Gå til innhold

Er så redd jeg er dement

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få demens før overgangsalderen? 
jeg sliter veldig med korttidshukommelsen og får høre jeg gjentar meg mye

var innom et svært kjøpesenter og da ble jeg skrekkelig forvirret

dette er jo demens? Eller kan det være en del av schizoaffektiv lidelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan være relatert til din psykiske lidelse. Synes du skal ta det opp med enten fastlege eller psykiater. 

Hvordan har du det psykisk for tiden?

Skrevet

Man kan få demens av mye benzo bruk. 

Anonymkode: 1053b...29c

Skrevet
frosken skrev (4 timer siden):

Dette kan være relatert til din psykiske lidelse. Synes du skal ta det opp med enten fastlege eller psykiater. 

Hvordan har du det psykisk for tiden?

Har det bra psykisk ellers

Skrevet
Marye skrev (12 timer siden):

Kan man få demens før overgangsalderen? 
jeg sliter veldig med korttidshukommelsen og får høre jeg gjentar meg mye

var innom et svært kjøpesenter og da ble jeg skrekkelig forvirret

dette er jo demens? Eller kan det være en del av schizoaffektiv lidelse?

Kan være et resultat av alle psykosene og maniene.

Anonymkode: b75c0...940

Skrevet
Marye skrev (7 timer siden):

Har det bra psykisk ellers

Det er ganske vanlig at mennesker med schizoaffektiv lidelse også sliter med ulike former for tankevirksomhet (kognisjon). At du ble forvirret da du var innom det store kjøpesenteret, kan komme av at det ble for mange inntrykk til at hjernen din klarte å prosessere dem. Problemer med korttidshukommelsen er også vanlig. Som regel er ikke dette tegn på at du er i ferd med å bli dement, men at du har kognitive vansker som en del av din schizoaffektive lidelse. 

Snakke med fastlege eller psykiater. Dersom du plages mye av dette, så kan du utredes av nevropsykolog slik at du kan få bedre oversikt over problemet og veiledning i hvordan håndtere det. 

Det viktigste du kan gjøre for å håndtere dette, er å sørge for best mulig ivaretagelse av deg selv for å unngå psykoser. 

Skrevet

Jeg har helt elendig korttidshukommelse og gjentar meg også. 

Tror ikke jeg er dement, men at det er konsekvens av sykdommen. 

Skrevet

Forvirring og overstimulering trenger heldigvis ikke bety demens. Hvis man er redd for demens så skal man se mer på hvordan man bruker og utfører ting, snarere enn om man finner veien til/igjen ting. Noe slikt har jeg tolket it fra hva jeg har hørt om demens. Tipper nervesystemet ditt bare er kjørt og sliter med å sortere inntrykkene som oversvømmer deg i et kjøpesenter. En dement person vil jo gjerne være forvirret også, men man kan være forvirret uten demens.

Jeg foretrekker små kjøpesentre fremfor store fordi jeg ikke klarer konsentrere meg om veien og hva jeg har tenkt til å kjøpe når jeg hører musikk, andre lyder, ekko av lyder, tusenvis av fragmenterte deler av samtaler fra overalt rundt meg. Jeg har jo ikke stemmehøring men innbiller meg at det må kjennes sånn ut for noen som har det dersom det blir intenst. Før dette kom problemer med å forstå andre på utested med musikk. Ble bare trøtt og sliten. Nå er det ikke bare kjøpesentre som gir hodepine. Klarer ikke følge med i samtale med flere personer på en gang heller. Blir liksom "asperger med åra" jeg ;) Men ikke dement (ennå). Tror bare det er system overload. Typisk billig laptop som etter et par år bare ikke oppnår samme arbeidsminne, samma hvor mye en sletter. Der blir aldri det samme igjen. Eller er den kanskje bare blitt gammel. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg merker også jeg er sløvere i hodet enn før. Antar det kommer fra lite stimuli og lediggang. Jeg har schizofreni. Jeg var ganske skarp før, scoret ganske høyt på IQ-tester og hadde klisterhjerne. Nå derimot er jeg ikke så skarp lenger. Antar det kommer av schizofrenien eller livsstilen som følger med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...