AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 Skrevet 17. desember 2025 munchin skrev (1 time siden): Takk. Jeg har frikort om prøven går innunder det. Det gjør den. Anonymkode: 5faaa...4ec 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 Skrevet 20. desember 2025 Det står i pakningsvedlegg for legemidler metabolisert av CYP-enzym at effekten kan være redusert av enkelte personer med variasjon her. jeg vet det ikke er vanlig å lese pakningsvedlegg, men å lese det for alle dere som har fått forskrevet AD'er hadde det unngått det en del "overraskelser". Dog var en av mine leger veldig overrasket over at jeg visste hva CYP var og hvorfor han ønsket å teste meg for dette siden jeg ikke hadde hatt noen effekt av noen ADer. MEN DET STÅR JO I PAKNINGSVEDLEGGET jeg fikk fortsatt aldri forskrevet noen fungerende medisin, så det var fullstendig bortkastet innleggelse på døgn. Anonymkode: e7714...d5b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 21.39): Det står i pakningsvedlegg for legemidler metabolisert av CYP-enzym at effekten kan være redusert av enkelte personer med variasjon her. jeg vet det ikke er vanlig å lese pakningsvedlegg, men å lese det for alle dere som har fått forskrevet AD'er hadde det unngått det en del "overraskelser". Dog var en av mine leger veldig overrasket over at jeg visste hva CYP var og hvorfor han ønsket å teste meg for dette siden jeg ikke hadde hatt noen effekt av noen ADer. MEN DET STÅR JO I PAKNINGSVEDLEGGET jeg fikk fortsatt aldri forskrevet noen fungerende medisin, så det var fullstendig bortkastet innleggelse på døgn. Anonymkode: e7714...d5b Er ikke det vanlig?😜 Anonymkode: 8e4a4...f8f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 On 12/23/2025 at 7:31 AM, AnonymBruker said: Er ikke det vanlig?😜 Anonymkode: 8e4a4...f8f Er vel at tråden fremstår som en gjeng som ikke gidder å gjøre et minimum av hjemmelekse og lese pakningsvedlegget, og så lurer på hva i alle dager CYP er, og det er sløvt. For TS er det ikke opplagt om har vært på AD før eller ikke. Jeg oppfatter det ikke som vanlig å teste for noe, spesielt ikke CYP, uten mistanke først. Anonymkode: f438c...113 0 Siter
krøll9 Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er vel at tråden fremstår som en gjeng som ikke gidder å gjøre et minimum av hjemmelekse og lese pakningsvedlegget, og så lurer på hva i alle dager CYP er, og det er sløvt. For TS er det ikke opplagt om har vært på AD før eller ikke. Jeg oppfatter det ikke som vanlig å teste for noe, spesielt ikke CYP, uten mistanke først. Anonymkode: f438c...113 Hurra hurra. Du er et geni, eller hva? Jeg har lest mange pakningsvedlegg og er ganske god på å beholde info jeg opplever som relevant. Jeg har aldri lagt merke til før at det sto noe om CYP fordi jeg ikke har ant hva det betyr. Etter at behandler ville sjekke meg for det så fikk jeg litt forklaring. Men hvordan skal folk flest ha kommet borti det uttrykket. Jeg tenker ikke at folk er late og sløve men at informasjon som står i pakningsvedlegget som regel ikke er tilpasset mennesker med ikke eksisterende eller med liten faglig kunnskap innen medisin, sykepleie og farmakologi. Å alltid henvise folk til pakningsvedlegget er en dårlig forsikring, for mange skjønner ikke annethvert ord der, med god grunn tenker jeg. Men da er det flott at slike genier som du er iblant oss slik at vi kan opplyses. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 Skrevet 26. desember 2025 Har jo ingenting med geni å gjøre. Det står svart på hvitt at noe greier med samlebetegnelsen CYP er viktig for hvordan medisinen virker, og at dette ikke er likt hos alle. Det har kun med å gidde å lese å gjøre og å akseptere at man trenger ikke å vite alt om noe for å forstå at det er en relevant sammenheng, det stikker ikke så dypt som du påstår her. Anonymkode: a041d...cc6 1 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:02 Skrevet torsdag kl 13:02 Fant denne. Inneholder en lang liste preparater med symbol som forklart på forsiden og med notat på hvilket gen som er relevant. Anonymkode: f93de...923 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet torsdag kl 18:58 Skrevet torsdag kl 18:58 Det er bra dette ser ut til å gjøres oftere nå. Jeg hadde tilfeldigvis lest om det ett eller annet sted, og mistenkte at jeg kunne ha det fordi verken kodein (Paralgin F) eller tramadol (Nobligan) biter på meg. Likevel skrev jeg 2019 da fastlegen min foreslo å teste. Og ganske riktig, jeg har kraftig redusert CYP2D6. Om man ikke får tilfredsstillende effekt/mest bivirkninger av medisiner er det vel verdt å sjekke. 0 Siter
munchin Skrevet torsdag kl 19:09 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:09 Nå når jeg vet at det finnes må jeg si at jeg blir litt betenkt over hvorfor jeg ikke har blitt foreslått det for før. Jeg hadde/har behandlingsresistent depresjon. 1 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet fredag kl 12:57 Skrevet fredag kl 12:57 FjellOgDalar skrev (17 timer siden): Det er bra dette ser ut til å gjøres oftere nå. Jeg hadde tilfeldigvis lest om det ett eller annet sted, og mistenkte at jeg kunne ha det fordi verken kodein (Paralgin F) eller tramadol (Nobligan) biter på meg. Likevel skrev jeg 2019 da fastlegen min foreslo å teste. Og ganske riktig, jeg har kraftig redusert CYP2D6. Om man ikke får tilfredsstillende effekt/mest bivirkninger av medisiner er det vel verdt å sjekke. Jeg fikk også påvist denne cyp varianten som gir redusert effekt av kodein og nobligan. Jeg fikk en pakke Paralgin forte av en lege i forbindelse med nakkesmerter og det hjalp ikke i det hele tatt. Da gikk jeg på zoloft som er ett SSRI som påvirkes av samme varianten. Men lenge før jeg begynte på zoloft fikk jeg Paralgin forte da jeg brakk armen og da virket den så sterkt at jeg nesten følte meg ruset. Skikkelig behagelig medisin, skjønner folk kan bli hekta.. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet fredag kl 17:07 Skrevet fredag kl 17:07 Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden): Jeg fikk også påvist denne cyp varianten som gir redusert effekt av kodein og nobligan. Jeg fikk en pakke Paralgin forte av en lege i forbindelse med nakkesmerter og det hjalp ikke i det hele tatt. Da gikk jeg på zoloft som er ett SSRI som påvirkes av samme varianten. Men lenge før jeg begynte på zoloft fikk jeg Paralgin forte da jeg brakk armen og da virket den så sterkt at jeg nesten følte meg ruset. Skikkelig behagelig medisin, skjønner folk kan bli hekta.. Trodde denne effekten var relativt stabil jeg. For nærmere 30 år siden fikk jeg først PF og deretter Nobligan da jeg skadet en skulder. Legen som skrev ut ble mistenksom, spurte om jeg hadde tatt større doser enn foreskrevet eller brukt narkotika… Noen år seinere ble operasjon av en visdomstann ganske smertefull i etterkant siden PF ikke virket. Neste gang fikk jeg en hestedose Ibux, som heldigvis gjorde nytten. Så kom jeg over noe om dette med CYP, og mistenkte at dette kunne forklare saken. Men jeg tenkte ikke på å få det målt før fastlegen foreslo det. Det er absolutt nyttig å vite mtp. å få riktig behandling eller tilpassede doser. 1 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet fredag kl 17:56 Skrevet fredag kl 17:56 FjellOgDalar skrev (48 minutter siden): Trodde denne effekten var relativt stabil jeg. For nærmere 30 år siden fikk jeg først PF og deretter Nobligan da jeg skadet en skulder. Legen som skrev ut ble mistenksom, spurte om jeg hadde tatt større doser enn foreskrevet eller brukt narkotika… Noen år seinere ble operasjon av en visdomstann ganske smertefull i etterkant siden PF ikke virket. Neste gang fikk jeg en hestedose Ibux, som heldigvis gjorde nytten. Så kom jeg over noe om dette med CYP, og mistenkte at dette kunne forklare saken. Men jeg tenkte ikke på å få det målt før fastlegen foreslo det. Det er absolutt nyttig å vite mtp. å få riktig behandling eller tilpassede doser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.