Gå til innhold

Brintellix og ubehagelige drømmer

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Før brukte jeg så og si aldri huske hva jeg drømte, men etter å ha begynt på brintellix husker jeg det nesten alltid og ofte har jeg veldig ubehagelige drømmer også. Jeg ser at unormale drømmer er listet opp som en vanlig bivirkning. Er det tilfeldigvis noe man kan gjøre noe med? For jeg er ellers veldig fornøyd med brintellix og har ingen andre bivirkninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har nok også med hvordan sammensetningen av søvnen din er.

Det vil nok koste deg lite å bruke en "søvndose" av en medisin som gir deg litt dypere søvn (f.eks. alimemazin, doksylamin, Truxal, Tolvon, osv. osv) og se om det hjelper? Det er ellers veldig bra at du har god effekt av den :)

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
ISW skrev (10 timer siden):

Dette har nok også med hvordan sammensetningen av søvnen din er.

Det vil nok koste deg lite å bruke en "søvndose" av en medisin som gir deg litt dypere søvn (f.eks. alimemazin, doksylamin, Truxal, Tolvon, osv. osv) og se om det hjelper? Det er ellers veldig bra at du har god effekt av den :)

Jeg bruker truxal så og si hver kveld, har ikke helt tenkt over om jeg har merket noen forskjell på drømmene når jeg tar den og ikke. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (6 timer siden):

Jeg bruker truxal så og si hver kveld, har ikke helt tenkt over om jeg har merket noen forskjell på drømmene når jeg tar den og ikke. 

Jeg brukte Truxal i varierende styrke, fra 300 mg og ned mot 25 mg. Da jeg brukte minste dose de siste årene, ble jeg mer og mer plaget av mareritt. Felles var at jeg ikke kunne huske drømmene, men hadde så godt som alle fysiske tegn på mareritt. Disse ble redusert med 90% da Truxal ble erstattet med en antihistamin.

Jeg opplevde også mer livaktige og uvanlige drømmer da jeg startet opp på Brintellix, og senere økte dosen. Det varte kun i et par uker.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Jeg brukte Truxal i varierende styrke, fra 300 mg og ned mot 25 mg. Da jeg brukte minste dose de siste årene, ble jeg mer og mer plaget av mareritt. Felles var at jeg ikke kunne huske drømmene, men hadde så godt som alle fysiske tegn på mareritt. Disse ble redusert med 90% da Truxal ble erstattet med en antihistamin.

Jeg opplevde også mer livaktige og uvanlige drømmer da jeg startet opp på Brintellix, og senere økte dosen. Det varte kun i et par uker.

Å, okei. Hvilket antihistamin er det du bruker? Tenker jeg kanskje skulle høre om muligheten for å bytte.

Jeg har vel brukt Brintellix i ca 2 måneder nå. Husker ikke helt når jeg sist økte dosen, men mulig det var i slutten av oktober. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 time siden):

Hvilket antihistamin er det du bruker? Tenker jeg kanskje skulle høre om muligheten for å bytte.

Jeg bruker Atarax. Tenker at de medisinene som @ISW nevner, er bedre egnet mot søvnvansker, egentlig.

Men - dersom du opplever å sove greit på Truxal; hvorfor vurdere å bytte? Truxal gir spesifikt mareritt, om den gir drømmer. Ikke kun uvanlige drømmer.

Skrevet

Hvis problemet i hovedsak er livlige og «unormale» drømmer som du husker hver natt, og det ikke er direkte mareritt så venner du deg til det. Er det «skikkelige» mareritt er det sikkert annerledes. Jeg har husket drømmene mine hver natt siden tidlig i tenårene. Stort sett livlige, merkelige drømmer, ofte det man ville kategorisert som ubehagelige. Er så vandt til det at tilnærmet ingenting oppleves som mareritt lenger. Man slutter å bry seg, også mens man drømmer. Så lenge du ikke våkner full av angst ville jeg bare sett det an når medisinen funker godt. Jeg tenker det er en liten pris å betale for bedre psykisk helse i våken tilstand. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg bruker Atarax. Tenker at de medisinene som @ISW nevner, er bedre egnet mot søvnvansker, egentlig.

Men - dersom du opplever å sove greit på Truxal; hvorfor vurdere å bytte? Truxal gir spesifikt mareritt, om den gir drømmer. Ikke kun uvanlige drømmer.

Jeg bare tenkte at hvis jeg byttet til noe annet kanskje jeg da kunne slippe å huske drømmene mine. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
skogbrann skrev (1 time siden):

Hvis problemet i hovedsak er livlige og «unormale» drømmer som du husker hver natt, og det ikke er direkte mareritt så venner du deg til det. Er det «skikkelige» mareritt er det sikkert annerledes. Jeg har husket drømmene mine hver natt siden tidlig i tenårene. Stort sett livlige, merkelige drømmer, ofte det man ville kategorisert som ubehagelige. Er så vandt til det at tilnærmet ingenting oppleves som mareritt lenger. Man slutter å bry seg, også mens man drømmer. Så lenge du ikke våkner full av angst ville jeg bare sett det an når medisinen funker godt. Jeg tenker det er en liten pris å betale for bedre psykisk helse i våken tilstand. 

Ok. Da tenker jeg at jeg satser på at jeg kanskje venner meg til det. Du har rett i at det er en liten pris å betale.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (På 7.12.2025 den 15.58):

Ok. Da tenker jeg at jeg satser på at jeg kanskje venner meg til det.

La det få et forsøk. For noen fungerer det å ikke gi det oppmerksomhet.

Om ikke det fungerer, kan det kanskje være mulig å snu på det: Ja, Livlige drømmer kan være plagsomt. Jeg kjenner en som gir drømmene begrenset oppmerksomhet når h*n våkner. Se på de med et humoristisk glimt i øyet - hvordan dagsinntrykk klarer å blande seg sammen med tanker, minner og følelser.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

La det få et forsøk. For noen fungerer det å ikke gi det oppmerksomhet.

Om ikke det fungerer, kan det kanskje være mulig å snu på det: Ja, Livlige drømmer kan være plagsomt. Jeg kjenner en som gir drømmene begrenset oppmerksomhet når h*n våkner. Se på de med et humoristisk glimt i øyet - hvordan dagsinntrykk klarer å blande seg sammen med tanker, minner og følelser.

Ja, jeg forsøker å ikke tenke over hva jeg har drømt når jeg våkner og heller tenke på andre ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...