Gå til innhold

Gjeldsfrie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere gjeldsfrie?  Bør pensjonister være gjeldsfrie?

Anonymkode: 04e38...c28

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er dere gjeldsfrie?  Bør pensjonister være gjeldsfrie?

Vi har et veldig lite lån på hytta. Samboer kunne ha betalt sin del for lengst, men jeg har bedt han følge mitt tempo. Jeg kan nesten betale det ned jeg også, men da tømmer jeg sparekontoen min. 

Men vi kommer til å kvitte oss med det før samboeren er pensjonist om 2 år. Da blir jeg gjeldfri 6 år før jeg blir pensjonist. 

Ja, jeg synes det er viktig å være gjeldfri som pensjonist.

Skrevet

Har et lån jeg egentlig kan cashe ut, men det er såpass lavt at jeg heller velger å ha penger på konto, enn så lenge i alle fall. Er gjeldsfri til jeg er pensjonist ja.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er dere gjeldsfrie? 

Ja.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bør pensjonister være gjeldsfrie?

JA!

Skrevet

Hvorfor kan ikke pensjonister ha litt gjeld? De har jo veldig sikker og forutsigbar inntekt. 

Skrevet
Sokk skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kan ikke pensjonister ha litt gjeld? De har jo veldig sikker og forutsigbar inntekt. 

Kan, ja. Men med kun 2/3 så mye utbetalt som før, blir det svær reduksjon i levestandard om man også skal betale renter og avdrag.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (11 minutter siden):

Det er mange pensjonister som har litt gjeld, men de er ikke på dol.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Kan, ja. Men med kun 2/3 så mye utbetalt som før, blir det svær reduksjon i levestandard om man også skal betale renter og avdrag.

Det er nok å betale renter.  Hvis lånet ikke er for høyt går det an å ha avdragsfritt lån.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok å betale renter.  Hvis lånet ikke er for høyt går det an å ha avdragsfritt lån.

Ja, men selv renter belaster totalen, og det blir mindre til andre ting.

Men det er selvsagt et valg. Ønsker man å bruke av en langt lavere inntekt til å betale renter, så får man selvsagt gjøre det.

Skrevet

Nei. Men vil dessverre tro min mor har gått bort innen jeg er pensjonist. Arven fra henne gjør meg gjeldsfri. Hun har vært veldig opptatt av at jeg og søster skal arve henne. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Ja, men selv renter belaster totalen, og det blir mindre til andre ting.

Men det er selvsagt et valg. Ønsker man å bruke av en langt lavere inntekt til å betale renter, så får man selvsagt gjøre det.

Er det kun spørsmål om valg?  Alle må jo bo et sted.

Skrevet

I stor grad er det et valg. Man kan velge å redusere levestandard fra et høyere nivå når man har lønnsinntekt ved å nedbetale eller velge å måtte redusere fra et langt lavere nivå som pensjonist dersom man fortsatt må betale renter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

I stor grad er det et valg. Man kan velge å redusere levestandard fra et høyere nivå når man har lønnsinntekt ved å nedbetale eller velge å måtte redusere fra et langt lavere nivå som pensjonist dersom man fortsatt må betale renter.

Det er forskjell på renter av 250 000 kr og renter av 2 500 000 kr.  Noen selger også eiendommer og kjøper mindre.

Skrevet

Vi har vært gjeldsfrie i mange år, både fordi boliglånet vårt var fra slutten av 1980-tallet og derfor ikke skyhøyt, og fordi vi brukte mye av mottatt arv til nedbetaling. Vi hadde to stabile inntekter gjennom mange år, og det gikk greit da den eldste av oss ble pensjonist for over 5 år siden.  Selv planlegger jeg å bli pensjonist ved årsskiftet 26/27 og er glad for at økonomien er oversiktlig og uten gjeldsposter når jeg også får redusert inntekt. 

Det er jo ingen krise å ha restgjeld som pensjonist så lenge man har kontroll og litt å gå på. Men renten er en variabel man ikke styrer, så det blir i så fall viktig å følge godt med. 

påskelilje
Skrevet

Vi er ikke gjeldfrie. Mannen min har arvet eiendom som vi har beholdt,  så vi har økte utgifter i forhold til tidligere, på eiendommene. Vi har ca 10-12 år igjen å jobbe, og det kan være at jeg innen da har arvet, slik at vi blir gjeldfrie. Vi får se -husene vi eier og kommer til å eie krever mye vedlikehold,  så på et tidspunkt må vi nok selge noe.

Skrevet

1. Ja, Jeg føler meg veldig rik. Spesielt i bokstavelig forstand. 

2. Nei. Jeg synes ikke det er et mål i seg.

Nicklusheletida
Skrevet
Everybody skrev (58 minutter siden):

Hvorfor er dere gjeldfrie?

Fordi vi som har svart begynner å bli eldre og har jobbet i mange år. 

Skrevet

Dette bekymrer meg når jeg tenker på det.  Jeg har 30 år på nedbetalingsplanen. Dvs jeg vil være 76 år før jeg innfrir lånet. Men så er det jo en mulighet for arv. Det sier mor min til meg når jeg bekymrer meg.

Når det gjelder å gå fra hus til leilighet så har mange av mine venner opplevd at de må betale like mye for en leilighet som de får for huset. Ofte fordi man vil ha en ok standard på leiligheten og huset de kommer fra er eldre og ikke alltid i moderne standard.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...