Gå til innhold

Ruspasienter vs rene psykiatripasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på sosiale medier at mange av de med rusproblematikk blir lagt inn hele tiden og innleggelsene for dem er ofte veldig lange. Enten 1mnd eller 1år. Og forblir de ikke rusfri etter de har blitt utskrevet så virker det som det er veldig lett for de å bli innlagt på nytt og på nytt og på nytt. 

Er det sånn at ruspasienter er mer verdt å hjelpe? Det er tydelig det brukes mye mer ressurser på de. 

Anonymkode: 50fe8...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ruspasienter blir ikke gitt opp på samme måte som rene psykiatripasienter blir. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ruspasienter blir ikke gitt opp på samme måte som rene psykiatripasienter blir. 

Rus sees ofte som noe man kan gjøre noe konkret med.

Alvorlig psykisk lidelse sees oftere som noe man må leve med.

Rus = Noe du gjør, mens for eksempel psykose = noe man er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sånn at ruspasienter er mer verdt å hjelpe? Det er tydelig det brukes mye mer ressurser på de.

Det finnes en egen konspirasjonsteori om dette.

Skrevet
Everybody skrev (4 timer siden):

Rus sees ofte som noe man kan gjøre noe konkret med.

Alvorlig psykisk lidelse sees oftere som noe man må leve med.

Rus = Noe du gjør, mens for eksempel psykose = noe man er.

Det vert heilt feil å plassere sin identitet i ein diagnostisk merkelapp, særleg når denne merkelappen er ein oppkonstruert forklaringsmodell. Eg synest dette skiljet mellom rus og psykiatri vert altfor enkelt. Rus påverkar også personlegdom, og er ikkje berre noko ein gjer.

Psykose er som ei flodbølgje av det ubevisste som slår inn over egoet. Det er som når dag og natt glir saman i ein surrealistisk draum. Å redusere dette til "sjukdom" og neurobiologi er å bortforklare dei delane av mennesket ein ikkje vil kjennast ved. Ofte er det ein grunn til at slike ting skjer, at det er "tilfeldig" og "noko ein ikkje kan gjere noko med" stemmer ikkje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser på sosiale medier at mange av de med rusproblematikk blir lagt inn hele tiden og innleggelsene for dem er ofte veldig lange. Enten 1mnd eller 1år.

Hvorfor ble en ruspasient rusavhengig? Det ligger psykiatri i bunnen. Ikke bare det som sosiale medier viser.

Mange som strever med rus i voksen alder, ble ikke sett/fikk nødvendig hjelp tidligere i livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser på sosiale medier at mange av de med rusproblematikk blir lagt inn hele tiden og innleggelsene for dem er ofte veldig lange. Enten 1mnd eller 1år. Og forblir de ikke rusfri etter de har blitt utskrevet så virker det som det er veldig lett for de å bli innlagt på nytt og på nytt og på nytt. 

En har ytterst sjelden noe rusleatert uten psykiatri i bunn. Sakene er vanskelige og komplekse. Foreslår litt mer ydmykhet fra din side. Alle grupper er viktige å hjelpe.

Anonymkode: 3cc4d...ecc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En har ytterst sjelden noe rusleatert uten psykiatri i bunn. Sakene er vanskelige og komplekse. Foreslår litt mer ydmykhet fra din side. Alle grupper er viktige å hjelpe.

Det er flere som har gjort samme observasjon, så pekefingeren din om ydmykhet kan du rette mot deg selv.

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det er flere som har gjort samme observasjon, så pekefingeren din om ydmykhet kan du rette mot deg selv.

Om du har fulgt med i timen så vet du at ruspasienter har blitt behandlet som søppel i til alle tider, innen psykiatri. At de i likhet med flere grupper får bedre hjelp noen steder  er derfor veldig gledelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du har fulgt med i timen så vet du at ruspasienter har blitt behandlet som søppel i til alle tider, innen psykiatri. At de i likhet med flere grupper får bedre hjelp noen steder  er derfor veldig gledelig.

Har heldigvis alltid blitt behandlet bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om du har fulgt med i timen så vet du at ruspasienter har blitt behandlet som søppel i til alle tider, innen psykiatri.

Jeg har fulgt med i de timene jeg skal følge med på, har du?

Det som ihvertfall er sikkert er at det finnes interessemotsetninger mellom ulike grupper av pasienter i psykiatrien, og så lenge helsevesenet fortsetter å ignorere det gir det grobunn for spekulasjoner og konspirasjonsteorier.

Skrevet
Atium skrev (8 timer siden):

Det vert heilt feil å plassere sin identitet i ein diagnostisk merkelapp, særleg når denne merkelappen er ein oppkonstruert forklaringsmodell. Eg synest dette skiljet mellom rus og psykiatri vert altfor enkelt. Rus påverkar også personlegdom, og er ikkje berre noko ein gjer.

Psykose er som ei flodbølgje av det ubevisste som slår inn over egoet. Det er som når dag og natt glir saman i ein surrealistisk draum. Å redusere dette til "sjukdom" og neurobiologi er å bortforklare dei delane av mennesket ein ikkje vil kjennast ved. Ofte er det ein grunn til at slike ting skjer, at det er "tilfeldig" og "noko ein ikkje kan gjere noko med" stemmer ikkje.

Jaha, så hvorfor mener du ruspasienter får mer hjelp enn rene psykiatripasienter slik TS mener?

Skrevet
4 hours ago, Glitter said:

Fordi du kan snakke for deg. Du er flink til å kommunisere. Har man ikke den egenskapen og i tillegg ikke har noen som kan tale sin sak med seg som f. Eks en forelder eller en venn så sliter man. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi du kan snakke for deg. Du er flink til å kommunisere. Har man ikke den egenskapen og i tillegg ikke har noen som kan tale sin sak med seg som f. Eks en forelder eller en venn så sliter man. 

Mulig det. Men jeg oppfører meg også bra. Tror mange kan komme litt på kanten til helsevesenet pga negstiv oppførsel. Men det går vel under å slite med å kommunisere riktig. 

Skrevet
Glitter skrev (5 timer siden):

Det er godt, jeg snakker om mange år tilbake i tid.

psykedeliker skrev (5 timer siden):

Jeg har fulgt med i de timene jeg skal følge med på, har du?

Det som ihvertfall er sikkert er at det finnes interessemotsetninger mellom ulike grupper av pasienter i psykiatrien, og så lenge helsevesenet fortsetter å ignorere det gir det grobunn for spekulasjoner og konspirasjonsteorier.

Jeg har absolutt fulgt med i timen, det er derfor jeg spør deg. Det er ikke mange år siden rop-lidelser ble synliggjort. Vi skal i hvertfall gå bakover i tid. Det er mange grupper som skal ivaretas, en trenger ikke tråkke på andre for å heve sin egen sak. 

Skrevet
Everybody skrev (12 timer siden):

Jaha, så hvorfor mener du ruspasienter får mer hjelp enn rene psykiatripasienter slik TS mener?

Det har eg ikkje hevda. Mitt førre innlegg var ein kommentar til det forenkla skiljet mellom dei to gruppene. Når det gjeld TS, har eg ingen grunn til å hevde at så er tilfelle. Viss så er, er det uansett ingenting å klage over, og eg saknar nokre nyansar. 1. Skilnaden mellom å få hjelp og betre livskvalitet 2. Evna til å ta i mot hjelp 3. Evna systemet har til å hjelpe. 

Skrevet

Innleggelse er ikke så mangt. For ruspasienter er oppdraget ganske enkelt (men utfordrende), for psykiske pasienter kreves mer individuell tilpasning, men hele systemet er basert på "pakkeløsninger" og bryr seg fint lite om stabile rammer og pasientmodning. Jeg tror ikke det er bra for høytfungerende pasienter å kastes mellom håndtering av hverdag og terapi og så måtte bruke mye tid og energi på konstant omstilling. Det skaper et system som forsterker inntrykket av sviktende nr 2 som atium beskriver.

Anonymkode: 8da1d...74e

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Ruspasienter med psykiatriske diagnoser har jo mye større sjangser for å utøve vold og for å dø. Betraktelig større sjanser. Så det er nok ikke rart di blir prioritert om de blir det da. Jeg har ikke vært borti så mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...