Gå til innhold

Du som har mye angst/redsel; hva har du lært av behandler mtp å leve med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem skal man høre på? Det finnes uavhengige, akademiske instanser som vurderer all forskning på området kommer med anbefalinger til helsetjenesten om hvordan ulike sykdommer/lidelser/tilstander best og mest effektivt bør behandles. To slike er NICE  (National Institute for Health and Care Exellence og Cochrane Library. Dette er nok de mest anerkjente blant klinikere i hele Europa. Jeg skal prøve å starte en nå tråd i julen for å skrive med om disse.

Siden vi nå er i en tråd om angst, skal jeg nevne hva NICE anbefaler som beste angstbehandling:

NICE anbefaler som hovedregel kognitiv atferdsterapi (spesifikke CBT‑protokoller) og/eller SSRI som førstelinjebehandling ved de vanligste angstlidelsene hos voksne, med noe variasjon mellom diagnosene. Valg avtar ut fra type angstlidelse, alvorlighetsgrad, pasientpreferanse og respons på tidligere tiltak.

Generalisert angstlidelse (GAD)

• Først anbefales informasjon, aktiv monitorering og lavintensive psykologiske tiltak (selvhjelp, veiledet selvhjelp, psychoedukative grupper).

• Når det trengs mer strukturert behandling, anbefales høyintensiv CBT eller legemiddelbehandling; førstevalg medikamentelt er en SSRI, hvor sertralin ofte foreslås som initialt valg fordi det vurderes som kostnadseffektivt.

• Ved utilstrekkelig effekt av første SSRI anbefales annet SSRI eller SNRI, og eventuelt kombinasjon med høyintensiv psykologisk behandling.

Panikklidelse (med/uten agorafobi)

• NICE anbefaler CBT som sentralt behandlingstiltak for panikklidelse, gjerne i et strukturert, tidsavgrenset opplegg.

• Farmakologisk førstevalg er SSRI som er godkjent for panikklidelse; hvis SSRI ikke er egnet eller ikke gir bedring, kan imipramin eller klomipramin vurderes.

• Selvhjelp basert på CBT‑prinsipper (biblioterapi, evt. grupper) kan brukes ved mild til moderat panikklidelse eller som tilleggsbehandling.

Sosial angstlidelse (social anxiety disorder)

• Førstelinje for voksne er individuell CBT spesielt utviklet for sosial angst, basert på Clark & Wells‑modellen eller Heimberg‑modellen; gruppe‑CBT anbefales ikke rutinemessig i stedet for individuell terapi.

• Hvis pasienten ikke ønsker CBT, kan man tilby CBT‑basert støttet selvhjelp; ved ønske om medikamentell behandling anbefales SSRI (escitalopram eller sertralin) som førstevalg, med tett bivirkningsmonitorering.

• Ved bare delvis respons på enten CBT eller SSRI anbefales kombinasjon (CBT + SSRI); korttids psykodynamisk terapi spesifikt utviklet for sosial angst kan vurderes for dem som avslår CBT, selv om den anses mindre effektiv.

Felles prinsipper i NICE‑anbefalingene

• Behandlingen bør tilpasses alvorlighetsgrad, komorbiditet (depresjon, rus, personlighetsproblematikk, somatikk) og pasientens preferanser, med trinnvis opptrapping fra lavintensive til høyintensive tiltak.

• Ved alvorlig angst med betydelig funksjonssvikt, suicidalfare, komorbid rus/lidelse eller gjentatt manglende respons på førstelinje, anbefales henvisning til spesialisthelsetjeneste og mer sammensatt behandling.

Hvis du sier hvilken angstlidelse du tenker mest på (GAD, panikk, sosial angst, OCD osv.), kan det spesifiseres mer detaljert med typiske SSRI‑valg, doser og hvor lenge man bør prøve før bytte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis CBT fungerer så godt lurer jeg på hvorfor det sies at det er så mange gjengangere på DPSene? 

Istdp er forsket mye mindre på enn CBT, sånn jeg har forstått det er det ikke egentlig grunnlag nok til å kunne sammenligne det ned CBT enda? De jobber jo både med tanker og følelser. 

Anonymkode: 1fa8a...a36

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis CBT fungerer så godt lurer jeg på hvorfor det sies at det er så mange gjengangere på DPSene?

Hvor mange følger opp de rådene de får ved avsluttet behandling?

Dessuten er det mange lidelser, både psykiske og somatiske, som har en tendens til å komme igjen på tross av god behandling for den aktuelle episode.

Drømmeautomat
Skrevet

I offisielle retningslinjer anbefales CBT til det meste fordi det fins mest forskning på det. Forskningen viser at det virker, men ikke nødvendigvis spesielt godt. For angstlidelser vil bare omtrent halvparten av de som behandles merke bedring.

Men CBT skal ha at det helt klart er den metoden det er forska mest på. Her ligger bevisbyrden på de nyere metodene: De må også komme opp med forskning som viser at de har effekt. Noe fins, men foreløpig for lite til at de kan utkonkurrere CBT i offisielle retningslinjer

Som pasient kan jeg heldigvis velge den behandlingen jeg selv føler virker, og som er fundert på en teori som samsvarer med hva vi i dag vet om hvordan den menneskelige hjernen fungerer ut fra nevrovitenskapelig kunnskap. CBT bygger på en foreldet modell av hjernen der man antar at kognisjon er primær og kropp og følelser underordnet.

Personlig her jeg valgt IFS-terapi, men det kunne godt vært en av de andre experiential therapy-metodene.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

I offisielle retningslinjer anbefales CBT til det meste fordi det fins mest forskning på det. Forskningen viser at det virker, men ikke nødvendigvis spesielt godt. For angstlidelser vil bare omtrent halvparten av de som behandles merke bedring.

Men CBT skal ha at det helt klart er den metoden det er forska mest på. Her ligger bevisbyrden på de nyere metodene: De må også komme opp med forskning som viser at de har effekt. Noe fins, men foreløpig for lite til at de kan utkonkurrere CBT i offisielle retningslinjer

Som pasient kan jeg heldigvis velge den behandlingen jeg selv føler virker, og som er fundert på en teori som samsvarer med hva vi i dag vet om hvordan den menneskelige hjernen fungerer ut fra nevrovitenskapelig kunnskap. CBT bygger på en foreldet modell av hjernen der man antar at kognisjon er primær og kropp og følelser underordnet.

Personlig her jeg valgt IFS-terapi, men det kunne godt vært en av de andre experiential therapy-metodene.

Hvordan klarer du å finne den terapien du har lyst til å prøve i offentlig psykisk helsevesen? Eller betaler du selv og går privat.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg går privat. Men jeg har inntrykk av at flere og flere terapeuter i det offentlige praktiserer denne formen for terapi, særlig ISTDP. Spesialiseringene for psykologer i Norge har også blitt modernisert med løp som legger vekt på affekt og relasjoner, så mulighetene bør være der også i det offentlige.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (57 minutter siden):

Jeg går privat. Men jeg har inntrykk av at flere og flere terapeuter i det offentlige praktiserer denne formen for terapi, særlig ISTDP. Spesialiseringene for psykologer i Norge har også blitt modernisert med løp som legger vekt på affekt og relasjoner, så mulighetene bør være der også i det offentlige.

For meg ser det ut som om flertallet av de som tilbyr IFS, er det vi ofte vil omtale som "alternative behandlere"/psykoterapeuter - og at det er få psykologspesialister eller psykiatere som bruker metoden? Kanskje er dette litt som med gestaltterapi, det egner seg best som en metode for selvutvikling og ikke så mye for mer omfattende psykiske vansker. 

ISDF derimot er det mange som er opptatt av for tiden. 

Skrevet

Jeg har lært at man får bare prøve å leve med det for det forsvinner ikke

Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Jeg går privat.

Jeg føler (som en stor avsporing til hele tråden) at du politisk sett lever litt etter "do as I say, not as I do" :D

God jul!

Skrevet
nachnoo skrev (10 timer siden):

Hvor mange følger opp de rådene de får ved avsluttet behandling?

Dessuten er det mange lidelser, både psykiske og somatiske, som har en tendens til å komme igjen på tross av god behandling for den aktuelle episode.

Men hvorfor klarer ikke CBT å endre holdningene og tankene til disse pasientene slik at pasientene faktisk klarer å følge opp rådene, og hvorfor behandles bare aktuell episode? 

Hele livet har jeg bært mest mulig på en tur for å slippe å gå frem og tilbake flere ganger. Så erfarte jeg at hvis jeg ikke bar så tungt på en tur, men fordelte lasten på to turer, ble jeg mindre sliten selv om jeg måtte gå dobbelt så langt.

En annen ting jeg nylig har erfart, er at jeg holder lenger og blir mindre sliten på fjelltur hvis jeg går litt på skrå, litt sikksakk oppover på fjellet, i stedet for å gå rett opp. Samme innarbeidede logikken egentlig, jeg har alltid valgt det som går raskest og er brattest, men har betalt i form av å gå hardt, og ikke holde så lenge som jeg kunne ha gjort, og gjør nå. Uten å egentlig være deg bevisst. Så for meg var dette to "revolusjonerende" erfaringer, som sikkert er helt opplagte for andre. 

Jeg måtte faktisk ikke bare lære det som teori, for jeg visste jo egentlig at mange foretrekker flere og lengre turer, men jeg måtte erfare det med kroppen, for at det skulle gi nok mening for meg for at å gå flere turer og å gå på skrå.

Anonymkode: 1fa8a...a36

Skrevet
cathlin skrev (7 timer siden):

Hva er ISDF?

Gikk visst litt for fort der, mente ISTDP;-)

Drømmeautomat
Skrevet
ISW skrev (19 timer siden):

Jeg føler (som en stor avsporing til hele tråden) at du politisk sett lever litt etter "do as I say, not as I do" :D

God jul!

I møte med et dysfunksjonelt new public management-system må vi kommunister punge ut selv! God jul til deg også 😊

Drømmeautomat
Skrevet
frosken skrev (20 timer siden):

For meg ser det ut som om flertallet av de som tilbyr IFS, er det vi ofte vil omtale som "alternative behandlere"/psykoterapeuter - og at det er få psykologspesialister eller psykiatere som bruker metoden? Kanskje er dette litt som med gestaltterapi, det egner seg best som en metode for selvutvikling og ikke så mye for mer omfattende psykiske vansker. 

ISDF derimot er det mange som er opptatt av for tiden. 

Jeg er enig med deg i at IFS ennå ikke er så utbredt blant psykologer og psykiatere i Norge. Men Norge er et lite land der fagmiljøet lett konvergerer rundt noen få metoder. ISTDP, EMDR og MCT er terapiformer som er uforholdsmessig populære i Norge i forhold til resten av verden, uten at det gjør dem mer eller mindre effektive. IFS er nok en metode som ennå ikke har fått så stor innpass her, men metoden blir mer og mer utbredt i resten av Europa og USA. I Trondheim vet jeg det er flere psykologer som bruker IFS. Hun jeg snakker med har psykodynamisk bakgrunn, men gikk over til IFS.

IFS brukes mot kompleks PTSD, depresjon, angst osv. Før jeg valgte terapiform brukte jeg lang tid på å sette meg inn hvilke som eksisterer, hva slags teoretisk fundament de har og ikke minst hva pasienter selv sier har vært de mest hjelpsomme terapiformene. 

Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

I møte med et dysfunksjonelt new public management-system må vi kommunister punge ut selv! God jul til deg også 😊

Skal medgå at det har blitt litt venstresidelitteratur på meg siste halvår av 2025, har lest ikke mindre enn tre bøker av Mimir Kristjansson - litt utypisk for en kapitalist som meg :) Fortsatt god jul!

Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Skal medgå at det har blitt litt venstresidelitteratur på meg siste halvår av 2025, har lest ikke mindre enn tre bøker av Mimir Kristjansson - litt utypisk for en kapitalist som meg :)

Det er helt uproblematisk, man skal kjenne sine fiender! 😈

Skrevet

Absolutt ingenting. Whatsoever. DPS gjorde ting kun verre ved å forsøke å innblande seg da jeg var på mitt laveste. Kan godt hende det fungerer for andre, men alt jeg ønsket i livet mitt var å være normal og å ikke måtte gå gjennom "spesielle ting" eller tas i med silkehansker.

Oi! Har du slitt med motivasjon sammenhengde i 20 år? Ja, prøv å puste litt.

DBT og MBT ble heldigvis avslått, i første omgang fordi intervjuerne hadde så ekstremt stor mangel på antenner at de forvekslet min manglende evne snakke i en klein setting eller til å forestille meg hva DBT er, uten å ha opplevd selv, med autisme.

De har imellomtiden fjernet enda mer informasjon fra sykehusets hjemmesider, og det var kun ved tilfeldighet at jeg kom over et intervju med noen som drev med det, der det var et bilde av materialet de brukte. Dette materialet var ikke nevnt noe sted i beskrivelsen av DBT-behandling, og heldigvis var ikke så fundamentale ting som "hva jeg føler i når x..." eller mentalisering av hva andre føler noe jeg overhodet trengte.

Anonymkode: cf1aa...e39

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...