Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Babette skrev (1 time siden):

Hel enig, det kunne jeg også ha tenkt meg. Særlig med reker i sausen, gulrøtter og syltet gresskar til. 

Eller tomatsuppe,  det er utrolig  godt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nachnoo skrev (6 timer siden):

Rakørret.

Rakørret er fast lille julaften-meny hos oss, nam :) Du har sikkert fisket og raket selv du?

Julaften er det ribbe med medisterkaker (Innerøyafarse), deilige lokale grove pølser, rødkål og rosenkål. Vi tar ikke dessert ved bordet, men har heller hjemmelaget karamellpudding og selvplukket multer med krem og krumkaker til gaveåpning som starter rett etter middag. 

Skrevet
Kayia skrev (1 minutt siden):

Rakørret er fast lille julaften-meny hos oss, nam :) Du har sikkert fisket og raket selv du?

Julaften er det ribbe med medisterkaker (Innerøyafarse), deilige lokale grove pølser, rødkål og rosenkål. Vi tar ikke dessert ved bordet, men har heller hjemmelaget karamellpudding og selvplukket multer med krem og krumkaker til gaveåpning som starter rett etter middag. 

Hjemmelaget karamellpudding savner jeg, det er knallgodt! Husker jeg pleide å få servert en med oppskrift fra Schønberg Erken, mener det var noe likør i sausen 😋. Sannelig fant jeg kanskje oppskriften her, dog ikke den minneverdige sausen (1) Karamellpudding Fra Henriette Schønberg... - Langgård på Oksrød | Facebook

Skrevet
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Hjemmelaget karamellpudding savner jeg, det er knallgodt! Husker jeg pleide å få servert en med oppskrift fra Schønberg Erken, mener det var noe likør i sausen 😋. Sannelig fant jeg kanskje oppskriften her, dog ikke den minneverdige sausen (1) Karamellpudding Fra Henriette Schønberg... - Langgård på Oksrød | Facebook

Ai, det høres godt ut! Her er det min mors legendariske oppskrift som videreføres av undertegnede, og her er det brunet sukkersom utgjør saus, men den er NAM den også :) 

Skrevet

Det er nok ribbe med hjemmelaget rødkål og surkål. Multekrem til dessert.

Skrevet

Her blir det tradisjonell ribbemiddag med julepølse, medisterkaker, surkål, rosenkål og poteter. Må innrømme at ribbe etc. ikke er min favoritt, men det vet knapt den nærmeste familien, de andre elsker det 😅

Skrevet

Her har vi ikke helt bestemt oss for om det blir ribbe eller pinnekjøtt. Vi har en av delene de årene julaften er hos oss, men som oftest ribbe. Dessert er riskrem med mandel. Hjemmelaget karamellpudding er den beste desserten, men den har vi oftest på en annen dag. 

Nicklusheletida
Skrevet
Kayia skrev (48 minutter siden):

Jeg testet rakørret nå i helga. Dette fordi jeg ville teste det selv før jeg hadde tenkt å servere det på familiens " julegavebyttedag" 

Jeg kjøpte rakørret, flatbrød, lomper, rødbeter, rødløk, purreløk, vårløk og rømme, egg og poteter .

Jeg liker det, men jeg forpestet hele hytta med en grusom lukt :(Og lukta satt fast i fingrene mine, selv etter å ha vasket dem grundig med såpe og vann. Samboeren nektet å spise det, så det ble bortkastet penger. Resten av fisken havnet i fryseren.

Rakfisk blir byttet ut med vafler på gavebyttedagen :)

Skrevet (endret)

Jeg spiser kalkun, de andre ribbe m tilbehør. 

Endret av cilie
Skrevet

I år blir det både ribbe og kalkunbryst og det gleder jeg meg til. :) Tilbehør er poteter, gulrot, surkål og rødkål, muligens rosenkål om jeg får tak i fersk, waldorfsalat og selvfølgelig deilig saus! 😋 Desserten blir riskrem med bringebærsaus (laget av bringebær fra hagen, melis og en liten dæsj sitronsaft) og is med forskjellig tilbehør til de som heller vil ha det.

Skrevet

Et alternativ er fiskepinner, det er utrolig godt. Så puffet ris til dessert. 

Stikkelsbær
Skrevet

Vi har alltid ribbe, medisterkaker og medisterpølse. Hjemmelaget surkål og kokte poteter med persilledryss :). Tror jeg kan hente frisk persille i kjøkkenhagen i år, for det har knapt nok vært kuldegrader. Nyrørt tyttebær og svisker hører også med.

Dessert er hjemmelaget karamellpudding. Det spiser vi samtidig med at det settes fram kaffe og julekaker som en liten pause i gaveutdelingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...