Gå til innhold

Fedme er biologi, ikke latskap: Det er en kronisk sykdom, like reell som astma

Anbefalte innlegg

Skrevet
Babette skrev (6 minutter siden):

Tolker du "genetisk" som at det ikke nytter å gjøre noe med det? Dette er det jo mange som har motbevist.

Neida, jeg gjør ikke det. Men resultatene av behandling mot sykelig overvekt uten medikamenter, er dessverre for mange liten eller ingen vektreduksjon på lang sikt. Et av de stedene som lengst har drevet med rehabilitering for sykelig overvekt, hadde innledningsvis svært gode resultater, men ved etterundersøkelse etter 12 måneder hadde de aller fleste gått opp mesteparten av vekten igjen. 

Heldigvis er det allikevel noen som får gode resultater. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frosken skrev (46 minutter siden):

Neida, jeg gjør ikke det. Men resultatene av behandling mot sykelig overvekt uten medikamenter, er dessverre for mange liten eller ingen vektreduksjon på lang sikt. Et av de stedene som lengst har drevet med rehabilitering for sykelig overvekt, hadde innledningsvis svært gode resultater, men ved etterundersøkelse etter 12 måneder hadde de aller fleste gått opp mesteparten av vekten igjen. 

Heldigvis er det allikevel noen som får gode resultater. 

Ja, som regel er den  største utfordringen å beholde den nye vekten over tid. Jeg forstår godt at mange kan bli motløse når de leser at deres anlegg for fedme kan være arvelig og dermed vanskelig å endre. På den annen side får de et oppmuntrende budskap: Dette handler ikke primært om manglende viljestyrke. Så som du også påpeker, bidrar det forhåpentlig til mindre skam.

Skrevet
Glitter skrev (3 timer siden):

Hos meg er det ikke gener i alle fall. Det er fordi jeg stod på Leponex i 1 år og fikk en ukontrollert sult. Har aldri opplevd lignende. Nå prøver jeg å gå ned i vekt igjen, men selv om jeg er vant tii å ha vanene til en slank person så skulle det vise seg skikkelig vanskelig å gå videre ned etter 10 kg vektnedgang. 

Det er de som har vært overvektig hele sitt liv og det er de som kun har vært overvektig en periode slik som meg. Håpet var at det skulle være lettere å bli slank igjen siden jeg alltid har vært det. Men det virker ikke sånn. 

Hvis du var slank før medisiner og sykdom kom inn i bildet, kan det likevel hende at genene har betydning. Det er vanlig at vektnedgangen flater ut etter en periode og går i "trappetrinn", det gjelder bare å være tålmodig. 

Skrevet
Babette skrev (12 minutter siden):

Hvis du var slank før medisiner og sykdom kom inn i bildet, kan det likevel hende at genene har betydning. Det er vanlig at vektnedgangen flater ut etter en periode og går i "trappetrinn", det gjelder bare å være tålmodig. 

Ok. Ja jeg får være tålmodig. Ikke min sterkeste side. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...