Gå til innhold

Redd jeg lager for mye styr angående diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan også trykke "Favoriser" på tråder du har startet hvor du synes du får en del nyttige svar. Så ligger de under Favoritter og du kan gå tilbake til dem når som helst. :) 

Videoannonse
Annonse
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Vhanja skrev (28 minutter siden):

Du kan også trykke "Favoriser" på tråder du har startet hvor du synes du får en del nyttige svar. Så ligger de under Favoritter og du kan gå tilbake til dem når som helst. :) 

Lurt. Det skal jeg begynne å gjøre.

Skrevet

Skjønner det er ubehagelig å ta opp temaet diagnoser når dere har hatt flere runder på det før, men så skader det vel ingen om du tar opp de tankene du har?

Kanskje kommer man frem til at du nå har fått diagnosen som fagfolk mener best beskriver din tilstand, men så kan dere vel snakke om det, og så får du luftet ut. Om man vil være enig med deg i at det gir mening å revurdere de to satt opp mot hverandre eller om du kan ha begge (går kanskje ikke??) får vise seg. Jeg ser bare ikke problemet med å ta det opp på lik linje med andre ting som måtte oppta deg. For du har en sykepleier du pleier snakke med? Er jo det man har slike kontakter til ville jeg tro.

Også skjønner jeg at du bekymrer deg for hva de tenker. Er sånn selv også. Det får vi ikke styrt. Er ikke så rart at du vet mye om disse diagnosene når det er de som har vært mest aktuelle. Du har sikkert lest mye om akkurat disse temaene og har kunnskap nok til å stille spørsmål som angår deg selv og disse merkelappene. 

Oppheng i temaer og problemstillinger: personlig blåser jeg i om andre oppretter ulike tråder om samme temaer, så skriv så mye du vil for min del. Jeg eier ikke dette forumet. Vet ikke om det var 120 tråder eller 3 på en dag liksom, men uansett. Sikkert et udugelig eller allerede brukt tips, men når jeg ikke kan legge fra meg en problemstilling eller et emne så peprer jeg på i chat gpt 😆 Får stilt spørsmålet med ulike vinkler og med ulikt fokus hver gang. Så "samtaler" jeg videre uten å "bry noen". 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
krøll9 skrev (18 timer siden):

Skjønner det er ubehagelig å ta opp temaet diagnoser når dere har hatt flere runder på det før, men så skader det vel ingen om du tar opp de tankene du har?

Kanskje kommer man frem til at du nå har fått diagnosen som fagfolk mener best beskriver din tilstand, men så kan dere vel snakke om det, og så får du luftet ut. Om man vil være enig med deg i at det gir mening å revurdere de to satt opp mot hverandre eller om du kan ha begge (går kanskje ikke??) får vise seg. Jeg ser bare ikke problemet med å ta det opp på lik linje med andre ting som måtte oppta deg. For du har en sykepleier du pleier snakke med? Er jo det man har slike kontakter til ville jeg tro.

Også skjønner jeg at du bekymrer deg for hva de tenker. Er sånn selv også. Det får vi ikke styrt. Er ikke så rart at du vet mye om disse diagnosene når det er de som har vært mest aktuelle. Du har sikkert lest mye om akkurat disse temaene og har kunnskap nok til å stille spørsmål som angår deg selv og disse merkelappene. 

Oppheng i temaer og problemstillinger: personlig blåser jeg i om andre oppretter ulike tråder om samme temaer, så skriv så mye du vil for min del. Jeg eier ikke dette forumet. Vet ikke om det var 120 tråder eller 3 på en dag liksom, men uansett. Sikkert et udugelig eller allerede brukt tips, men når jeg ikke kan legge fra meg en problemstilling eller et emne så peprer jeg på i chat gpt 😆 Får stilt spørsmålet med ulike vinkler og med ulikt fokus hver gang. Så "samtaler" jeg videre uten å "bry noen". 

Nei, det er sant. Det går visst an å ha begge diagnosene, for jeg snakket med behandler om temaet i dag og hun sa at mange de møter har både unnvikende pf og asperger. Og ja, jeg har en sykepleier som behandler som jeg snakker med.

Lurt tips å spørre chat gpt, skal forsøke det.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (På 9.12.2025 den 16.30):

Jeg hadde håpet noen kanskje hadde noen innspill her i forhold til hva jeg burde gjøre eller hvordan jeg bør tenke.

Jeg har jo lenge vært usikker på asperger diagnosen min, om den stemmer og om det heller kan være unnvikende personlighetsforstyrrelse eller om det bare handler om dårlig selvtillit (og at jeg ikke har noen diagnose). Jeg har tatt dette opp med sykepleieren jeg går til i kommunen sist time og hun sa at hun forsto godt at jeg stilte spørsmål ved det og vi bli enige om å forsøke komme til en konklusjon om hva jeg skal gjøre videre, da enten be om revurdering av diagnose eller bare la det ligge.

Jeg har også sannsynligvis tenkt til å ta det opp med psykiater som jeg går til på DPS, selv om jeg egentlig bare går dit for medisinvurering.

Men nå bekymrer jeg meg for om jeg kanskje lager for mye styr? Og hva mener egentlig behandlere om pasienter som kommer med forslag til diagnose selv? Jeg føler jo selv at unnvikende personlighetsforstyrrelse passer bedre.

Du kan godt lage litt styr. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet (endret)
cathlin skrev (1 time siden):

Du kan godt lage litt styr. 

Snakket med sykepleier igjen i dag og hun gjorde det så og si helt klart at hun mente jeg burde slå meg til ro med den vurderingen som ble gjort av psykologen jeg gikk til som diagnostiserte meg med asperger, så det tenker jeg å gjøre. Like greit at hun tok den avgjørelsen.

Endret av 𝚂 𝚔 𝚢

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...