Gå til innhold

Blodprøve CYP. Noen som har tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykiater i dag og han ba meg ta blodprøve som nevnt i overskriften. Det gjelder eventuell medisinering med antidepressiva. Hva er det egentlig: CYP?

@nachnoo? Kan du noe om dette? Jeg har prøvd flere ulike AD uten effekt (som innlagt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser at det ligger god informasjon på nettet. Hvor vanlig er det å ta slik en blodprøve? Jeg gjorde aldri det på DPS.

Skrevet

Det er en test som undersøker om du har genvarianter som er kjent for vanlig, rask eller langsom absorpsjon av et visst medikament. Altså det blir undersøkt hvorvidt du har genvarianter som tilsier at du vil ha god effekt eller ikke. Det er sikkert en langtfra fullstendig forklaring men en forenklet versjon slik jeg forsto den. Tok en slik prøve for et år tilbake og man fastslo at jeg har rask metabolisering av et eller annet ssri. Jeg gikk på cipralex da, men om det bare gjaldt det medikamentet eller flere vet jeg ikke. I alle fall tilsa resultat at jeg ville trenge høyere dose enn folk flest for å oppnå effekt x. 

Selv lurte jeg på om den raske metaboliseringen også kunne være grunn til at jeg opplevde rask men veldig midlertidig virkning. Mulig det bare er jeg som oppfattet det feil men opplevde det som at jeg fikk all virkningen av tablett kort tid etter inntak, innen en time allerede, at jeg kunne bli kortvarig lattermild og energisk, men så var det hele over innen noen timer. Ikke noen virkning jeg forventet, så neppe placebo, men hva vet jeg. Behandler sa raskere metabolisering påvirket hvor stor dose jeg trengte og kunne forutsi noe om at den kanskje ikke ville ha så stor effekt. Dette genet het CYP(et eller annet tall)... 

Skrevet
munchin skrev (19 minutter siden):

Jeg ser at det ligger god informasjon på nettet. Hvor vanlig er det å ta slik en blodprøve? Jeg gjorde aldri det på DPS.

Det er vanlig hvis ikke responsen på medisin blir som forventet. 

Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Det er vanlig hvis ikke responsen på medisin blir som forventet. 

Det gjelder i mitt tilfelle. Rart at jeg måtte gå privat før noen tok det grepet. Eller?

Skrevet
munchin skrev (8 minutter siden):

Det gjelder i mitt tilfelle. Rart at jeg måtte gå privat før noen tok det grepet. Eller?

Jeg beklager, men det forundrer meg ikke lenger. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg beklager, men det forundrer meg ikke lenger. 

Det koster da ikke legene på DPS å "sende en" til CYP-testing?

Skrevet
munchin skrev (1 time siden):

Koster da ikke legene noe...

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg har tatt cyp test på dps to ganger faktisk🤪. Det var standard der jeg gikk. Sløs og litt sløvt å gjøre det 2 ganger.

Jeg fikk svar om at jeg ikke fikk optimal effekt av kodein og tramadol. Så var det noe med zoloft også, men den har jeg sluttet på.

Skrevet
munchin skrev (8 timer siden):

Korrekt. Men man må vite at testen finnes og når den skal tas. Dessuten er det vel kun et lite mindretall som går hos lege. 

Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Korrekt. Men man må vite at testen finnes og når den skal tas. Dessuten er det vel kun et lite mindretall som går hos lege. 

Jeg hadde likt at jeg hadde fått en slik blodprøve før jeg fikk ECT.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg har nettopp fått svar på CYP test og resultatet var at jeg bryter ned noen legemidler med noe økt hastighet og noen noe langsommere enn gjennomsnittet, men at jeg i utgangspunktet kan behandles med normale doser. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (3 timer siden):

Jeg har nettopp fått svar på CYP test og resultatet var at jeg bryter ned noen legemidler med noe økt hastighet og noen noe langsommere enn gjennomsnittet, men at jeg i utgangspunktet kan behandles med normale doser. 

Takk. Hvor tok du prøven og måtte du betale noe for det?

Skrevet
munchin skrev (2 timer siden):

Vanlige blodprøvelaboratorier som f.eks. Fürst tar slike prøver. Koster det samme som andre blodprøver. 

Skrevet
frosken skrev (34 minutter siden):

Vanlige blodprøvelaboratorier som f.eks. Fürst tar slike prøver. Koster det samme som andre blodprøver. 

Det er hos Furst jeg skal ta den. Jeg har aldri betalt for blodprøve på sykehuset. Er det fordi jeg har frikort?

Skrevet
munchin skrev (33 minutter siden):

Det er hos Furst jeg skal ta den. Jeg har aldri betalt for blodprøve på sykehuset. Er det fordi jeg har frikort?

Jeg husker ikke hvor mye det koster, men det er sånn ca 40 kroner hvis du ikke har frikort. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
munchin skrev (11 timer siden):

Jeg tok blodprøven da jeg var innlagt og betalte ikke noe.

Skrevet

Jeg tror blodprøver koster 72 kroner nå, hvis man ikke har frikort og får det i det offentlige.

Anonymkode: 5faaa...4ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror blodprøver koster 72 kroner nå, hvis man ikke har frikort og får det i det offentlige.

Rundt 64kr var det vist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk. Jeg har frikort om prøven går innunder det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...