AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 Leser at det er en del overlapping mellom disse diagnosene. Hvordan vet man om man har det ene eller det andre? Anonymkode: c4b4c...c8a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 1 hour ago, AnonymBruker said: Leser at det er en del overlapping mellom disse diagnosene. Hvordan vet man om man har det ene eller det andre? Anonymkode: c4b4c...c8a Borderline skiller seg ved at de har intense humørsvingninger, redsel for å bli forlatt, impulsiv og destruktiv atferd som selvskading. Anonymkode: 653ec...159 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 8. desember 2025 Skrevet 8. desember 2025 ChatGPT: 🔍 Kompleks PTSD vs. Borderline (EUPD) De overlapper mye (affektvansker, relasjonelle problemer, skam, tomhet, selvkritikk). Men de har forskjellige kjerneområder, og det er disse man bruker for å skille dem. Her er den mest brukte kliniske måten å vite hva som er hva: ⭐ 1. Kjerneproblemet Kompleks PTSD (K-PTSD): Handler om langvarige traumatiske erfaringer (barndom, overgrep, vold, vedvarende omsorgssvikt). Kjernesymptomer: affektreguleringsvansker negativ selvoppfatning (“jeg er ødelagt” / skam) relasjonelle problemer pga mistillit, ikke intenst kaos flashbacks, triggere, kroppslig aktivering Følelsene kommer ofte som traumeaktivering, ikke relasjonskaos. Borderline (EUPD): Handler om ustabilt selvbilde og ustabile relasjoner. Kjernesymptomer: intens frykt for avvisning brå skifter i synet på seg selv og andre (“idealiserer/devaluerer”) impulsivitet tomhet sterk emosjonell reaktivitet, ofte i form av raseri eller panikk Det er relasjonelle hendelser som styrer emosjonene. Kort sagt: → K-PTSD: “Jeg er redd fordi jeg er trigget av fortid.” → Borderline: “Jeg er redd for at du forlater meg nå.” ⭐ 2. Hva som utløser følelsene Dette er et av de tydeligste skillene. K-PTSD-utløsere: Situasjoner som minner om tidligere traumer Blikk, tonefall, lukter, kroppslige minner Kroppen går automatisk i alarm Reaksjonen føles ofte for mye, men ikke nødvendigvis kaotisk mot andre. Borderline-utløsere: Nærhet Avstand Meldinger Relasjonelle misforståelser Forventet avvisning Endring i tone eller tilgjengelighet Reaksjonen er sterkt interpersonell. ⭐ 3. Tidsmønster K-PTSD Symptomer er forholdsvis stabile, med topper når man blir trigget. Selv om man kan være emosjonelt sensitiv, er reaksjonene tematisk knyttet til traumer. Borderline Humør kan svinge dramatisk på minutter eller timer. Intense raseriutbrudd, følelsesmessige kollapser, brå endringer i relasjoner. ⭐ 4. Hvordan relasjoner ser ut K-PTSD Personer kan trekke seg unna, være vaktsomme, føle seg fremmedgjort. Problemet er ofte unngåelse og mistillit — ikke kaos. Borderline Relasjoner er ofte turbulente: nær → langt unna → nær igjen. Sterkt behov for nærhet kombinert med intens frykt for avvisning. ⭐ 5. Selvbildet K-PTSD: “Jeg er grunnleggende feil / uverdig.” Stammer direkte fra traumets effekter. Borderline: Selvbildet skifter kraftig fra dag til dag. Identitetsfølelse er ustabil (“hvem er jeg?”). ⭐ 6. Impulsivitet og selvskading Vanligere i borderline, og ofte et reguleringsforsøk i relasjonelle kriser. Kan forekomme i K-PTSD, men da typisk knyttet til traumesmerte, ikke relasjonskaos. 🔎 Den korte, praktiske regelen fagfolk bruker: → Er hovedproblemet traumeaktivering og skam → K-PTSD. → Er hovedproblemet intense, skiftende relasjoner → Borderline. Og: Det er fullt mulig å ha begge. 30–50% overlapper i praksis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Det virker vanlig å lande på borderline og ignorere hvordan traumer og skam gjør en utsatt for å tiltrekke seg folk som skaper utfordrende relasjoner. Det er nok også fordi DSM er amerikansk og sterkt styrt av helseforsikringsordningen der borte. Anonymkode: 2b7c5...47f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.