Gå til innhold

En av årsakene til at innvandrere flytter fra Norge, er at de ikke synes helsehjelpen er god nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den så jeg ikke komme.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/hvorfor-forlater-folk-norge-en-av-grunnene-er-misnoye-med-helsevesenet/1295300

En av årsakene som utvandrerne oppgir for å flytte fra Norge, er misnøye med det norske helsevesenet. 

«Jeg likte ikke kommunikasjonen med fastlegen. Jeg spurte ham om noen tester jeg pleide å ta i Ukraina. Legen sa at det ikke var noe grunn for å sende meg til spesialist på dette stadiet. Men i Ukraina var det alltid en spesialist som sjekket meg.» 

At helsetjenestene oftere blir sett på som en grunn til å dra enn til å bli, overrasket forskerne. 

– Vi var forundret da vi så dette i resultatene fra spørreundersøkelser og i intervjuer. Det er en tendens. Vi møtte på misnøye med helsetjenestene hos alle grupper innvandrere, sier Aasland til forskning.no. 

En innvandrer mener den beste løsningen er å dra til Frankrike eller Tyskland for å få nødvendig medisinsk hjelp. Andre mener de får bedre og billigere tjenester i USA gjennom helseforsikring på jobben. 

Nordmenn flest er fornøyde med helsetilbudet her i landet. 

Det er  mye misnøye hos ukrainerne over at de ikke blir tatt på alvor av legene.

– De opplever fastlegen som en portvokter som stenger veien videre til spesialister og medisiner som de opplever at de har behov for, sier Aasland.

Ukrainerne sammenligner med sitt hjemlands helsetjenester og da kommer Norge dårligere ut. De opplever frustrasjon og føler seg sårbare. For å få hjelp tar de kontakt med leger i Ukraina. 

– De er forbauset over at vi venter så lenge med å oppsøke hjelp. Selv går de raskere til legen, også med mindre ting som forkjølelser, sier Aasland.

Det er ikke bare ukrainerne som forventer mer hjelp. Også andre innvandrere opplever sine hjemlands helsevesen som mer effektivt og mer villig til å dele ut medisiner.

Anonymkode: cc773...dba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...