Gå til innhold

Noen her som ser på Ekspedisjonen på NRK?

Anbefalte innlegg

Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Her kunne jeg svart det samme; det skjer ikke. Men jeg velger å svare på det du er ute etter.

Jeg har venner av begge kjønn som lever i samkjønnet forhold, og jeg har ingen problemer med det. Det er kun deres sak. Men også overfor dem forteller jeg min mening om at jeg synes barn bør vokse opp med en mor og en far. Som voksne mennesker lever vi godt med at vi ikke er enige i alt. Det skal noe meget alvorlig til før jeg skulle "slå hånden av noen".

Om partneren min skulle finne en annen, er det vel naturlig om kontakten ble noe mindre tett.

Hva tenker du om skilsmisse hvis alle har rett på en mor og en far?

Våre besteforeldre mente at det var synd og skam og "stakkars barn".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nachnoo skrev (15 timer siden):

Det skjer ikke 😄

Det er bare tilfeldigheter.

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Hva tenker du om skilsmisse hvis alle har rett på en mor og en far?

Våre besteforeldre mente at det var synd og skam og "stakkars barn".

Barna har da virkelig en mor og en far selv om mor og far er skilt?

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Det er bare tilfeldigheter.

Nei, det er absolutt ikke tilfeldigheter. Jeg kan garantere at jeg aldri vil oppleve at en datter finner seg en kvinne.

Skrevet
nachnoo skrev (På 15.12.2025 den 15.56):

@Kayia Du er en klok kvinne. Du har helt rett i at nåtiden og jeg ikke er helt kongruente - dessverre (for nåtiden). Jeg sier fortsatt gutt og jente, jeg mener det kun finnes to kjønn, jeg synes alle barn har rett til å ha en mor og en far. Jeg liker bedre de som gjør enn de som bare snakker. Jeg bruker fortsatt ordene syk og sinnsykt om noe negativt og ikke som et positivt forsterkende adverb. Jeg synes det er viktigere å dele byrdene enn å dele godene. Jeg tror på yte før nyte og på gjør din plikt, krev din rett. Jeg liker det gamle slagordet "Find a way or make one".

🙂

Jeg liker også bedre de som gjør og ikke bare snakker, tror på å yte før nyte, og at å kreve sin rett henger sammen med å gjøre sin plikt. Så helt ulike er vi slettes ikke du og jeg (og det er det forsåvidt ikke første gang jeg tenker). Men vi tenker nok ulikt om enkelte ting også, og jeg syns foreksempel at å dele byrdene er like viktig (ikke viktigere) enn å dele godene, og kan godt finne på å bruke sykt som positivt forsterkende adverb (selv om det ikke skjer ofte). Jeg irriterer meg likevel ikke når andre sier "sykt" om noe positivt, slik jeg gjør om noen ikke skiller mellom skj-, sj- og kj-lyden. Jeg rett og slett vemmes over folk som sier sjønn om det vi har mellom beina, eller "sjylling" når de mener omtaler fjærkre. Jeg irriterer meg nesten like mye av dette som jeg gjør av andregradskrenk - som er noe av det værste i-landsproblemet jeg vet om ;) 

Men - jeg kjenner flere som har strevd med kjønnskategorisering, både blant de det gjelder og blant foreldrene deres. Jeg har ved selvsyn sett at opplevelse av annerledeshet og utenforskap har skapt psykiske påkjenninger som jeg tenker at det koster meg lite å bidra til å redusere for dem det gjelder. Jeg har møtt svært få som tøyser med dette, typ "jeg identifiserer meg som katt", bare unge mennesker på leit etter noe de selv er fortrolig med og føler seg hjemme med. Derfor tenker jeg at vi som sivilisert samnfunn kan møte dette med forståelse og toleranse selv om det føles fremmed for oss. 

Skrevet
nachnoo skrev (7 timer siden):

Nei, det er absolutt ikke tilfeldigheter. Jeg kan garantere at jeg aldri vil oppleve at en datter finner seg en kvinne.

Det kan du sikkert, men det er tilfeldig at hun er heterofil.

Skrevet
Grendel skrev (7 minutter siden):

Det kan du sikkert, men det er tilfeldig at hun er heterofil.

Er du sikker på at han har en datter da?

Anonymkode: 4dbb3...dad

Skrevet
On 12/15/2025 at 3:56 PM, nachnoo said:

jeg synes alle barn har rett til å ha en mor og en far.

Er det noe du baserer på mange års klinisk erfaring?

Anonymkode: f276f...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det noe du baserer på mange års klinisk erfaring?

Jeg synes det samme - også uten mange års klinisk erfaring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du sikker på at han har en datter da?

Anonymkode: 4dbb3...dad

Nei, men det er også helt tilfeldig og en avsporing fra poenget.

Lillemus skrev (22 timer siden):

Barna har da virkelig en mor og en far selv om mor og far er skilt?

Poenget er at moral forandrer seg, og at meningene til  @nachnoo og de fleste av oss er et produkt av tiden vi vokser opp i. Meningene hans er mindre rasjonelle enn han tror selv, vil jeg påstå. Jeg synes også det er gammeldags å si at Tete knapt er en mann.

Det er ikke mer støtte for å påstå at to foreldre av samme kjønn er mer skadelig for barn enn hva samlivsbrudd er. Samlivsbrudd er bare mer vanlig og akseptert.

Før i tiden var folk mye mer kritiske til homofili og samlivsbrudd. De klarte å rasjonalisere det. Man finner alltid en grunn.

Til slutt: Jeg tror ikke at alle progressive bevegelser får rett i alt til slutt. De går som regel for langt. Når alt er over de verden litt i riktig retning. Woke har for eksempel gått for langt, men når støvet har lagt seg og de mest tullete tingene er over, så er verden litt bedre enn før woke.

Skrevet

Kan ikke se at woke bidrar med noe annet enn det som er negativt. Et krav om ensretting av meninger og negative inngrep mot de som våger å tenke annerledes. 

Nicklusheletida
Skrevet

Verden var bedre da jeg vokste opp på 70- tallet. Jeg er enig I at woke ikke bidrar til noe positivt. Ikke skal det være lov til å si hun og han og ikke gutt og jente. Jeg blir provosert av sånt. Hva folk føler inni seg, kan ikke jeg ta ansvar for. Ser jeg en gutt, så er det en gutt. Det finnes kun 2 kjønn. 

Jeg kjenner ei mor som er helt fortvilet fordi datteren vil skifte kjønn. Woke skaper forvirrede unger. Det bør heller være større aksept for å være guttejente og jentegutt uten at man skal måtte skifte kjønn. Jo, Tete er en mann selv om han er skravlete .

Drømmeautomat
Skrevet

Når det gjelder akkurat dette med to foreldre av samme kjønn så er forskningen klar: Disse barna gjør det ikke dårligere enn andre sosialt, på skole eller jobb. Ei heller får de flere psykiske problemer. 

Nicklusheletida
Skrevet
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder akkurat dette med to foreldre av samme kjønn så er forskningen klar: Disse barna gjør det ikke dårligere enn andre sosialt, på skole eller jobb. Ei heller får de flere psykiske problemer. 

Når det gjelder dette, har jeg endret mening etter hvert. Omsorgsevnen er det viktigste.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Kan ikke se at woke bidrar med noe annet enn det som er negativt. Et krav om ensretting av meninger og negative inngrep mot de som våger å tenke annerledes. 

Jeg kan se det. Det er bare å se på noen tegneserier fra 80 - 90 tallet hvor homofile og afrikanere var en stående vits i seg selv.

Det er ikke så lenge siden, og det virker absurd i dag. 

Jeg tenker at verden har gått videre. Mesteparten av debatten handler om yttergrensene der woke går for langt. Der de hadde rett blir det ikke debatt.

Skrevet
21 minutes ago, Grendel said:

Jeg kan se det. Det er bare å se på noen tegneserier fra 80 - 90 tallet hvor homofile og afrikanere var en stående vits i seg selv.

Det er ikke så lenge siden, og det virker absurd i dag. 

Jeg tenker at verden har gått videre. Mesteparten av debatten handler om yttergrensene der woke går for langt. Der de hadde rett blir det ikke debatt.

Er blackface for drøyt i dag? Jeg syntes ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er blackface for drøyt i dag? Jeg syntes ikke det.

Nei, dette synes jeg overhodet ikke er for drøyt.

Skrevet
nachnoo skrev (8 timer siden):

Du er kanskje for gammel. 

Anonymkode: 3ee3a...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er kanskje for gammel. 

Anonymkode: 3ee3a...f8b

Jeg er ganske mye yngre enn Nachnoo og kan heller ikke se at woke bidrar med noe positivt. 

Skrevet
Drømmeautomat skrev (På 15.12.2025 den 18.36):

Jeg skjønner ingenting av denne typen tv, må jeg innrømme. Forstår ikke hvorfor deltakerne vil utsette seg for dette, 
forstår ikke poenget med å gå til toppen av dette fjellet og forstår ikke hvorfor man vil bruke tid på å se på det. For meg framstår det som et særnorsk fenomen, på samme måte som sakte-tv. Jeg fikk forøvrig ikke noe veldig negativt inntrykk av noen av deltakerne.

Det er litt norsk, men ikke så norsk som vi tror. Det er påfallende mange dansker på tur i norske fjell.

Jeg ville heller ikke gått opp på et fjell hvor det er reell fare for å dø uten at man har kontroll på det selv. Hedvig hadde flere venner som har dødd på ekspedisjon. Inga har mistet en. Det er stort svinn blant de mest ekstreme. Er det verd det? 

Jeg liker å gå ganske drøye toppturer fordi norske fjell er helt fenomenale. Det er også noe med å bli ordentlig sliten for at det skal bli ordentlig godt med mat og hvile. Det er også helt greit å ikke like det. Jeg har en sånn som blir med og en datter som heller leser en bok eller spiller piano. Jeg vil ikke si den ene er en "Bedre versjon av seg sjøl".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...