Gå til innhold

Legelisten for eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en overvekt av misfornøyde som skriver der? Legen har ikke mye å forsvare seg med, på anonym slakt. Det finnes sikkert mange elendige leger, men synes nesten alle jeg har vært hos blir slaktet…

Anonymkode: b36d1...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv begynte jeg hos en fastlege som bare fikk slakt.... og bedre fastlege skal jeg lete lenge etter. Dessverre så sluttet han som fastlege. Så en skal ikke tro alt som leses

Skrevet

Jeg synes det er trist hvis en leges kompetanse og kvalitet skal bedømmes ut fra hvor liberal vedkommende er med å skrive ut benzo og å la uskikkede mennesker beholde førerkortet. 

Skrevet
ISW skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det er trist hvis en leges kompetanse og kvalitet skal bedømmes ut fra hvor liberal vedkommende er med å skrive ut benzo og å la uskikkede mennesker beholde førerkortet. 

Tror nok mange av kommentarene på legelisten har med det å gjøre. 

Min fastlege har for det meste positive kommentarer, men et par sånne aggressive kommentarer som jeg tipper er noen som ikke fikk resept på det de ville ha. 

Skrevet

Jeg ble henvist til en lege, og på forhånd hadde jeg lest på legelisten. Den legen jeg skulle til var egentlig den eneste jeg IKKE ville til. Men da sa fastlegen min at de som er fornøyd skriver ofte ikke tilbakemeldinger mens de som er misfornøyd gjerne gjør det. Så jeg ga det en sjanse og det er jeg glad for. Legen var flink hu!

Skrevet

Jeg har kun skrevet på legelisten én gang. Fordi legen jeg hadde da var den beste jeg noensinne har hatt. 

Dessverre sluttet denne legen og ble "sporløst borte". 

Hadde også lyst til å skrive anmeldelse på en legevikar, men var ikke mulig dessverre. 

Uansett er det ikke alltid negativt? Sett mange  positive anmeldelser også, men ja det er typisk at det er kun de som har en ekstremt bra eller veldig dårlig opplevelse som bryr seg nok til å skrive. 

Anonymkode: 3864b...403

Skrevet (endret)

Jeg synes positive omtaler er vel så ofte forekommende. Faktisk mer blant de leger jeg har sjekket. (Jeg sjekket da jeg skulle bytte fastlege). Beskrivelser som "lyttende", "varm", "tar deg på alvor", "oppmerksom", "beste legen", osv ble brukt hyppig. Innimellom var det en og annen sur og misfornøyd anmeldelse da. 

Endret av Vendi
Skrevet

Neida, det er ikke bare negativt. Men går man etter tilbakemeldinger på legelisten får man egentlig et dårlig bilde av hvordan legen er. Legen jeg var hos er psykiater og hadde fått dårlige tilbakemeldinger fordi folk føltes det var som å være til fastlegen. Så begynte jeg å tenke.. En psykiater er jo en vanlig lege med etterutdanning eller spesialutdanning inne psykiatri så da er det kanskje ikke så rart at det kan føles litt som å være hos fastlegen sin eller?

Drømmeautomat
Skrevet

De fleste tilbakemeldingene på legelisten er nok positive. Den har relevans, og jeg bruker den selv. Tilbakemeldingene som står der har stort sett sammenfalt med mine egne erfaringer.

Samtidig skjønner at det oppleves urettferdig at noen få profesjoner skal bedømmes offentlig på denne måten, særlig når det knyttes direkte til person. Sånn sett er det diskutabelt.

Skrevet

Jeg gikk til en psykolog som hadde fått sperret tilgangen til å skrive anmeldelser. Hun var mildt sagt spesiell og nedlatende, så det var nok ikke uten grunn. 

Anonymkode: 20820...2ab

Skrevet

Jeg har ikke samme inntrykk, har lest mye skryt. Selv har jeg ikke noe forhold til fastlegen min. Ble dessverre trukket ut til en spørreundersøkelse i regi av FHI, der man får en rekke spørsmål som handler om hvor fornøyd man er med fastlegekontoret/fastlegen sin. Jeg prøvde meg på skjemaet, men måtte gi opp. 

Skrevet

Jeg tenker at man må ta det som skrives der med en klype salt. Har hatt 3 fastleger de siste 20 år og den første var jeg veldig fornøyd med, han har noen synspunkter har jeg sett i ettertid som jeg ikke helt er enig i, men jeg går jo ikke hos ham lengre. Mange skryter av ham på legelisten og noen synes han er en arrogant idiot. Min andre fastlege kom jeg aldri overens med, vi hadde rett og slett negativ kjemi og jeg synes han på ingen måte klarte å se meg som menneske, kun som symptomer på en måte, jeg mistenker fremdeles at han er innenfor autisme-spekteret. Men andre på legelisten synes han er helt fantastisk som fastlege! Min nåværende fastlege er jeg utelukkende superfornøyd med og det er de som har skrevet på legelisten også. :) 

Men som flere her også sier - det er vel ofte de som er veldig misfornøyde eller veldig fornøyde som skriver der.

Skrevet

Både og.

Det å ha den riktige fastlegen kan for mange bety veldig mye (i ytterste konsekvens liv og død).  Er man til legen en gang i skuddåret med noe fysisk, konkret, målbart og ikke-kontroversielt, betyr det ikke så mye hvem som sitter i den andre enden av stetoskopet.  For andre er det helt avgjørende, og man har ikke så veldig mye å holde seg til når man skal velge lege.   For å komme med et par disclaimere: For det første synes jeg de absolutt fleste omtalene er positive.  Tittet på min store by, og man skal langt ned på resultatlista før snittet er under tre stjerner.  Jeg er også en av dem som får lavdose B-preparat smertestillende jevnlig.  De fleste vil skrive ut dette greit til meg, men det er måten man blir møtt på også.  Er det sukking og stønning, eller blir det sett på som et nødvendig medikament, det også.

Så er det jo generelt sånn at den legen som passer for meg, passer ikke nødvendigvis for deg og motsatt.  Møter jeg en svært alternativt orientert fastlege vil jeg løpe unna så fort jeg kan. En slik lege hadde vært midt i blinken for min nabo.  Man kan dermed ikke si at jeg har rett i at legen er dårlig, eller at naboen har rett, som mener vedkommende er knalldyktig.

I sin ytterste konsekvens kan jo også en misfornøyd barnehageansatt skrive en negative omtale av legen som henter barnet for seint i barnehagen for ørtende gang.  Samtidig kan en stolt mor ønske å skryte av sønnen sin, eller en ektemann ønsker å booste lista til kona med en positiv omtale, slik at hun øker inntekten.

Anonymkode: 7b111...ed3

Skrevet

Det jeg finner litt urettferdig, er at legen ikke har mulighet til å forsvare seg eller forklare sin side av saken, både pga. anonymitet og taushetsplikt.

Men en typisk historie er noe slikt: "Jeg fortalte legen at jeg drakk litt alkohol hver dag, legen målte PEth som var 1,5 og tok fra meg førerkortet. Jeg skjønner ingenting - legen er en idiot".

En slik historie var også tema på Broom sine sider for et par uker siden. Jeg beklager å si det, men du drikker ikke _litt_ alkohol hvis du har en PEth på 1,5! Da er det gjerne snakk om minst 10-15 enheter om dagen over lang tid.

Skrevet

Legelisten er egentlig ubrukelig. Motivene bak anmeldelsene er ukjente, legelisten selv fjerner og avviser mange innlegg og det er kun enveis. Kjenner et behov for en sånn type tjeneste, men det er ikke mulig å lage en som faktisk vil gi god nok informasjon.

Anonymkode: df115...387

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Legelisten er egentlig ubrukelig. Motivene bak anmeldelsene er ukjente, legelisten selv fjerner og avviser mange innlegg og det er kun enveis. Kjenner et behov for en sånn type tjeneste, men det er ikke mulig å lage en som faktisk vil gi god nok informasjon.

Anonymkode: df115...387

Helt enig i at en slik liste er ubrukelig. Den sier egentlig ingenting om legene, bare hva noen få enkeltindivider synes om dem. Man må nesten bare se selv. 

Skrevet

Jeg tenker at dersom f.eks. 18 av 20 anmeldelser er negative, så bør jeg kanskje være mer forsiktig enn med en der sju av ti er positive. Om legen totalt har to anmeldelser føler jeg ikke det holder til å gjøre seg opp noen mening.

Det er mye som skal klaffe på individnivå i en sånn relasjon. Riktig kjemi, at man kommuniserer godt med hverandre, hva slags helseproblemer man ev. sliter med osv. En som har et komplekst bilde med flere kroniske sykdommer og psykiske utfordringer vil nok ha andre krav enn en som på det jevne har god helse. 

Selv min fastlege (som jeg er godt fornøyd med) har fått noen negative kommentarer jeg ikke føler henger på greip. Likevel er det klart flest positive ting. På den andre side har en fastlege jeg var ganske lite fornøyd med mange positive kommentarer. 

Et inntrykk jeg har fått er at det gjerne kan bli litt svart/hvitt. Enten veldig positive eller veldig negative kommentarer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...