cathlin Skrevet 2. desember Skrevet 2. desember Skal begynne å bake brød og mangler form, (hvis man over hodet trenger en form nå til dags). Har blitt redd for alle mulige belegg som non-stick og ser bare non stick over alt, og aluminium som heller ikke er bra. Og silikon av alle ting. Hva i all verden var det man bakte brød i før i tiden. Skal man stikke det på en pinne og sveive det over bålet eller grave en underjordisk liten kullovn? Litt upraktisk her jeg bor. Hva baker dere brødet i? 0 Siter
påskelilje Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember Jeg har noen eldgamle brødformer i stål som jeg har fått av min mor. Jeg pleier å bruke bakepapir i dem. Kjøper alltid svanemerket bakepapir, men det er ikke sikkert det heller er helt trygt? Det er vel mulig å smøre disse stålformene med smør også, men jeg er litt usikker på hvordan det funker. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember Gryte. Støpejern. Anonymkode: 84254...430 1 Siter
Stikkelsbær Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember Hvis du baker 3 brød om gangen trenger du ikke former i det hele tatt. Legg dem nokså tett inntil hverandre i langpanna. 2 Siter
cathlin Skrevet 3. desember Forfatter Skrevet 3. desember påskelilje skrev (6 timer siden): Jeg har noen eldgamle brødformer i stål som jeg har fått av min mor. Jeg pleier å bruke bakepapir i dem. Kjøper alltid svanemerket bakepapir, men det er ikke sikkert det heller er helt trygt? Det er vel mulig å smøre disse stålformene med smør også, men jeg er litt usikker på hvordan det funker. Stål. Er de tunge? 0 Siter
cathlin Skrevet 3. desember Forfatter Skrevet 3. desember Stikkelsbær skrev (6 timer siden): Hvis du baker 3 brød om gangen trenger du ikke former i det hele tatt. Legg dem nokså tett inntil hverandre i langpanna. Det må prøves! 1 Siter
Lillemus Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember cathlin skrev (1 time siden): Det må prøves! Mamma brukte aldri brødformer, ikke min mormor heller. De la bare brødene i langpanna (sikkert greit å ha et bakepapir under) ved siden av hverandre og stekte dem, de hevet jo sammen, men det var aldri noe problem å få dem fra hverandre etter steking. 0 Siter
cathlin Skrevet 3. desember Forfatter Skrevet 3. desember Lillemus skrev (1 minutt siden): Mamma brukte aldri brødformer, ikke min mormor heller. De la bare brødene i langpanna (sikkert greit å ha et bakepapir under) ved siden av hverandre og stekte dem, de hevet jo sammen, men det var aldri noe problem å få dem fra hverandre etter steking. Interessant! 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember Jeg har brødformer etter mora mi, gullfarget aluminiumsformer. De bruker jeg hvis jeg baker brød og de er gode. Ellers har jeg noen former som jeg har kjøpt på bruktbutikk. 0 Siter
cathlin Skrevet 3. desember Forfatter Skrevet 3. desember Dorthe skrev (30 minutter siden): Jeg har brødformer etter mora mi, gullfarget aluminiumsformer. De bruker jeg hvis jeg baker brød og de er gode. Ellers har jeg noen former som jeg har kjøpt på bruktbutikk. Gullfarget alunminiumsformer hadde jeg også en gang, det skal jeg ikke ha igjen. 0 Siter
påskelilje Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember cathlin skrev (6 timer siden): Stål. Er de tunge? Ble litt usikker nå om de er stål. Men jeg tror det! Måtte gå vitenskapelig til verks: Gullfarget aluminiumsform veier 176 gram og rommer 2 liter. Hadde nemlig to av dem også i skapet 😄 Stålform veier 226 gram og rommer 1,8 liter. Forma er ikke tung, men altså tyngre enn "gullforma" 😅 0 Siter
cathlin Skrevet 3. desember Forfatter Skrevet 3. desember påskelilje skrev (2 timer siden): Ble litt usikker nå om de er stål. Men jeg tror det! Måtte gå vitenskapelig til verks: Gullfarget aluminiumsform veier 176 gram og rommer 2 liter. Hadde nemlig to av dem også i skapet 😄 Stålform veier 226 gram og rommer 1,8 liter. Forma er ikke tung, men altså tyngre enn "gullforma" 😅 Høres ut som det er en del karbon i den og at den er ganske tynn. 0 Siter
påskelilje Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember cathlin skrev (6 timer siden): Høres ut som det er en del karbon i den og at den er ganske tynn. Nei, ikke karbon. Det er metall, trolig rustfritt stål. 1 Siter
Ftss Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember Jeg har denne og så har jeg en som ligner kjøpt på coop extra. Synes de er litt små så baker helst uten form. 1 Siter
Lillemus Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember Vi har former fra Blomsterberg, jeg tror kanskje ikke akkurat disse er i salg lengre, men de er gode å steke i. 1 Siter
Fionys Skrevet 4. desember Skrevet 4. desember Jeg baker 3 brød om gangen i langpanna. Liker best å smøre langpanna, men det går også fint å bruke bakepapir i bunnen. Når brødene er bakt og de ligger i langpanna så smører jeg brødene før heving slik at de lett løsner fra hverandre når de er ferdig stekt. Av og til når jeg orker snur jeg brødene og legger de på siden de siste 15 minuttene av steketiden slik at de også får stekeskorpe på sidene. Har aldri prøvd med bakepapir mellom brødene. Jeg synes det er enklest å bruke langpanna, bli mindre oppvask og større brød. Jeg kjøper nesten aldri brød. 1 Siter
Lillemus Skrevet 5. desember Skrevet 5. desember Fionys skrev (8 timer siden): Av og til når jeg orker snur jeg brødene og legger de på siden de siste 15 minuttene av steketiden slik at de også får stekeskorpe på sidene. Jeg likte alltid det brødet i midten best, for det hadde minst skorper! 😂 0 Siter
cathlin Skrevet 6. desember Forfatter Skrevet 6. desember påskelilje skrev (På 4.12.2025 den 6.56): Nei, ikke karbon. Det er metall, trolig rustfritt stål. For å flisespikke så er det som oftest litt karbon hvis det er jern. Stål – Wikipedia 0 Siter
påskelilje Skrevet 6. desember Skrevet 6. desember (endret) cathlin skrev (30 minutter siden): For å flisespikke så er det som oftest litt karbon hvis det er jern. Stål – Wikipedia Oi, nå lærte jeg noe nytt. Eller, jeg har vel lærte det en gang for lenge siden.🙃🤣 Jern med opptil 2,1 % karbon (legering) kalles stål, og over 2,1 % er støpejern. Hm. Dette burde jeg jo ha visst. Takk!! Rustfritt stål var jo en egen type legering også. Interessant! Men altså, den gamle forma er da trolig ikke av aluminium, siden den er tyngre enn den andre. Godset kan vel forsåvidt også være noe tykkere, men for å sjekke det, må jeg vel til med badekar og gjenta Arkimedes' forsøk 🤣 Endret 6. desember av påskelilje 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.