Gå til innhold

Hvor mange kg ribbe til 7 pers?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 0f094...1a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
36 minutes ago, AnonymBruker said:

?

En god tommelfingerregel er å regne 300−400 gram per person. Hvis du ønsker rikelig med mat, eller rester til julefrokosten, bør du beregne 500 gram per person. 

Anonymkode: 9fcc0...ee0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

?

Kommer litt ann på hva du har av tilbehør. Jeg regner konsekvent 500 gram per pers + litt ekstra. Da har jeg pølse og rødkål osv til.

Anonymkode: bbf56...a27

Skrevet (endret)

Det kommer litt an på om du har benet ut ribben eller ikke, om du har tilbehør (medisterkaker og kjøttpølser) eller ikke og også om du har mange menn rundt bordet. 

Med bein har de over helt rett, men uten bein er det vanlig å beregne 250-300 gr med annet kjøtt-tilbehør og 300-400 uten. Som de andre sier må du øke mengden om du ønsker rester.

Min erfaring er at 250 uten bein og med tilbehør når vi er 50/50 menn og kvinner også gir rester. Men ikke for det, i fjor var vi fem til bords, og greide nesten å spise 1,8 kg ribbe. Det gikk imidlertid lite medister og pølser da, men mye poteter og deilig saus. Nam - nå gleder jeg meg til jul!

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (1 time siden):

Det kommer litt an på om du har benet ut ribben eller ikke, om du har tilbehør (medisterkaker og kjøttpølser) eller ikke og også om du har mange menn rundt bordet. 

Med bein har de over helt rett, men uten bein er det vanlig å beregne 250-300 gr med annet kjøtt-tilbehør og 300-400 uten. Som de andre sier må du øke mengden om du ønsker rester.

Min erfaring er at 250 uten bein og med tilbehør når vi er 50/50 menn og kvinner også gir rester. Men ikke for det, i fjor var vi fem til bords, og greide nesten å spise 1,8 kg ribbe. Det gikk imidlertid lite medister og pølser da, men mye poteter og deilig saus. Nam - nå gleder jeg meg til jul!

Synes 1.8 kg ribbe til 5 pers var lite. Jeg har kjøpt en på 4 kg til oss 7. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja om dere spise en halv kilo kjøtt, i tillegg til medisterkaker, pølser, potet, fet saus, rosenkål og rødkål er dere i en annen liga enn oss. Jeg gjetter vi i snitt presser innpå 150 gr ferdig stekt ribbe hver - max. Vi er heller ikke av de som syns kald ribbe dagen derpå er noe stas, da vil vi heller ha sylte, lammerull, eggesalat, sild, hjemmelagd leverpostei og annet julesnadder på skiva :) 

Årsaken til at vi spiste så mye i fjor var at ribba var overraskende fet, og krympet mye under steking fordi fettet smelter inn i kjøttet ved langtidssteking. 

AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (11 timer siden):

Ja om dere spise en halv kilo kjøtt, i tillegg til medisterkaker, pølser, potet, fet saus, rosenkål og rødkål er dere i en annen liga enn oss. Jeg gjetter vi i snitt presser innpå 150 gr ferdig stekt ribbe hver - max. Vi er heller ikke av de som syns kald ribbe dagen derpå er noe stas, da vil vi heller ha sylte, lammerull, eggesalat, sild, hjemmelagd leverpostei og annet julesnadder på skiva :) 

Årsaken til at vi spiste så mye i fjor var at ribba var overraskende fet, og krympet mye under steking fordi fettet smelter inn i kjøttet ved langtidssteking. 

150 gram ribbe, uten ben, er sinnsykt lite 😮 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det ville jeg også beregnet :) 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg pleier spise tre ribbestykker og masse medisterkaker. Like mye medister som ribbe. Også pleier jeg å få med meg like mye hjem som jeg spiser 1 juledag.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

150 gram ribbe, uten ben, er sinnsykt lite 😮 

Ikke med alt tilbehøret.

Ellers, i motsetning til de andre her, syntes jeg kald ribbe på brød er bedre enn varm ribbe til middag.

Med kalkun er det annerledes. Foretrekker varmkun, kalkun kan bli litt tørt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ikke med alt tilbehøret.

Ellers, i motsetning til de andre her, syntes jeg kald ribbe på brød er bedre enn varm ribbe til middag.

Med kalkun er det annerledes. Foretrekker varmkun, kalkun kan bli litt tørt.

Jo er du gal, da er man småspist - men det er for all del ikke noe galt i det :D 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...