Gå til innhold

Hva gjør du lille julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pynter og vasker ferdig hus? Går på ski? Ser kvelden før kvelden? Tyvsmaker på julematen? Går på akevittbesøk til naboen? Stresser med forberedelser til julemiddagen? Løper kjøpesentret rundt etter de siste gavene eller maten? Bare slapper av? Er det en tradisjon? Har det alltid vært det for deg?

Er det ett eller annet på lille julaften, stort eller lite, høytidelig, koselig, eller fryktelig kjedelig og stusselig, som på en måte kicker i gang jula eller markerer dagen på et vis? 

Anonymkode: 8812a...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baker julebrød uten rosiner og sukat og lager eggsalat. Så drar jeg til mamma og vi spiser julegrøt. Så rolig resten av kvelden. 

Skrevet

Antagelig steker vi ribba den 23. (og kalkunbrystet den 24.). Ordner med poteter og skreller gulrøtter og setter i vann så det er klart til dagen etter. Legger på nyvaskede matter på kjøkken og bad og annet forefallende som ikke er gjort. Jentungen kommer i kveldinga og vi skal kose oss og se "Kvelden før kvelden" mens vi spiser julebakst og godis. :D Gleder meg! Treet pynter vi helgen før.

Skrevet

Lille julaften jobber jeg kort dag, og drar deretter på en liten runde og leverer ut julegaver til noen i familien. Så er det hjem og sette fram den siste julepynten. Treet blir pyntet mens vi ser på "Kvelden før kvelden". Vi spiser wienerpølser, drikker gløgg og koser oss.

Skrevet

Lille julaften pakker jeg og drar dit jeg skal være julaften og til 2 juledag.

Skrevet

Gjør mest sannsynlig det samme som jeg gjør andre dager bortsett fra at jeg gruer meg til stresset på julaften.

Nicklusheletida
Skrevet

I år vet jeg ikke helt hva jeg gjør lille julaften iom at julaften skal være hos datteren min. Selv har jeg pyntet ferdig både hjemme og på hytta. Alle gavene er pakket inn, så kommer ikke på noe mer jeg skal gjøre.

Men datteren min lever et hektisk liv og er veldig tidsoptimist, så tror jeg skal tilby min hjelp. 

Skrevet

Gjør det samme som på resten av årets 385 dager. ?

Anonymkode: f0cf8...540

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gjør det samme som på resten av årets 385 dager. ?

Er det 385 dager i året der du bor ?

Skrevet

Får det årlige besøket av mitt søskenbarn på dagen. På kvelden er det kvelden før kvelden og ost og kjeks.

Skrevet

Er jeg med familien spiser vi godt og koser oss med fyr i ovenen og tv og samtaler. Er jeg alene lager jeg noe godt til middag, går en god tur på formiddagen og bare nyter kvelden med gode julefilmer og snop :) 

Anonymkode: 02ceb...98e

Skrevet (endret)

Slapper for det meste av, og tar det med ro. Alt er jo så og si ferdig når lille julaften kommer. Ser litt på Kvelden før kvelden. 

Endret av Vendi
Skrevet
3 hours ago, Nicklusheletida said:

Er det 385 dager i året der du bor ?

Årene er lange.

Skrevet

Da setter vi opp juletreet og pynter det. Og rydder og ordner litt i huset. Antakelig blir det også en del handling, enten da eller dagen før. 

Skrevet

På dagtid skal jeg steke medisterkaker og ha med til min nye svigermor, fikse de siste tingene, og på kvelden skal jeg spise rakfisk slik tradisjonen er her. I år skal jeg for første gang siden jr var liten feire jul utenfor eget hjem, så det blir nok en roligere dag enn det pleier å være :) 

Skrevet

Har ingen spesifikke planer, utover at det blir et deilig kveldsmåltid, trolig rakfisk, med noen av de voksne barna våre. Ellers blir det vel en tur i skogen og generell prepping til julaften. 

Skrevet

Det eneste som er helt sikkert hvert år, er at jeg serverer risgrøt med mandel. Premien er en marsipangris av litt finere type enn Nidars sukkergriser. I år er det en lykkelig, frittgående gris fra Telemark. 

Ofte bytter jeg også småkaker med søsteren min, slik at begge får litt flere slag. Vi har ulike spesialiteter. Men dette kan, i motsetning til grøten, flyttes til en annen dag ved behov.  

Skrevet
laban skrev (2 timer siden):

Det eneste som er helt sikkert hvert år, er at jeg serverer risgrøt med mandel. Premien er en marsipangris av litt finere type enn Nidars sukkergriser. I år er det en lykkelig, frittgående gris fra Telemark. 

Ofte bytter jeg også småkaker med søsteren min, slik at begge får litt flere slag. Vi har ulike spesialiteter. Men dette kan, i motsetning til grøten, flyttes til en annen dag ved behov.  

Trenger litt opplysninger om den lykkelige grisen fra Telemark?

Skrevet

Jeg skal bare være hjemme alene hele jula. Så gjør som vanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...