Gå til innhold

Nordmenn er mye mer antisemittiske enn dansker og andre nasjonaliteter.

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

I Danmark hvor det bodde mange flere jøder enn i Norge ble adskillig færre jøder sendt til konsentrasjonsleire. De danske motstandsfolkene gjorde en mye større innsats for å smugle jøder til Sverige.

Hba skyldes dette? Jøder er en bitte liten minoritet og få tør stå frem som jøder. Er norsk media mer israelkritiske? Ja det vil jeg påstå. Nå var Gaza et forferdelig skue, men hostorisk sett har spesielt nrk vært anti-Israel.

Hadde du turt å gå gjennom Oslo med jødekalott? Hvorfor er det ikke mer fokus på denne rasismen?

Ville du om du var jøde tørre å være åpen om det?

Hvorfor kan vi ikke inkludere en svært sårbar og liten minoritet?

https://www.vg.no/nyheter/i/gkPbmB/joedenes-frykt-handler-om-norge

Endret av Worriesome Plenty 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dte er helt forferdelig å lese alt de blir utsatt for, den enorme hetsen som er. Men jeg kan ikke si jeg synes det er lite fokus på dte i nrk? Det er jo primært der jeg har virkelig lest og hørt om dette?

Anonymkode: fcb94...8de

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dte er helt forferdelig å lese alt de blir utsatt for, den enorme hetsen som er. Men jeg kan ikke si jeg synes det er lite fokus på dte i nrk? Det er jo primært der jeg har virkelig lest og hørt om dette?

Jeg skrev kanskje litt fort. Jeg mente det var lite om jøders situasjon under Gaza krigen. Etter massakren i Sydney har også NRK hatt fokus!på dette.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev kanskje litt fort. Jeg mente det var lite om jøders situasjon under Gaza krigen. Etter massakren i Sydney har også NRK hatt fokus!på dette.

de har hatt mye fokus før og, dagsnytt 18 har også investert tid på tematikken husker jeg pog da langt tilbake i tid. det du skriver om dydney er jo bare for noen dager siden. Jeg er forøvrig enig i at problematikken skal opp og frem. Det er mange gruppe ri samfunnet som har dte helt forjævlig, jøder er en av dem.

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

de har hatt mye fokus før og, dagsnytt 18 har også investert tid på tematikken husker jeg pog da langt tilbake i tid. det du skriver om dydney er jo bare for noen dager siden. Jeg er forøvrig enig i at problematikken skal opp og frem. Det er mange gruppe ri samfunnet som har dte helt forjævlig, jøder er en av dem.

Jeg ser mye nyheter og er ikke enig. Jeg synes fokuset har vært lite. MTP den spesielle historien til jødene, de er kanskje det folket som har kjent mest på rasisme i nyere tid.

Skrevet
44 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Hvorfor kan vi ikke inkludere en svært sårbar og liten minoritet?

Hvorfor kan de ikke inkludere svært sårbare minoriteter i Afrika? Under klonitiden dro en opp landegrenser med noen rette streker basert på koloniherrens "eiendom", så land kunne ende opp med å ha helt forskjellige afrikanske kulturer/folkegrupper i samme land. Helt siden landene ble "fri" har det vært non-stop konflikt og dysfunksjon for tribalistiske folkegrupper klarere ikke fungere sammen på god måte i samme land. 

Som mennesker har en to muligheter om en vil leve i harmoni

1. ikke vær tribalistiske (da utgår religiøsitet som er basert på tribalisme/rasisme som fundament)

2. hver "tribe" trenger sitt eget landeområde.

Anonymkode: 2fa0e...496

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

MTP den spesielle historien til jødene, de er kanskje det folket som har kjent mest på rasisme i nyere tid.

Det er mulig, men det legitimerer ikke at staten Israel drar antisemittismekortet i møtet med enhver kritikk, enten kritikken er legitim eller ikke.

Skrevet

Her tenker jeg man må skille mellom tre ting:

A) Jødene i Norge

B ) Staten Israel

C) Enkeltmedlemmer i Israels regjering (f.eks. Itamar Ben-Gvir)

Jeg mener det er fullt legitimt å kritisere særlig punkt C) - uten å på noen måte være antisemitt. Israel ledes i dag av en ekstremistisk regjering med enkeltmedlemmer som har tankegods som minner om Adolf Hitler (selv om ofrene selvsagt er noen andre). Når det gjelder punkt B ) - er det vanskeligere. Jeg tror eksempelvis de aller fleste muslimer ikke anerkjenner staten Israel, dvs, de forstår ikke hvorfor et landområde som i flere tusen år hadde vært "deres" (palestinsk) plutselig skulle gis til jødene. Og de forstår spesielt ikke hvorfor staten Israel okkuperer områder det har vært enighet om at skulle være palestinske, og fordriver palestinerne fra hjemmene sine.

Utfordringen etter min mening er også at all kritikk av B og C sauses sammen til antisemittisme. Akkurat som kritikk av Islam kalles rasisme, selv om kritikken i høyeste grad er berettiget. Jeg støtter både jøders og muslimers rett til å eksistere (selvsagt), og jeg tar sterk avstand fra å kalle en norsk jøde for stygge ting som følge av at man er uenig i staten Israel eller deres okkupasjoner. Samtidig tenker jeg at dette er et oppgjør jødene i Norge også er nødt til å ta, rundt at de må erkjenne at de bor i Norge og ikke Israel, og at de må tåle kritikk av Israel uten å få fnatt av den grunn.

Skrevet

All ære til den danske motstandsbevegelsen som klarte å redde så mange av jødene.

Problematikken er helt klart egnet til debatt, men samtidig må man se nyansert på dette. Jeg leste nylig et brev av Sidsel Levin (datter av Robert Levin), familien var norske jøder som ble reddet over til Sverige. Hun tar til motmæle mot svertingen av norsk motstandsbevegelse, og opplyser om at mange jøder ble varslet av motstandsfolk, men at mange av disse dessverre valgte å bli av ulike grunner, bl.a. frykt for represalier mot familiemedlemmer som allerede var tatt av tyskerne. Mange nordmenn satte livet på spill ved å skjule og hjelpe jøder med å flykte under krigen.

Anonymkode: 3470a...b1e

Skrevet

Jeg tror det som skjedde under krigen i Norge og Danmark kan være litt tilfeldig og nesten avhengig av at noen  enkeltpersoner i sentrale stillinger.

Nå de siste årene tenker jeg nok at norske holdninger er er resultat av dekningen i norske medier, på godt og vondt.

Generelt har jeg inntrykk av at mange mister hodet når det gjelder den konflikten. Mye mer enn i andre konflikter.

Skrevet
Grendel skrev (16 minutter siden):

Jeg tror det som skjedde under krigen i Norge og Danmark kan være litt tilfeldig og nesten avhengig av at noen  enkeltpersoner i sentrale stillinger.

Veldig mange avgjørelser i den offentlige forvaltningen på den tiden ble avgjort av enkeltpersoner i sentrale stillinger, med alt det medførte på godt og vondt. Demokratiet har utviklet seg siden den gang, og praksisen ville ikke ha blitt akseptert idag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...