ISW Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hei. Det finnes en del artikler som denne fra Fedon: Tarmen, hjernen og «Gut-brain forbindelsen» — Fedon Helse På bakgrunn av det, har jeg de siste månedene gjort et forsøk med en slags cocktail av melkesyrebakterier hver morgen. Interessant nok, så opplever jeg å ha en slags effekt og har nesten seponert Fluanxol (bruker nå 0,5 mg vs. 3 mg før) - og opplever både bedre humør og mindre angst. Men jeg er fullstendig åpen for at dette godt kan være placeboeffekt. Jeg skulle gjerne sett litt mer konkret forskning på temaet, for det gir for meg ikke helt mening at f.eks. nevrotransmittere produsert i tarmen (det er godt mulig det finnes bakterier som lager serotonin og dopamin), skal ha en effekt på hjernen og psyken? Er Fedon alternativ her, eller gir det han skriver mening? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kan ikke svare deg vitenskapelig på det, men er helt overbevist om at mye «psykisk» handler om fysiske ubalanser, spesielt kanskje i tarmen, men også med vitaminer mineraler mastceller osv:) Det finnes vel ganske mye som indikerer at tarm og hjerne henger sammen. Tarmen blir jo kalt «the second brain» Anonymkode: f9e4d...bb5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Meg over, som kom på en ting til. Det kan godt være det blir sett på som «alternativ» men det er det mye som har blitt, og så viser det seg etter hvert at ting henger sammen. Har stor tro på at vi er mennesker med en helhet Anonymkode: f9e4d...bb5 0 Siter
cathlin Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ISW skrev (6 timer siden): Hei. Det finnes en del artikler som denne fra Fedon: Tarmen, hjernen og «Gut-brain forbindelsen» — Fedon Helse På bakgrunn av det, har jeg de siste månedene gjort et forsøk med en slags cocktail av melkesyrebakterier hver morgen. Interessant nok, så opplever jeg å ha en slags effekt og har nesten seponert Fluanxol (bruker nå 0,5 mg vs. 3 mg før) - og opplever både bedre humør og mindre angst. Men jeg er fullstendig åpen for at dette godt kan være placeboeffekt. Jeg skulle gjerne sett litt mer konkret forskning på temaet, for det gir for meg ikke helt mening at f.eks. nevrotransmittere produsert i tarmen (det er godt mulig det finnes bakterier som lager serotonin og dopamin), skal ha en effekt på hjernen og psyken? Er Fedon alternativ her, eller gir det han skriver mening? Jeg har tro på probiotika uten at jeg har studert det veldig nøye, det popper opp forskning her og der som jeg har lest. Prøver å bli flinkere til å spise no fermentert mat som surdeig, biola, yoghurt, surkål, kombucha eller lignende i løpet av dagen. Hva består cocktailen din av? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.