Gå til innhold

Hva er grunnen til at mennesker ikke tåler at noen synes livet er kjipt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri skjønt hvorfor de får så mye kjipt og nedsettende mot seg. Istedenfor forståelse og omtanke. Livet er vanskelig! 

Anonymkode: b9bed...ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke relatere til det du skriver? Har ikke fått med meg at mennesker som synes livet er kjipt får mye kjipt og nedsettende mot seg? Har du opplevd det?

Anonymkode: b6d0a...384

Skrevet

Jeg tror det handler om at folk flest er skrudd sammen sånn at de vil hjelpe .

Når noen forteller at de har det kjipt kommer det en del råd. Når den som klager sier at rådene ikke fungerer blir folk litt sure og tenker at vedkommende ikke ønsker hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri skjønt hvorfor de får så mye kjipt og nedsettende mot seg. Istedenfor forståelse og omtanke. Livet er vanskelig! 

Det er interessant å se hvordan innlegg som innholdsmessig ikke er så ulike, allikevel får helt ulik respons. Enkelte brukere kan skrive mye om sin fortvilelse og nesten kun motta støtte. Andre - og da særlig anonyme - får kjapt litt moraliserende og irettesettende kommentarer. Det finnes sikkert flere forklaringer på hva som utløser de mindre hyggelige kommentarene, men en av dem handler om hvordan man formulerer sin fortvilelse. De som tillater seg å fremstå som litt bitre og som legger en del av skylden på sin fortvilelse på omgivelsene, blir sjelden møtt på en veldig forståelsesfull måte. 

Skrevet

Enig med frosken, men vil legge til en ting. Når man kommer med en generell påstand som den i overskriften, ber man om "bråk".

For den generaliseringen er ikke korrekt. De aller fleste tåler at noen synes livet er kjipt.

Hadde TS lagt inn "noen" før "mennesker" - altså "noen mennesker", ville svarene blitt annerledes.

Skrevet

Ja, noen mennesker i livet tåles bedre enn andre uansett hva det måtte være og hvilke situasjon. Og andre ikke. Det er forskjell på folk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, noen mennesker i livet tåles bedre enn andre uansett hva det måtte være og hvilke situasjon. Og andre ikke. Det er forskjell på folk. 

Det er jo alltid forskjell på folk, fordi folk er forskjellige. Men som andre nevner så har det også å gjøre med hvordan man ordlegger seg. 

Folk generelt har et ansvar for å oppføre seg. Men man har også selv et ansvar for hvordan man formulerer seg. Hvis man hele tiden føler seg dårlig behandlet så kan det være at man kan se litt på hvordan man selv fremstår.

Anonymkode: e962d...2e0

Skrevet

Hvilke mennesker er det som ikke tåler at du synes livet er kjipt @TS?   

Anonymkode: c8f67...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo alltid forskjell på folk, fordi folk er forskjellige. Men som andre nevner så har det også å gjøre med hvordan man ordlegger seg. 

Folk generelt har et ansvar for å oppføre seg. Men man har også selv et ansvar for hvordan man formulerer seg. Hvis man hele tiden føler seg dårlig behandlet så kan det være at man kan se litt på hvordan man selv fremstår.

Ja, folk er forskjellige. Noen er populære andre mindre. Noen ser lyst på livet med god grunn fordi de har gode liv. Andre ikke fordi de ikke har grunn til det. 

Jeg snakker bare for meg selv. Jeg synes livet er kjipt og føler ikke mye grunn til glede. Ja, jeg lever, men….

Jeg kaller meg en realist. Andre sier f.eks det går over eller det blir bra. Jeg tenker nei, det blir ikke alltid det noe blir aldri bedre eller går over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke mennesker er det som ikke tåler at du synes livet er kjipt @TS?   

Anonymkode: c8f67...9f6

Det er generelt synes jeg. Om det er forum eller i livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, folk er forskjellige. Noen er populære andre mindre. Noen ser lyst på livet med god grunn fordi de har gode liv. Andre ikke fordi de ikke har grunn til det. 

Jeg snakker bare for meg selv. Jeg synes livet er kjipt og føler ikke mye grunn til glede. Ja, jeg lever, men….

Jeg kaller meg en realist. Andre sier f.eks det går over eller det blir bra. Jeg tenker nei, det blir ikke alltid det noe blir aldri bedre eller går over. 

En del av hvordan livet ditt blir er jo også opp til deg. Vi blir født med ulike forutsetninger og det er ikke alle omstendigheter i våre liv vi kan noe for. Men man kan velge om man vil gjøre det beste man kan for å få et så bra som mulig under de forutsetninger man har, eller man kan velge å bare konkludere med at livet er urettferdig og man vil aldri få det noe bra. Da vil man ikke få det bra heller.

Mange av oss har jobbet for det vi har. Jeg har hatt mange utfordringer i livet av ulik karakter, men velger å gjøre det beste jeg kan med de forutsetninger jeg har. 

Ditt liv, ditt valg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En del av hvordan livet ditt blir er jo også opp til deg. Vi blir født med ulike forutsetninger og det er ikke alle omstendigheter i våre liv vi kan noe for. Men man kan velge om man vil gjøre det beste man kan for å få et så bra som mulig under de forutsetninger man har, eller man kan velge å bare konkludere med at livet er urettferdig og man vil aldri få det noe bra. Da vil man ikke få det bra heller.

Mange av oss har jobbet for det vi har. Jeg har hatt mange utfordringer i livet av ulik karakter, men velger å gjøre det beste jeg kan med de forutsetninger jeg har. 

Ditt liv, ditt valg.

Jeg er glad på dine vegne at du klarer det og har gjort det.

Jeg får bekreftelse på at jeg ikke e god nok. Og at ingen er interessert i meg med tap av mennesker i livet mitt og svar her. Og i tillegg med vondt 24/7 hvor jeg ikke orker noe er livet ikke verdt noe. Ja, det er mitt liv og nå e det rusje bane nedover bakke. Og jeg ingen tro på noen forandring der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er glad på dine vegne at du klarer det og har gjort det.

Jeg får bekreftelse på at jeg ikke e god nok. Og at ingen er interessert i meg med tap av mennesker i livet mitt og svar her. Og i tillegg med vondt 24/7 hvor jeg ikke orker noe er livet ikke verdt noe. Ja, det er mitt liv og nå e det rusje bane nedover bakke. Og jeg ingen tro på noen forandring der. 

Nei, da vil livet ditt også forbli slik. Det er kun du som har makten til å få et bedre liv. Men du har selvsagt lov til å velge å la være å få det bedre.

Skrevet

Det er jo noen som har problemer og sykdommer som gjør at de ikke kan få et bra liv. Det er også mangelfull hjelp å få.

Skrevet
Everybody skrev (4 minutter siden):

Det er jo noen som har problemer og sykdommer som gjør at de ikke kan få et bra liv. Det er også mangelfull hjelp å få.

Så ditt råd til TS er å gi opp for hun kan ikke få det bedre uansett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ditt råd til TS er å gi opp for hun kan ikke få det bedre uansett?

Nei men det blir for enkelt å si til TS at man er den eneste personen som har makten til å få det bedre.

Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Nei men det blir for enkelt å si til TS at man er den eneste personen som har makten til å få det bedre.

Til syvende og sist så er man det. Hvis TS trenger medisin for å få det bedre, så må hun oppsøke fastlege for å få dem og så ta dem. Hvis hun trenger behandling så må hun igjen oppsøke fastlege og så følge opp behandlingen.

Skrevet

Til syvende og sist så er man det. Hvis TS trenger medisin for å få det bedre, så må hun oppsøke fastlege for å få dem og så ta dem. Hvis hun trenger behandling så må hun igjen oppsøke fastlege og så følge opp behandlingen.

Det er ikke sikkert man får rett behandling og god hjelp selv om man oppsøker helsevesenet. Du virker litt for godtroende, naiv og privilegert her.

Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Det er ikke sikkert man får rett behandling og god hjelp selv om man oppsøker helsevesenet. Du virker litt for godtroende, naiv og privilegert her.

Og du virker veldig bitter og negativ.

Skrevet

Og du virker veldig bitter og negativ.

Du tror det bare er å oppsøke psykiatrien også hjelper de deg slik at du kommer deg videre og får et bedre liv? Eller somatikken for den slags skyld?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...