Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Det var en temmelig virkelighetsfjern uttalelse synes jeg.

Ja til gaver. Det kjekkeste jeg gjør hele året. Bruker mye tid på det. Jeg vet allerede hva jeg skal bruke hele året på å lage i 2027. Love it🤩

Anonymkode: bea5a...ebd

Tror det er mest kvinner som syntes gavekjøp (og overdreven julepynting) er gøy.

Anonymkode: 7f615...28b

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er mest kvinner som syntes gavekjøp (og overdreven julepynting) er gøy.

Jeg synes det er gøy, når jeg vet hva mottakeren ønsker seg.  Jeg sørger alltid for å få gaveønsker på forhånd og ungene sender meg linker. Liker ikke å gå rundt i butikker uten mål og mening. 

Overdreven pynting liker jeg heller ikke. Jeg sier som eldstedatteren min pleier å si. Det skal ikke se ut som om man har " kastet opp jul" . :)

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, laban said:

Man kan ha penger til julegaver selv om man ikke prioriterer å kjøpe alt man kunne ha lyst på til seg selv hele tiden.

Og selv om man tjener penger, kan man merke at det for tiden ikke er mye til overs til det du kalte "å kjøpe det man vil ha". 

En konsekvens av dette kan være at gavene blir rimeligere og nyttigere, og det var vel noe av det du var ute etter. 

Julegaver lønner seg kun om man er nettomottager av julegaver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke du skjønner hva konseptet "gaver" handler om.

Anonymkode: 20600...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke blant mine kompiser eller kolleger i hvert fall. Tror ikke det handler om kjønn men om man liker å glede andre, kose seg litt ekstra i denne mørke tida, være litt kreativ osv.

Anonymkode: f6279...4ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir ikke mye annet enn grå hverdager i livet dersom man bare skal gjøre det som er mest økonomisk lønnsomt. 

Skrevet
laban skrev (21 minutter siden):

Det blir ikke mye annet enn grå hverdager i livet dersom man bare skal gjøre det som er mest økonomisk lønnsomt. 

Jeg blir iallefall glad av å kunne gi...  særlig når jeg treffer godt med gaven.

UtakknemligDiva
Skrevet

Har ikke dette gått opp for deg før nå eller er det bare først nå du skriver det? Julegaver er koslig. Men jeg ser poenget ditt. 

Synes ikke det er absurd med gaver. Men det er derimot absurd at folk løper som tullinger og stresser med julegaver. Kjøpe all søpla og plastik tingene. Og ja…. jeg har jo opplevd den irritasjonen når man får en gave, man får noe man ikke ville kjøpt selv, og den tingen blir gjemt bort et sted og støves ned eller jeg ender med å selge det eller gi bort. «gratulerer, du ga meg noe som jeg valgte å kvitte meg med, bare fordi det var så viktig å gi en gave». 

Skrevet

Jeg syns det kan være hyggelig å gi en oppmerksomhet til noen for å vise at man husker dem og setter pris på dem. Det trenger ikke koste så mye. 

Skrevet
Ekstra skrev (20 timer siden):

Enig i konklusjonen at det var litt trist, men savner engasjementet i tråden 😅

Ja engasjementet og ikke minst takhøyden, da det var lov å fjase og spore av.

Skrevet (endret)

De eneste voksne jeg gir til er søsken, kone og foreldre. Pluss egne barn som er voksne.

Jeg tror mange kjøper mange gaver fordi de synes det er gøy å shoppe. Det blir ekstra gaver, "gave fra julenissen", En liten ting i julestrømpen,, "secret Santa", Kalendergaver, "bare en liten ting til en kollega" etc, etc. Gr

Jeg får ellers skrive det samme jeg har skrevet hvert år:  Julegaver kan være en måte å disiplinere pengebruk. Barn kan i det minste lære å vente til jul eller bursdag.

Endret av Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 20.47):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Du glemte å skrive "for meg" i overskriften. Du burde skrevet "Kan vi snakke om hvor absurd der er for meg med julegaver for voksne" om det skulle gitt mening. Det er jo ikke absurd i seg selv å kjøpe julegaver til venner eller venninner.

Jeg tenker at temaet ikke har så mye i seg å snakke om.

Dersom du ikke vil kjøpe gaver til andre voksne kan du si som en venninne av meg gjør når hun får gaver: "Tusen takk, men jeg driver ikke på å kjøper gaver til andre enn datter og foreldre, så det kommer ikke noe i retur". Så ler hun hjertelig og er hverken sint, sur, forarget eller krenket av at noen likevel har lyst til å gi noen en god ost, en flaske vin eller lignende som julehilsen. Hun vil bare si hva andre kan forvente av henne.

Jeg leser innlegget ditt dithen at du derimot ikke greier å slappe av i eget valg og at dette blir litt trøblete for deg. Du bør minne deg om at du ikke MÅ noe som helst, hverken kjøpe gaver eller annet - dette er bare noe du selv føler. 

Men - så bør du la andre gjøre opp sine valg selv, uten å forsøke å misjonere dem over på din side.

Skrevet

Jeg innså nå, da jeg leste tråden, at vi har helt glemt å pynte til jul i år. Det har vært helt ute av mine tanker. Jul blir det mest trolig i år også...

Jeg og min samboer gjorde det enkelt i år: Jeg kjøpte min gave, og han kjøpte sin egen gave. Gavene blir trolig tatt i bruk når det passer seg.

emilie321 skrev (På 1.12.2025 den 22.57):

Jeg blir iallefall glad av å kunne gi...  særlig når jeg treffer godt med gaven.

Det gjør jeg også. Ordtaket/sitatet "Delt glede, er dobbelt glede" beskriver det godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...