Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Anonymkode: 7f615...28b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koser meg med å gi og motta gaver til voksne:))

Anonymkode: f52a6...8be

Skrevet

Jeg synes også det er kjempekoselig. I vår familie skriver vi ønskelister til hverandre slik at vi vet at vi både gir og får ting som er ønsket. Men siden jeg har flere ting på listen så vet jeg jo ikke nøyaktig hva jeg får.

Jeg synes det er en utrolig koselig og hyggelig tradisjon.

TS, klarer du ikke forstå at folk kan ha andre meninger enn deg om dette?

Anonymkode: 20600...a73

Skrevet

Man trenger ikke gi til noen om man ikke ønsker :) Jeg sluttet å gi til mange fordi jeg rett og slett ikke følte for lenger. Og så har jeg 2-3 virkelig nære venner som jeg elsker å kjøpe noe fint til og se hvor glade de blir. For min del handler det ikke så mye om penger, det er ikke dyre ting, men fine ting som de har ønsket seg lenge, eller rett og slett noe skikkelig godt hjemmelaget. 

Prøv å ta deg en kakao og ro deg ned, det blir ikke mer hysterisk enn man lager det selv :) 

Anonymkode: f6279...4ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Jeg ser du har lagt samme innlegget på KG. Folk får bestemme selv om de vil gi julegaver til hverandre eller ikke. Blir for dumt å diskutere noe som har vært en tradisjon i  Norge i mange mange år.

Anonymkode: b9058...cc1

Skrevet

Kan du ikke bare la være å bytte gaver med voksne da, og så lar du oss andre gjøre det på den måten vi liker?

Skrevet

Jeg synes hver familie eller vennekrets eller hvem det nå er som gir hverandre gaver, selv kan få finne ut av hvem som skal gi og få gaver. Under mange juletrær er det mest til barna, og så noen få gaver mellom voksne som står hverandre nær og/eller som feirer akkurat denne julaftenen sammen.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I min familie/omgangskrets utveksles det ikke slike gaver. Det er ikke sånn at alle gaver mellom voksne bare er pliktløp og bytte av unødvendige tulleting. Hvis det er situasjonen, bør man ta det opp i god tid før jul og finne andre løsninger. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I lys av kostnads- og prisutviklingen de siste årene, tror jeg ikke alle kjenner seg igjen i den beskrivelsen. Generelt skal man være forsiktig med å uttale seg på alles vegne, enten det gjelder økonomi eller følelser.

Skrevet
10 minutes ago, laban said:

I lys av kostnads- og prisutviklingen de siste årene, tror jeg ikke alle kjenner seg igjen i den beskrivelsen. 

Da har man heller ikke råd til å kjøpe gaver til andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...