AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BxJR2w/er-det-mulig-aa-laere-ungdom-robusthet-ja-og-vi-boer-snakke-langt-mer-om-det Fastlege skriver at han stadig møter unge som aldri har lært forskjellen mellom ubehag og sykdom. Å være robust er ikke det samme som å være usårbar. Det handler heller ikke om å ignorere psykiske plager. Tvert imot. Robusthet betyr å: Tåle ubehag uten å få panikk Forstå egne reaksjoner Klare å stå i motgang uten å tolke det som sykdom Bygge rutiner som skaper trygghet Vite at livet inneholder smerte uten at du er syk av den grunn Så kan man lure på, hvorfor har det ungdommen av i dag blitt sånne snøflak. Hvor er foreldrene? Anonymkode: d269d...90e 1 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Viktig budskap. Man trenger ikke dra på legevakten om man er lei seg eller har litt vondt. 0 Siter
ISW Skrevet 49 minutter siden Skrevet 49 minutter siden Jeg synes jeg ser en rekke ting i dag som er ugunstig og ustabilt hos mange hos den oppvoksende generasjon. Man kan ta forhold og relasjoner som et eksempel: Tilgjengeligheten er høy, og man leter etter det perfekte. Ting som egentlig er bagateller tillegges stor vekt, benevnes "røde flagg" og relasjoner opphører. Jeg tror det er en manglende forståelse for at man, også i en relasjon, er nødt til å tåle en del smerte (da mener jeg ikke at man skal være sammen med noen som åpenbart ikke er bra for en), og at regnværsdager alltid vil komme. At man er sint på noen, lei seg eller ikke har det bra iblant, betyr ikke at noe er feil. Det er en normal del av et forhold og en normal del av livet. Det samme tror jeg gjelder eget stemningsleie. Hvis noe ikke er perfekt, så er noe galt og må "fikses". Man blir eksperter på å kjenne etter, stille diagnoser på seg selv og oppsøke helsevesenet. Jeg tror/håper ikke at så mange oppsøker legevakten fordi de er lei seg, men jeg ser absolutt @nachnoo sitt poeng. Normalområdet er ganske bredt hva gjelder stemningsleie til tider. 1 Siter
psykedeliker Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden ISW skrev (13 minutter siden): Hvis noe ikke er perfekt, så er noe galt og må "fikses". Dette er en forestilling som helsevesenet selv har vært med å skape, gjennom alle tilfellene der normale reaksjoner på unormale livshendelser har blitt definert som sykdom - med alt det innebærer. I enkelte subkulturer har man tatt konsekvensen av dette, og spiller den rollen man blir tildelt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.