Gå til innhold

Hvilken mat spiser du på julaften?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal til datteren min og da bestemmer de menyen.  Men vi passer på at det blir både ribbe og pinnekjøtt i løpet av jula 

Skrevet (endret)

Julaften er det alltid ribbe, medisterkaker og sosisser. Med tilbehør selvsagt.

Endret av Vendi
Skrevet

Er selv oppvokst med pinnekjøtt det ene året og ribbe det neste. Nå er jeg alltid borte på julaften og da spiser jeg det jeg får. Som regel er det ribbe med alt som hører til, men en sjelden gang er det pinnekjøtt.

Skrevet (endret)

Det varierer hvem av brødrene mine jeg er hos. Han ene serverer alltid pinnekjøtt, han andre er kokk og dermed litt lei julemiddager. Så han disker alltid opp med noe annet spennende, ofte vilt.

For meg er det ikke viktig nøyaktig hva vi spiser på julaften, men jeg også sørger for at vi alltid har minst en ribbe- og en pinnekjøttmiddag i løpet av jula.

Endret av Vhanja
Skrevet

Vi er litt omvendt av det som har blitt standard for mange. Fra vi feiret vår første jul sammen på 1980-tallet, har vi hatt kalkun på julaften  når vi er hjemme. 

Noen ganger blir det en ribbemiddag i løpet av julen også, andre ganger kjøper vi bare stykker med ferdigstekt og bruker det som pålegg. 

Skrevet
laban skrev (21 minutter siden):

Vi er litt omvendt av det som har blitt standard for mange. Fra vi feiret vår første jul sammen på 1980-tallet, har vi hatt kalkun på julaften  når vi er hjemme. 

Noen ganger blir det en ribbemiddag i løpet av julen også, andre ganger kjøper vi bare stykker med ferdigstekt og bruker det som pålegg. 

Tynn skive med kald ribbe med grov sennep på brødskiva er jo godt da😋

Skrevet

Pinnekjøtt. Alltid ribbe første juledag. 

Skrevet

Ribbe julekvelden, kveite eller torsk første juledag. Pinnekjøtt i romjulen og kalkun nyttårsaften. Det har blitt ganske fast.

Skrevet

Pinnekjøtt (røykt)og moltekrem på julaften.

Ribbe en annen dag i jula. Gjerne fisk en dag og.

Skrevet

I år er vi vertskap og har blitt enige om at det blir en ribbe og ett kalkunbryst. Vi blir 10 stk og det er for lite med kun ett kalkunbryst og mannen har plutselig fått lyst til å ha ribbe igjen, så i stedet for 2 kalkunbryst slik vi har pleid, blir altså en ribbe og ett kalkunbryst. Jeg er ikke særlig glad i ribben (kun i svoren!) og det gjelder også flere av de andre, så da blir det begge deler. :)  Med røkte julepølser og medisterkaker til selvfølgelig - i tillegg til poteter, surkål og/eller rødkål, rosekål, gulrot og deilig saus da! Mmmmm! 😋 

Desserten blir riskrem til de som vil ha det og is til de som ikke vil ha riskrem. Mannen erter meg hvert eneste år og sier at "Vi kan jo ha bare is da, trenger ikke lage riskrem!" Særlig. Jeg er ikke sånn at jeg MÅ ha ditt og datt og sånn og slik for at det skal bli jul, men akkurat riskrem, det MÅ jeg ha. Var borte på julaften en gang og fikk multekrem i stedet. Sorry ass. Funka ikke for meg, men jeg sa ingenting selvfølgelig, er man på besøk så spiser man det man før.

@Grendel minte meg her på at jeg må huske å kjøpe kveite til jul! Nammenammenam! Kunne glatt hatt det på julaften jeg, men akkurat det får jeg neppe gjennomslag for fra noen...

Skrevet

På julaften er det langstekt ribbe, medisterkaker, medisterpølse og hjemmelaget surkål. Nam!

Pinnekjøtt på 2. eller 3.juledag, og kalkun på nyttårsaften.

I år blir det en rar jul pga mye alvorlig sykdom i familien, så mye på tas på sparket og det er vanskelig å planlegge noe som helst.

Skrevet

Ribbe på julaften og pinnekjøtt andre juledag. 

Skrevet

Pinnekjøtt 😊

Men i fjor ble det bare et par flak med salt potetgull 😅

Skrevet

Ribbe og medisterkaker. I år ser det ikke til å bli noen feiring, da det er en krangel mellom mor og datter. Så da blir det vel enfjordland. Akk o ve.

Anonymkode: bda35...7ed

Skrevet
munchin skrev (13 timer siden):

Jeg spiser pinnekjøtt. Helt nydelig julemat:)

Pinnekjøtt med julepølse og kålrabimos :D 

Anonymkode: 0bebc...509

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...