Gå til innhold

Norges rammes hardt av EU-toll, regjeringen vil ikke gjøre noe med det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge blir lagt i bakken av EU-toll, og hva gjør den norske regjeringen? Absolutt ingenting. 

Først får EU det for seg å straffe norsk industri, så forventer de at vi skal garantere for et gigantlån til Ukraina.

Neste steg blir vel at EFTA erklærer Norgespris-strømstøtten ulovlig fordi den strider mot EØS-avtalen.

Det samme mønsteret hver gang: EU dytter, Norge bøyer nakken. Politikerne våre er så veike at de knapt tør blunke i Brussel-retning uten å spørre om lov.

Koster tollen norsk industri 1–2 milliarder i året? Trekk det rett fra EØS-kontingenten. Man betaler ikke for tilgang til et indre marked som i praksis stenger døra.

Dette bildet sier vel alt.

image.png.1a6091c4166df55f1b922eb19dfaf6db.png

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0VwwAE/ekspert-etter-eu-toll-norge-maa-kjempe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes, uavhengig av dette, at det bør diskuteres Norges rolle i Europa.

Både hva gjelder leveranser av olje/gass, strøm, og ikke minst Norges vannvittige bidrag til Ukraina, både sivilt, militært og i form av å bosette snart 100.000 ukrainere i landet vårt (med påfølgende sosiale goder de mottar, kriminalitet de utfører, osv).

Angående sistnevnte, så ønsker jeg ikke at Russland skal vinne krigen, men de store landene i Europa må eventuelt ta en større del av dette ansvaret. Det virker som om Vestens strategi er å slite ut Russland militært under krigen for å sette landet tilbake (og sånn sett utgjøre en mindre trussel). Jeg har mer tro på at Europa, inkludert Norge, fokuserer på eget forsvar og egen avskrekking av Russland, et område som dessverre har blitt neglisjert. Norge kan ikke ta ansvar for Ukraina, eller Somalia for den del. Vi må løse våre egne utfordringer, og det begynner å bli en del av dem. Det siste vi trenger, er egentlig 100.000 flere innvandrere som skal integreres i landet vårt. 

Det er kun diplomati som løser konflikten i Ukraina. Jeg misliker Russland (dvs. Putin-regimet i Russland) sterkt, men jeg synes vi ser en slags idealisering av Zelensky-regimet i Ukraina, og det er etter min mening litt ufortjent.

Endret av ISW
Skrevet

Angående leveransene av gass/energi til Europa, så kan man selvsagt innvende at Norge tjener penger på det. Det er helt riktig.

Men - Norge leverer gass/energi etter prinsippet "selg mest mulig volum" og ikke "oppnå best mulig pris". Skulle man fulgt en økonomisk gunstig modell her, så burde vi funnet det punktet der pris x volum = max. Og siden Europa er sterkt avhengig av norsk gass, så skulle det ikke mye reduksjon til i volumet for å oppnå helt andre priser (all den tid det ikke er helt innafor å øke kjøpene fra Russland).

Det gjør vi ikke - vi gjør Europa en enorm tjeneste med leveransene våre. Jeg føler som beskrevet over at landet vårt nærmest blir litt utnyttet nå, og da er det veldig umusikalsk med denne tollen på toppen.

Skrevet

Island er også rammet, og de er tøffere enda så små de er. De nekter å signere en avtale om forsvarssamarbeid på grunn av denne tollen. 

Det var litt morsomt å lese at "Norge reagerer kraftig" og kort etter i samme artikkel "ingen mottiltak". Norge i et nøtteskall. (Husker ikke hvilken artikkel i farta)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...