Gå til innhold

En av årsakene til at innvandrere flytter fra Norge, er at de ikke synes helsehjelpen er god nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den så jeg ikke komme.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/hvorfor-forlater-folk-norge-en-av-grunnene-er-misnoye-med-helsevesenet/1295300

En av årsakene som utvandrerne oppgir for å flytte fra Norge, er misnøye med det norske helsevesenet. 

«Jeg likte ikke kommunikasjonen med fastlegen. Jeg spurte ham om noen tester jeg pleide å ta i Ukraina. Legen sa at det ikke var noe grunn for å sende meg til spesialist på dette stadiet. Men i Ukraina var det alltid en spesialist som sjekket meg.» 

At helsetjenestene oftere blir sett på som en grunn til å dra enn til å bli, overrasket forskerne. 

– Vi var forundret da vi så dette i resultatene fra spørreundersøkelser og i intervjuer. Det er en tendens. Vi møtte på misnøye med helsetjenestene hos alle grupper innvandrere, sier Aasland til forskning.no. 

En innvandrer mener den beste løsningen er å dra til Frankrike eller Tyskland for å få nødvendig medisinsk hjelp. Andre mener de får bedre og billigere tjenester i USA gjennom helseforsikring på jobben. 

Nordmenn flest er fornøyde med helsetilbudet her i landet. 

Det er  mye misnøye hos ukrainerne over at de ikke blir tatt på alvor av legene.

– De opplever fastlegen som en portvokter som stenger veien videre til spesialister og medisiner som de opplever at de har behov for, sier Aasland.

Ukrainerne sammenligner med sitt hjemlands helsetjenester og da kommer Norge dårligere ut. De opplever frustrasjon og føler seg sårbare. For å få hjelp tar de kontakt med leger i Ukraina. 

– De er forbauset over at vi venter så lenge med å oppsøke hjelp. Selv går de raskere til legen, også med mindre ting som forkjølelser, sier Aasland.

Det er ikke bare ukrainerne som forventer mer hjelp. Også andre innvandrere opplever sine hjemlands helsevesen som mer effektivt og mer villig til å dele ut medisiner.

Anonymkode: cc773...dba

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Nordmenn er i stor grad oppdratt av politikere og media til å tro at det norske helsevesenet er nærmest uovertruffent i verden. De fleste nordmenn har lite sammenligningsgrunnlag. Jeg husker jeg snakket med ei polsk jente om hvordan hun opplevde helsevesenet i Norge, og det var ikke positivt. Det er relativt høy terskel for å komme til spesialist i Norge, og ventetiden er ofte meget lang. Har også hørt litt for mange historier om folk med komplekse problemer som er inn og ut av sykehus og må vente veldig lenge på både utredning og behandling.

Skrevet
Just now, Drømmeautomat said:

Nordmenn er i stor grad oppdratt av politikere og media til å tro at det norske helsevesenet er nærmest uovertruffent i verden. De fleste nordmenn har lite sammenligningsgrunnlag. Jeg husker jeg snakket med ei polsk jente om hvordan hun opplevde helsevesenet i Norge, og det var ikke positivt. Det er relativt høy terskel for å komme til spesialist i Norge, og ventetiden er ofte meget lang. Har også hørt litt for mange historier om folk med komplekse problemer som er inn og ut av sykehus og må vente veldig lenge på både utredning og behandling.

Men man slipper å bli ruinert om man skulle bli syk og trenge dyr behandling.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men man slipper å bli ruinert om man skulle bli syk og trenge dyr behandling.

Som i de fleste andre europeiske land.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Som i de fleste andre europeiske land.

Noen andre Europeiske land har høyere egenandeler og har også offentlig helsevesen men mye må fortsatt betales privat eller under bordet. De har også lavere lønn som igjen gjør det dyrere.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Med den gjennomsnittlige levealderen så tenker jeg Norge ikke er så ille. Liker de seg ikke her og drar hadde de vel dårlig grunn for å komme i utgangspunktet.

Skrevet

Ba ChatGPT sammenligne norsk helsevesen med noen andre europeiske land.

🇳🇴 Norge

Standard/kvalitet

• Høy medisinsk kvalitet

• God pasientsikkerhet

• Moderne teknologi

• Dårlig kapasitet: få sykehussenger per innbygger

Ventetid

• Regnes som svakt punkt

• Lange køer for ortopedi, psykiatri og kirurgi

• Fastlegekrise i flere regioner

Egenandeler

• Moderat: ca. 150–300 kr per besøk

• God frikortordning

• Tannlege ikke dekket for voksne

Kostnader

• Ett av verdens dyreste systemer per innbygger

• 10–11 % av BNP

🇵🇱 Polen

Standard/kvalitet

• Middels til lav

• Store forskjeller mellom by og land

• Færre leger og gamle sykehusbygninger

• Privat sektor ofte bedre enn offentlig

Ventetid

• Lengst i EU på mange områder

• Vanskelig å få spesialist uten betaling

• Mange går privat for å slippe kø

Egenandeler

• Offentlig lege gratis, men kvalitet varierende

• Mye egenbetaling på medisin

• Tannlege stort sett privat (dyrt relativt til inntekt)

Kostnader

• Lavt BNP → lavt helsebuddget

• Ca. 6–7 % av BNP

• En brøkdel av Norges kostnad per pasient

Konklusjon: Billig, men lav kapasitet og kvalitet. Mange kjøper private forsikringer.

🇩🇪 Tyskland

Standard/kvalitet

• Svært høy, ofte rangert som topp 3 i Europa

• Mange sykehussenger, høy kapasitet

• Meget gode spesialistmiljøer

Ventetid

• Nesten ikke-eksisterende sammenlignet med Norge

• Spesialist samme uke er normalt

• Planlagt kirurgi får man raskt

Egenandeler

• Lege er gratis med forsikring

• Pasient betaler moderat for medisin og noen tjenester

• Tannlege delvis dekket, men høy kvalitet

Kostnader

• Rundt 11–12 % av BNP

• Dyrt, men mer effektivt enn Norge

Konklusjon: Et av Europas mest effektive helsevesen. Høy kapasitet og korte køer.

🇪🇸 Spania

Standard/kvalitet

• Høy kvalitet, spesielt i urbane områder

• Hjerte- og kreftbehandling holder god standard

• Noe svakere i landsbygda

Ventetid

• Bedre enn Norge, men verre enn Tyskland

• Kan være lange ventelister i noen regioner (f.eks. Andalucía)

Egenandeler

• Lege er gratis

• Medisin har egenandel basert på inntekt

• Tannlege: nesten alt privat

Kostnader

• Ca. 9 % av BNP

• Får mye mer helse per krone enn Norge (billigere land, høy effektivitet)

Konklusjon: Høy kvalitet til relativt lav kostnad, men varierende tilgang.

🇺🇦 Ukraina

(Dette beskriver generelle forhold – ikke krigsrelaterte, og uten å gå inn i sensitive detaljer.)

Standard/kvalitet

• Lav til meget lav

• Gamle sykehus, ressursmangel, få leger

• Store regionale forskjeller

• Mye fagfolk emigrerer

Ventetid

• Kort ventetid, men ofte pga lav etterspørsel og kapasitet

• Faktisk behandling kan være begrenset av utstyr og ekspertise

Egenandeler

• Offisiell helsehjelp er gratis

• Men i praksis må pasienter ofte kjøpe utstyr, medisiner og betale under bordet

• Tannlege mest privat

Kostnader

• Svært lavt helsebudsjett

• Ca. 6 % av BNP, men BNP i utgangspunktet lavt

• En del av systemet er finansiert av donasjoner og NGO-støtte

Konklusjon: Universell dekning i teorien – men i praksis må pasienter ofte betale selv for alt.

🔥 Kort og direkte oversikt

Land Standard Ventetid Egenandeler Kostnadsnivå Kommentar
Norge Høy Lang Moderat Svært høyt God kvalitet, dårlig kapasitet
Polen Lav-middels Svært lang Mye egenbetaling Lavt Mange går privat
Tyskland Svært høy Svært kort Lav Høyt Europas mest effektive
Spania Høy Middels Lav Moderat Mye helse for pengene
Ukraina Lav Kort (men begrenset tilbud) Høy i praksis Svært lavt Store mangler, regional variasjon

🔚 Oppsummert

• Best kvalitet: Tyskland

• Beste pris/kvalitet: Spania

• Best økonomisk trygghet: Norge

• Best kapasitet / kort ventetid: Tyskland

• Billigst, men svakest: Ukraina

• Mest kombinert kø og middelmådig kvalitet: Norge og Polen (men av forskjellige grunner)

Skrevet

Uvant for mange at i Norge har fastlegene en portvokterfunksjon. Jeg er tilhenger av ordningen. Uten den ville alt for mange som ikke trenger spesialist likevel brukt spesialistenes tid.

Om jeg skal kaste en brannfakkel, så er det for lav arbeidsmoral hos for mange i Norge. Arbeidstakervernet er også alt for godt. Det er nærmest umulig å bli kvitt de udugelige om de ikke gjør noe kriminelt. På min tidligere arbeidsplass i det offentlige oppdaget vi at en psykologspesialist hadde hatt 9 - ni - polikliniske konsultasjoner i løpet av et kalenderår tross heltidsstilling i poliklinikken. Snittet blant ansatte var ca 15/uke.

Skrevet
nachnoo skrev (28 minutter siden):

Uvant for mange at i Norge har fastlegene en portvokterfunksjon. Jeg er tilhenger av ordningen. Uten den ville alt for mange som ikke trenger spesialist likevel brukt spesialistenes tid.

Om jeg skal kaste en brannfakkel, så er det for lav arbeidsmoral hos for mange i Norge. Arbeidstakervernet er også alt for godt. Det er nærmest umulig å bli kvitt de udugelige om de ikke gjør noe kriminelt. På min tidligere arbeidsplass i det offentlige oppdaget vi at en psykologspesialist hadde hatt 9 - ni - polikliniske konsultasjoner i løpet av et kalenderår tross heltidsstilling i poliklinikken. Snittet blant ansatte var ca 15/uke.

Hva i det huleste har hen gjort på istedenfor?

Anonymkode: 9f020...bcc

Skrevet
nachnoo skrev (53 minutter siden):

Om jeg skal kaste en brannfakkel, så er det for lav arbeidsmoral hos for mange i Norge.

Det veier alle manusfolkene opp for, så det blir ingen stor brann i hvert fall.

Skrevet

Med unntak av TTT (ting tar tid) så er jeg meget fornød med helsevesenet i Norge. Med ett barn som er født med en meget kompleks hjertefeil og har hatt 3 store hjerteoperasjoner og utallige runder med oppfølging og undersøkelser gjennom 27 år og ett barn som har vært i psykisk helse-omsorg + meg selv som har hatt diverse underlivs-greier, så har jeg ingenting negativt å si. Bortsett fra ventetid, som sagt, men selve behandlingene, møtene med ansatte på sykehusene (med ETT unntak!) og alt sånt - kunne ikke vært mer fornøyd.

Var nettopp innlagt for et inngrep i underlivet og ettersom dette var poliklinisk innleggelse (ble sendt hjem samme dag, men var der i ca. 12 timer) var det en egenandel, den var på 478,- og da ble det brukt adskillige titalls tusen på meg! Det var i alle fall 6 personer som behandlet meg i de ulike stadiene og jeg følte meg enormt godt tatt vare på og ble behandlet med respekt og godhet hele veien. Hjemturen betalte jeg 171,- for med drosje som egentlig skulle kostet bortimot 1500,-.

Skrevet

Har "inside information" fra ansatte på sykehus, at mange innvandrere har et annet syn på hva som er nødvendig helsehjelp. Særlig hvis mor i huset er syk (f.eks. fjernet galleblæra) så stiller storfamilien opp i hopetall. Mor må mates, og det er ingen forståelse for at det beste er å komme seg raskt på beina. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...