Gå til innhold

Kan man få tilgang til journal skrevet hos privat behandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket journalsystem brukes?

Anonymkode: edc21...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvilket journalsystem brukes?

Ulike 😄

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ulike 😄

Typisk😅så man kan ikke lese journalnotat etter hvert time slik som i det offentlige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Typisk😅så man kan ikke lese journalnotat etter hvert time slik som i det offentlige?

Nettopp 😄

Skrevet
nachnoo skrev (10 timer siden):

Nettopp 😄

Man kan vel evt be psykologen om å få journal?

Anonymkode: f3fad...d76

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan vel evt be psykologen om å få journal?

Det kan man. Da blir det i så fall å få utskrift av forrige time i nåværende time. Det er en rettighet, men tror ikke det fører til særlig jubel hos psykologen.

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Det kan man. Da blir det i så fall å få utskrift av forrige time i nåværende time. Det er en rettighet, men tror ikke det fører til særlig jubel hos psykologen.

Hvorfor er det negativt mener du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det negativt mener du?

Jeg hadde synes det var litt unødvendig om jeg før hver time måtte huske på å ta utskrift fra journal fra forrige time og ta med til pasienten i timen.

De fleste behandlere synes det er noe sært med disse journalleserne.

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde synes det var litt unødvendig om jeg før hver time måtte huske på å ta utskrift fra journal fra forrige time og ta med til pasienten i timen.

De fleste behandlere synes det er noe sært med disse journalleserne.

Synes dere? Hvorfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes dere? Hvorfor?

Samtaleterapi er en fortrolig samtale mellom to personer som har samme mål. Bruker dere å skrive referat og lese dette også når dere snakker fortrolig med deres nærmeste.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Samtaleterapi er en fortrolig samtale mellom to personer som har samme mål. Bruker dere å skrive referat og lese dette også når dere snakker fortrolig med deres nærmeste.

Nei , men det er jo en fordel å vite hva som blir skrevet om en, i et dokument som skal sendes til legen eller nav eller hva enn. Veldig uheldig om det står ting der som er feil eller sånn

Skrevet

Jeg kan se en fordel med å lese journal fortløpende i form av at man kan plukke opp misforståelser, ta tak i det før det får forplantet seg. Men når systemet som brukes ikke tillater det, vil det nok bli litt knotete for behandler. Da tror jeg det er bedre å finne andre måter å forsikre seg på. Enten at man noen ganger skriver sammen, eller spør om hvordan behandler forstår det du sier, om hen har fått med seg det du føler bør stå i journalen o.l. 

Skrevet

Jeg går til privatpraktiserende psykiater (med avtale), og jeg kjenner at jeg er svært takknemlig for at jeg ikke bare kan logge inn på helsenorge for å lese notatet fra sist time. Jeg tror det er en fordel mtp terapien, og det er sannsynligvis enkelte ting jeg har godt av å ikke vite. 

Skrevet

Foreslår at du ber om utskrift med jevne mellomrom fremfor etter hver time. Slik får du innsikt i vurderinger og notater du har rett til innsyn i samtidig som ikke psykologen blir altfor irritert av å måtte fremlegge rapport hver time - stadig forespørsler om utskrift kan kanskje få journal til å bli noe annet enn det det skal være - i psykologens hode. 

Skrevet
skogbrann skrev (58 minutter siden):

Jeg går til privatpraktiserende psykiater (med avtale), og jeg kjenner at jeg er svært takknemlig for at jeg ikke bare kan logge inn på helsenorge for å lese notatet fra sist time. Jeg tror det er en fordel mtp terapien, og det er sannsynligvis enkelte ting jeg har godt av å ikke vite. 

Hos meg har behandler kun skrevet rett ut hva som ble gjort og sagt. Ingen tolkninger av noe slag.

Skrevet
skogbrann skrev (1 time siden):

Jeg tror også at det er lite klokt å lese journalnotater fortløpende om man går i terapi. Epikriser som går til andre behandlere kan det være en fordel å ha oversikt over, men ikke løpende journalnotater. 

Skrevet
frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg tror også at det er lite klokt å lese journalnotater fortløpende om man går i terapi. Epikriser som går til andre behandlere kan det være en fordel å ha oversikt over, men ikke løpende journalnotater. 

Hvorfor lite klokt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor lite klokt?

Fokus blir på behandler og på journalen, mens fokus skal være på seg selv, det som skjer i timene og hvordan en selv arbeider med terapien mellom timene.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Fokus blir på behandler og på journalen, mens fokus skal være på seg selv, det som skjer i timene og hvordan en selv arbeider med terapien mellom timene.

Riktig. Du har kanskje rett i det.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Riktig. Du har kanskje rett i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...