Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
cathlin skrev (15 timer siden):

Jeg må lage julemat i år til 2 stk og aner ikke hva jeg skal lage.

Noen som har tips til hvordan man enklest mulig kan lage noe juleaktig spiselig? Har prøvd å steke ribbe en gang og det ble ikke særlig vellykka. 

Hva med juleskinke ? 

Skrevet
cathlin skrev (15 timer siden):

Jeg må lage julemat i år til 2 stk og aner ikke hva jeg skal lage.

Noen som har tips til hvordan man enklest mulig kan lage noe juleaktig spiselig? Har prøvd å steke ribbe en gang og det ble ikke særlig vellykka. 

Du kan få kjøpt både ribbe og kalkunfilet i stekepose. Da er det bare å sette det i ovnen på riktig temperatur i riktig antall minutter, og så blir resultatet ok. Hvis du så koker poteter og varmer opp surkål eller rødkål og en ferdigsaus, så er du i havn. Hvis dere skal ha dessert, så finner du riskrem og rød saus i kjøledisken i de fleste butikker. 

Skrevet
Lillemus skrev (16 timer siden):

tter og ha i leirgryta med 1 dl vann. Krydre kalkunbrystet, vi bruker salt, pepper og sennep på undersiden og salt, pepper og paprikakrydder på skinnet. Legg kalkunbrystet oppå grønnsakene og sett på lokket og sett leirgryta i kald ovn (gryta må ligge i kaldt vann i 20 min først). Sett ovnen på 220 grader i en time, skru så ned temperaturen til 160 grader i to timer. Mørere kalkun får du ikke!

Å römertopf - frem fra glemselen! Hvor stort bryst har du når det ligger såpass lenge - og er det frossent? Jeg er helt elendig på å time kalkun. 

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

kalkunfilet i stekepose.

Ja, det er veldig enkelt. 

Skrevet
cilie skrev (5 timer siden):

Å römertopf - frem fra glemselen! Hvor stort bryst har du når det ligger såpass lenge - og er det frossent? Jeg er helt elendig på å time kalkun. 

Frossent mener jeg. Det er ca. 1,5-2,0 kg.

Skrevet
Lillemus skrev (På 15.12.2025 den 22.36):

Kjøp et kalkunbryst, om du ikke har leirgryte så kjøp eller lån en (finnes ofte til en billig penge på gjenbruksbutikker). Grovhakk en løk, vask og grovdel 2-3 gulrøtter og ha i leirgryta med 1 dl vann. Krydre kalkunbrystet, vi bruker salt, pepper og sennep på undersiden og salt, pepper og paprikakrydder på skinnet. Legg kalkunbrystet oppå grønnsakene og sett på lokket og sett leirgryta i kald ovn (gryta må ligge i kaldt vann i 20 min først). Sett ovnen på 220 grader i en time, skru så ned temperaturen til 160 grader i to timer. Mørere kalkun får du ikke! Sil av krafta og lag en deilig saus, grønnsakene får vanvittig god smak og vi spiser dem som de er. Server waldorfsalat og hva du ellers liker til. NAM!

Må det være en leirgryte? Takk for tips! 

Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Du kan få kjøpt både ribbe og kalkunfilet i stekepose. Da er det bare å sette det i ovnen på riktig temperatur i riktig antall minutter, og så blir resultatet ok. Hvis du så koker poteter og varmer opp surkål eller rødkål og en ferdigsaus, så er du i havn. Hvis dere skal ha dessert, så finner du riskrem og rød saus i kjøledisken i de fleste butikker. 

Jeg har aldri sett stekeposene du nevner. Finnes de i virkeligheten? 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Hva med juleskinke ? 

Juleskinke. Et nytt fremmedord. Tipper det er noe kaldt man skjærer opp og serverer med potet. Takk for tips!

Nicklusheletida
Skrevet
cathlin skrev (20 minutter siden):

Juleskinke. Et nytt fremmedord. Tipper det er noe kaldt man skjærer opp og serverer med potet. Takk for tips!

Juleskinke kan serveres varm til middag, men også kald til frokost med waldorfsalat. Vi pleier å ha det i romjula, da ungdommene våre er glad i det. 

Dette er juleskinke : https://joker.no/oppskrifter/svin/juleskinke-med-flotepoteter

Skrevet
cathlin skrev (8 timer siden):

Må det være en leirgryte? Takk for tips! 

Vi bruker i alle fall det, for den er helt gull! Bruker den til alt kjøtt - kalkunbryst, viltstek, koteletter - blir ikke så mørt kjøtt på noen annen måte. :) 

Skrevet
cilie skrev (17 timer siden):

Rettelse - nei, vi tiner det nok først ja.

Skrevet
Everybody skrev (5 timer siden):

Hva skal du spise på julaften @psykedeliker?

Det kommer an på hvem som skriver manus den dagen, har du noen forslag @Trinity80 ?

Skrevet
psykedeliker skrev (15 timer siden):

Det kommer an på hvem som skriver manus den dagen, har du noen forslag @Trinity80 ?

I følge manus så har vi ikke matlyst, så vi spiser ikke. 

Skrevet

Her endte det med innkjøp av Fjordland da det ikke ligger tilrette for matlaging.

Haleluja og takk til høyere makter for ferdigmat. 

Skrevet
cathlin skrev (1 time siden):

Her endte det med innkjøp av Fjordland da det ikke ligger tilrette for matlaging.

Haleluja og takk til høyere makter for ferdigmat. 

Hvis du har en Helgø Meny ved siden av deg, evt kanskje en Obs, så har de ferdigstekt ribbe i varmdisken. Den har ofte sprø svor og er tusen ganger bedre enn den vasne biten ribbe du får i Fjordland. 

Jeg liker Fjordland, jeg, men hvis jeg kjøper meg deres juletallerken så kjøper jeg alltid et stykke ferdig ribbe fra varmdisken å ha til. 

Skrevet (endret)
Vhanja skrev (8 minutter siden):

Hvis du har en Helgø Meny ved siden av deg, evt kanskje en Obs, så har de ferdigstekt ribbe i varmdisken. Den har ofte sprø svor og er tusen ganger bedre enn den vasne biten ribbe du får i Fjordland. 

Jeg liker Fjordland, jeg, men hvis jeg kjøper meg deres juletallerken så kjøper jeg alltid et stykke ferdig ribbe fra varmdisken å ha til. 

Ingen ferdigstekte ribber i sikte her omkring, selv ikke på den mest velassorterte butikken, heller ikke stekeposer med ribbe. 

Endret av cathlin
Skrevet

Jeg synes ribba til Fjordland kan være god, men det varierer. Den forrige jeg fikk var ikke mør.

Anonymkode: 5cd4a...6e4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...