Nicklusheletida Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden I går opplevde jeg noe rart da jeg var på julekonsert. Etter at jeg hadde klappet ( veldig bra konsert ) begynte tommelen min å ese ut. Jeg fikk vondt i det øverste leddet. Den ble tykk og stram og mindre bevegelig. Ut på kvelden ble den blå. Den er fortsatt blå i dag. Hevelsen har gått ned. Kan jeg ha fått blodpropp etter inntak av mye salt mat ? Jeg hadde spist pinnekjøtt 3 dager på rad og fortsatte med popkorn på konserten 🤔 0 Siter
ISW Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden Du kan få blodpropp i tommelen, men du får verken blodpropp av salt mat, pinnekjøtt eller å klappe. Det du beskriver høres vel mer ut som en blødning i tommelen (kanskje en blodåre har bristet i klappingen) enn en blodpropp. Det er fint at hevelsen har gått ned, men hvis du er urolig skader det jo ikke å få fastlegen til å kikke på tommelen din? 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 39 minutter siden Forfatter Skrevet 39 minutter siden ISW skrev (10 minutter siden): Du kan få blodpropp i tommelen, men du får verken blodpropp av salt mat, pinnekjøtt eller å klappe. Det du beskriver høres vel mer ut som en blødning i tommelen (kanskje en blodåre har bristet i klappingen) enn en blodpropp. Det er fint at hevelsen har gått ned, men hvis du er urolig skader det jo ikke å få fastlegen til å kikke på tommelen din? Du har nok rett, så dropper legen. Takk for svar 0 Siter
ISW Skrevet 35 minutter siden Skrevet 35 minutter siden Nicklusheletida skrev (Akkurat nå): Du har nok rett, så dropper legen. Takk for svar Kan utdype litt: Det skilles mellom blodpropper i arterier (pulsårer) og blodpropper i vener (samleårer). Får man en blodpropp i en arterie som leder blodet til tommelen, vil symptomet være at tommelen mister blodsirkulasjonen og blir hvit og "død". En blodpropp i en vene gir mer symptomer som du beskriver (ettersom blodet da samles opp i tommelen). Men disse kommer svært sjelden akutt, og gir ikke blå kroppsdeler (det skyldes blødninger). Jeg tror nok som sagt du har fått en brist i et blodkar. Så lenge hevelsen har gått ned og du har god bevegelighet i tommelen, tror jeg ikke dette er noe farlig 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Pinnekjøtt tre dager på rad er uansett svært helseskadelig. Anonymkode: ba052...e00 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 19 minutter siden Forfatter Skrevet 19 minutter siden ISW skrev (15 minutter siden): Kan utdype litt: Det skilles mellom blodpropper i arterier (pulsårer) og blodpropper i vener (samleårer). Får man en blodpropp i en arterie som leder blodet til tommelen, vil symptomet være at tommelen mister blodsirkulasjonen og blir hvit og "død". En blodpropp i en vene gir mer symptomer som du beskriver (ettersom blodet da samles opp i tommelen). Men disse kommer svært sjelden akutt, og gir ikke blå kroppsdeler (det skyldes blødninger). Jeg tror nok som sagt du har fått en brist i et blodkar. Så lenge hevelsen har gått ned og du har god bevegelighet i tommelen, tror jeg ikke dette er noe farlig Jeg stoler på deg 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16 minutter siden Forfatter Skrevet 16 minutter siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Pinnekjøtt tre dager på rad er uansett svært helseskadelig. Anonymkode: ba052...e00 Ja, det er ikke bra i det hele tatt . Vi laget det til gjester på søndag og hadde mye rester. Det er det beste jeg vet, men nå er det heldigvis bare en dag igjen med pinnekjøtt og det er julaften. I dag skal det bli fisk og grønnsaker 😀 0 Siter
ISW Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Nicklusheletida skrev (6 minutter siden): Jeg stoler på deg Ja - for ordens skyld sa jeg at du kunne dra til legen om du var usikker. Jeg er jo ikke lege og har heller ikke sett tommelen din. Så da legger jeg til: Skulle det bli verre, at hevelsen øker eller du skulle bli nummen i tommelen eller den mister bevegelighet, så må du selvsagt kontakte lege. Ellers (dersom den forblir blå over tid) finnes det en reseptfri salve på apoteket som heter Hirudoid som "løser opp" blødningen litt, sånn at tommelen ikke er så blå. 0 Siter
ISW Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden Nicklusheletida skrev (8 minutter siden): Ja, det er ikke bra i det hele tatt . Vi laget det til gjester på søndag og hadde mye rester. Det er det beste jeg vet, men nå er det heldigvis bare en dag igjen med pinnekjøtt og det er julaften. I dag skal det bli fisk og grønnsaker 😀 Jeg tipper den mest helseskadelige delen av pinnekjøttmåltider er eventuelt overdrevent inntak av akevitt Men det gjør jo ikke du. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 2 minutter siden Forfatter Skrevet 2 minutter siden ISW skrev (Akkurat nå): Jeg tipper den mest helseskadelige delen av pinnekjøttmåltider er eventuelt overdrevent inntak av akevitt Men det gjør jo ikke du. Ingen fare Jeg har ikke rørt det siden 1993. Grunnen til at jeg husker årstallet er et lutefisklag hjemme hos oss. Vertinnen hadde det veldig morro ei bitte lita stund, før det ble bråstopp. Vertinnen ble leid til sengs, mens gjestene fortsatte festen. Har blitt mobbet for dette i alle år etterpå 😀 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.