Gå til innhold

De neste 25 årene faller den etnisk norske befolkningen, mens vi får over en halv million flere med innvandrerbakgrunn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig er de norske, men hvordan ser du det på dem fremfor andre nordmenn?

Man bare merker forskjell på en som har vokst opp i en fremmedkulturell familie kontra en vestlig.

Anonymkode: 06693...2ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
39 minutes ago, Frigg said:

Hva ser man på adopterte?  At de er en annen rase enn foreldrene?  Ordet etnisitet har overtatt for rase.  Etnisitet og kultur er ikke to forskjellige ting.

Selvsagt. Hudfarge, ansiktstrekk og genetikk er bare en sosial konstruksjon som forstyrrer narrativet.

"Rase" er forbudt, så vi sier "etnisitet" i stedet og later som om det endrer noe som helst. Og når det blir upraktisk, slår vi fast at etnisitet og kultur er det samme. Da slipper man å forklare hvorfor adopterte kan se koreanske ut og være kulturelt norske.

Språktriks løser alt. Virkeligheten må bare holde kjeft.

Anonymkode: 19072...797

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man bare merker forskjell på en som har vokst opp i en fremmedkulturell familie kontra en vestlig.

På hvilken måte?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Frigg said:

Nordmenn med innvandrerbakgrunn påvirker ikke oss/dere/dem noe mer enn de som har forfedre/formødre flere generasjoner bak.  Hva er det du frykter?  At hår og hudfarge blir mørkere hos fremtidige Nordmenn?

Neida, helt riktig, det er jo hårfargen som holder folk våkne om natta. Katastrofe.

At det faktisk handler om kultur og religion, er selvfølgelig bare en distraksjon. Litt plagsomt riktignok at statistikk gang på gang viser at andre generasjon innvandrere er mer kriminelle og mer religiøse enn foreldrene, men sånne tall er jo bare tall. De stemmer sikkert ikke når de blir ubehagelige.

Ingen frykter mørkere hud. Folk reagerer på verdier som kolliderer, normer som ikke gir seg, og religiøse krav som ikke forsvinner. Men heller forsterkes. Men ja, la oss late som debatten handler om pigment. Det er mye enklere enn å snakke om virkeligheten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida, helt riktig, det er jo hårfargen som holder folk våkne om natta. Katastrofe.

At det faktisk handler om kultur og religion, er selvfølgelig bare en distraksjon. Litt plagsomt riktignok at statistikk gang på gang viser at andre generasjon innvandrere er mer kriminelle og mer religiøse enn foreldrene, men sånne tall er jo bare tall. De stemmer sikkert ikke når de blir ubehagelige.

Ingen frykter mørkere hud. Folk reagerer på verdier som kolliderer, normer som ikke gir seg, og religiøse krav som ikke forsvinner. Men heller forsterkes. Men ja, la oss late som debatten handler om pigment. Det er mye enklere enn å snakke om virkeligheten.

Mener du at stortingspresidenten ikke er norsk, og at han er plagsomt religiøs og kriminell?

Neivel ingen frykter mørkere hud, men hvis jeg treffer en mørkhudet mann på gata bør jeg if. deg bli reddere enn hvis jeg møter en lyshudet person.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner ingen fremmedkulturelle familier.  Kultur er ikke særlig fremmed for meg.  Fremmedkultur er et ord som ikke brukes.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

På hvilken måte?

Har du så hjernetåke at du ikke skjønner det? Venter forsøk på svar fra deg, men svaret her blir det siste fra meg til deg i denne tråden. Skal vi se om du svarer da? Ikke særlig spennende ikke som.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk reagerer på verdier som kolliderer, normer som ikke gir seg, og religiøse krav som ikke forsvinner.

Ja, den typisk norske konfliktskyheten står seg ikke godt mot antidemokratiske verdier. Men det kan vi ikke klandre innvandrere for.

Skrevet
8 minutes ago, psykedeliker said:

Ja, den typisk norske konfliktskyheten står seg ikke godt mot antidemokratiske verdier. Men det kan vi ikke klandre innvandrere for.

Hva må nordmenn gjøre i praksis for å få stoppet antidemokratiske verdier?

Skrevet
14 minutes ago, Frigg said:

Jeg kjenner ingen fremmedkulturelle familier.  Kultur er ikke særlig fremmed for meg.  Fremmedkultur er et ord som ikke brukes.

Ordet "fremmedkultur" brukes ikke, så da er fenomenet borte også. Språkvedtak avskaffer virkelighet, det vet vi.

Praktisk, egentlig. Da slipper man å forholde seg til forskjeller, konflikter og erfaringer folk faktisk har. Man kan bare rydde dem bort ved å si at ordet ikke finnes. Problem solved.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du så hjernetåke at du ikke skjønner det?

Det er du som har hjernetåke, når du ikke klarer å bruke noe annet enn tåkespråk.

Skrevet
17 minutes ago, Frigg said:

Mener du at stortingspresidenten ikke er norsk, og at han er plagsomt religiøs og kriminell?

Neivel ingen frykter mørkere hud, men hvis jeg treffer en mørkhudet mann på gata bør jeg if. deg bli reddere enn hvis jeg møter en lyshudet person.

Nei da, absolutt ikke. Én enkelt person i en prominent posisjon opphever jo naturligvis all statistikk, alle trender og enhver diskusjon. Når stortingspresidenten er norsk, så er alle det, og alle problemer er dermed løst. Klassisk argument, svært elegant.

Og nei, ingen har sagt at man skal være redd for mørk hud. Det er bare et hendig stråmannsargument når man ikke vil snakke om kultur, normer, kriminalstatistikk og religiøs praksis. Så da reduserer man alt til hudfarge, for da høres motparten rasistisk ut. Igjen, klassisk argument, svært elegant.

Diskusjonen handler ikke om hvem som går deg i møte på fortauet. Den handler om hvilke verdier som dominerer over tid. Men det er jo mye enklere å late som om noen frykter pigment, enn å forholde seg til det faktiske innholdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Folk reagerer på verdier som kolliderer, normer som ikke gir seg, og religiøse krav som ikke forsvinner. Men heller forsterkes

Nettopp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare et hendig stråmannsargument når man ikke vil snakke om kultur, normer, kriminalstatistikk og religiøs praksis.

Da kan du ta det direkte opp med de som bruker det stråmannsargumentet. Det pleier jeg å gjøre, så da burde du klare det samme.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Språkvedtak avskaffer virkelighet, det vet vi.

Vi vet at norsk lov ikke fungerer på den måten du beskriver her.

Skrevet
17 minutes ago, psykedeliker said:

Da kan du ta det direkte opp med de som bruker det stråmannsargumentet. 

Du får se hvem jeg svarte til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...