Gå til innhold

Hvilket talent skulle du ønske du hadde?

Anbefalte innlegg

Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Tvert imot - den var litt for drøy. Jeg driver med musikk på ganske brukbart nivå, og min erfaring er at de musikalske lærer noter ganske raskt - om de ønsker det. 

Jeg spiller flere instrumenter og har spilt siden jeg var liten. Dessverre sliter jeg veldig med å lese noter, og opplever det som en slags «note-dysleksi». Jeg tar ting «på øret» og har heldigvis god hukommelse når det gjelder musikk. Men noter sliter jeg veldig med, noe jeg er veldig lei meg for.

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Tvert imot - den var litt for drøy.

Det jeg snakker om er musikere som ikke klarer å spille noe annet enn det som står på notearkene, eller kommunisere med andre musikere på annet språk enn latin. Så finnes det også noen musikkformer som vanskelig lar seg kvantisere i et notasjonssystem.

frosken skrev (10 timer siden):

Å kunne noter er for meg å kunne omsette noter til musikk (enten på et instrument eller i sang)- dvs. både vite hvilke toner og hvilken rytme som er notert. 

Å mestre et notasjonssystem er ikke det samme som å ha musikalsk talent. Musikk har eksistert like lenge som menneskeheten, men notasjonssystemer er en relativt ny oppfinnelse.

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det jeg snakker om er musikere som ikke klarer å spille noe annet enn det som står på notearkene, eller kommunisere med andre musikere på annet språk enn latin.

Når du i ditt forrige innlegg skriver "tvert imot", må det tolkes som at du mener de musikalske er dårligere til å lære noter enn de umusikalske. Slik er det definitivt ikke.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Når du i ditt forrige innlegg skriver "tvert imot", må det tolkes som at du mener de musikalske er dårligere til å lære noter enn de umusikalske.

Det var kanskje en upresis formulering.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det jeg snakker om er musikere som ikke klarer å spille noe annet enn det som står på notearkene, eller kommunisere med andre musikere på annet språk enn latin. Så finnes det også noen musikkformer som vanskelig lar seg kvantisere i et notasjonssystem.

Å mestre et notasjonssystem er ikke det samme som å ha musikalsk talent. Musikk har eksistert like lenge som menneskeheten, men notasjonssystemer er en relativt ny oppfinnelse.

Det er vel ingen som har sagt at folk som ikke kan lese noter ikke er musikalske? Jeg har i allefall kun ment at evnen til å omsette noter til musikk nok er enklest for folk som er musikalske. 

Skrevet
bibben skrev (1 time siden):

Jeg spiller flere instrumenter og har spilt siden jeg var liten. Dessverre sliter jeg veldig med å lese noter, og opplever det som en slags «note-dysleksi». Jeg tar ting «på øret» og har heldigvis god hukommelse når det gjelder musikk. Men noter sliter jeg veldig med, noe jeg er veldig lei meg for.

Mange utmerkede musikere har det slik - særlig innen jazz og folkemusikk.

Skrevet

Jeg tror mange ting henger litt sammen. De som er flinke på skolen blir også oftere flinke til å spille klarinett og lese noter. Det er en blanding av rask CPU og at de har selvdisiplin på øving og lekser.

Men så er det selvfølgelig unntak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...