AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 Ikke pga feilinformasjon. Men fordi det er belastende det som står. Er det en omstendelig prosess? Kan behandler si nei? Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke pga feilinformasjon. Men fordi det er belastende det som står. Er det en omstendelig prosess? Kan behandler si nei? Anonymkode: 30925...36a Jeg er ikke lengre pasient hos denne behandleren. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 Journalforskriften gjelder helt likt både i det offentlige og hos private. Ja, det er litt arbeid med det. Behandler kan ikke nekte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 nachnoo skrev (21 minutter siden): Journalforskriften gjelder helt likt både i det offentlige og hos private. Ja, det er litt arbeid med det. Behandler kan ikke nekte. Kan du si litt om arbeidet og hva jeg må gjøre? Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 nachnoo skrev (24 minutter siden): Journalforskriften gjelder helt likt både i det offentlige og hos private. Ja, det er litt arbeid med det. Behandler kan ikke nekte. Er det" lettere "å få journalen slettet versus å sperre den for innsyn av pårørende? Jeg får avslag hos DPS da jeg ber om å få sperret journalen for innsyn av pårørende. Begrunnelse : retten til privatliv. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 nachnoo skrev (29 minutter siden): Journalforskriften gjelder helt likt både i det offentlige og hos private. Ja, det er litt arbeid med det. Behandler kan ikke nekte. Hvor mange timers arbeid for behandler? Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 Journalen har i denne sammenheng tre formål: 1. Være en hjelp i akuttilfeller. (Ikke aktuell hos en privat psykolog/psykiater) 2. Være en hjelp om pasienten søker hjelp for en ny episode sykdom. Bruke erfaringer fra tidligere behandlinger. 3. Være grunnlag for å behandle evt klagesaker. Dette er hvordan jeg har lært og praktisert dette: Etter at pasienten har bedt om sletting, kalles den inn til en samtale. Der opplyser jeg hva sletting innebærer. Man mister muligheten til å hente erfaringer fra tidligere behandling (bortsett fra det som sitter i hodet), og pasienten frasier seg retten til senere å klage på behandlingen. Jeg anbefaler samtidig at kjernejournal oppdateres med viktige opplysninger med tanke på evt øhjelpstilfeller i fremtiden. Jeg sjekker at pasienten har fått med seg og forstått info. Deretter skriver pasienten under på at han/hun har fått og forstått infoen. Da er det klart for sletting. Arbeid for legen: 1-1,5 timer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 nachnoo skrev (1 time siden): Journalen har i denne sammenheng tre formål: 1. Være en hjelp i akuttilfeller. (Ikke aktuell hos en privat psykolog/psykiater) 2. Være en hjelp om pasienten søker hjelp for en ny episode sykdom. Bruke erfaringer fra tidligere behandlinger. 3. Være grunnlag for å behandle evt klagesaker. Dette er hvordan jeg har lært og praktisert dette: Etter at pasienten har bedt om sletting, kalles den inn til en samtale. Der opplyser jeg hva sletting innebærer. Man mister muligheten til å hente erfaringer fra tidligere behandling (bortsett fra det som sitter i hodet), og pasienten frasier seg retten til senere å klage på behandlingen. Jeg anbefaler samtidig at kjernejournal oppdateres med viktige opplysninger med tanke på evt øhjelpstilfeller i fremtiden. Jeg sjekker at pasienten har fått med seg og forstått info. Deretter skriver pasienten under på at han/hun har fått og forstått infoen. Da er det klart for sletting. Arbeid for legen: 1-1,5 timer. Hvorfor ber pasienten om sletting ?. Anonymkode: b7ab9...329 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor ber pasienten om sletting ?. Anonymkode: b7ab9...329 Jeg vil ikke ha noen spor etter meg som noen kan lese. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vil ikke ha noen spor etter meg som noen kan lese. Anonymkode: 30925...36a Hvem skal i så fall lese det? Blir ikke dette litt vel hysterisk? Anonymkode: 2c9d2...8a6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 nachnoo skrev (9 timer siden): Journalen har i denne sammenheng tre formål: 1. Være en hjelp i akuttilfeller. (Ikke aktuell hos en privat psykolog/psykiater) 2. Være en hjelp om pasienten søker hjelp for en ny episode sykdom. Bruke erfaringer fra tidligere behandlinger. 3. Være grunnlag for å behandle evt klagesaker. Dette er hvordan jeg har lært og praktisert dette: Etter at pasienten har bedt om sletting, kalles den inn til en samtale. Der opplyser jeg hva sletting innebærer. Man mister muligheten til å hente erfaringer fra tidligere behandling (bortsett fra det som sitter i hodet), og pasienten frasier seg retten til senere å klage på behandlingen. Jeg anbefaler samtidig at kjernejournal oppdateres med viktige opplysninger med tanke på evt øhjelpstilfeller i fremtiden. Jeg sjekker at pasienten har fått med seg og forstått info. Deretter skriver pasienten under på at han/hun har fått og forstått infoen. Da er det klart for sletting. Arbeid for legen: 1-1,5 timer. Gjelder dette i det offentlige også? Det har jeg prøvd uten å få medhold i heletatt. Fikk beskjed om at det kunne ikke slettes uten videre. Anonymkode: c94ed...b56 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjelder dette i det offentlige også? Det har jeg prøvd uten å få medhold i heletatt. Fikk beskjed om at det kunne ikke slettes uten videre. Anonymkode: c94ed...b56 Det fikk jeg også beskjed om i det offentlige. Hi. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvem skal i så fall lese det? Blir ikke dette litt vel hysterisk? Anonymkode: 2c9d2...8a6 Paranoid kanskje? Anonymkode: b7ab9...329 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Paranoid kanskje? Anonymkode: b7ab9...329 Da bør man heller få hjelp med paranoiaen Anonymkode: 2c9d2...8a6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Paranoid kanskje? Anonymkode: b7ab9...329 Familien kan jo be om å få lese det etter min død. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Familien kan jo be om å få lese det etter min død. Anonymkode: 30925...36a Og hva så? Hvilken betydning har det når du er død? Anonymkode: b7ab9...329 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hva så? Hvilken betydning har det når du er død? Anonymkode: b7ab9...329 Det betyr noe for meg iallefall; som er en veldig privat person. Anonymkode: 30925...36a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det betyr noe for meg iallefall; som er en veldig privat person. Anonymkode: 30925...36a Du vet hvor mye arbeid det er for legene å måtte slette alle spor for deg? Anonymkode: b7ab9...329 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vet hvor mye arbeid det er for legene å måtte slette alle spor for deg? Anonymkode: b7ab9...329 Det ordner sekretærene. Det er heller ikke så mye arbeid. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 Skrevet 7. desember 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Familien kan jo be om å få lese det etter min død. Anonymkode: 30925...36a Da ber du om en notis som hindrer det. Det blir helt hysterisk å be om å få slettet alt fordi man er redd det kan leses. Anonymkode: 2c9d2...8a6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.