AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-krever-81000-kroner-fra-ufore-tanja--foler-meg-lurt-6.158.1182585.f04251ebc4 Tanja som er uføretrygdet har fått et tilbakebetalingskrav på over 81.000 kroner fra Nav. For Tanja som har en kompensasjonsgrad på 113% så betyr det at hun for hver 100 kroner hun tjener, så blir hun trukket 113 kroner i trygden sin. Med andre ord, Tanja må betale for å jobbe, etter at hun har tjent opp til fribeløpet på 0,4 G. I praksis altså en bot for å forsøke å jobbe og bidra til samfunnet. Forstår politikerne hva slags regler de vedtar? Anonymkode: e76e5...82a 0 Siter
psykedeliker Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forstår politikerne hva slags regler de vedtar? Forstår velgerne hva slags politikk de stemmer på? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 10 minutes ago, psykedeliker said: Forstår velgerne hva slags politikk de stemmer på? Nei. De er like dumme som politikerne. Anonymkode: e76e5...82a 0 Siter
cathlin Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://frifagbevegelse.no/nyheter/nav-krever-81000-kroner-fra-ufore-tanja--foler-meg-lurt-6.158.1182585.f04251ebc4 Tanja som er uføretrygdet har fått et tilbakebetalingskrav på over 81.000 kroner fra Nav. For Tanja som har en kompensasjonsgrad på 113% så betyr det at hun for hver 100 kroner hun tjener, så blir hun trukket 113 kroner i trygden sin. Med andre ord, Tanja må betale for å jobbe, etter at hun har tjent opp til fribeløpet på 0,4 G. I praksis altså en bot for å forsøke å jobbe og bidra til samfunnet. Forstår politikerne hva slags regler de vedtar? Anonymkode: e76e5...82a Kompensasjonsgraden minker i takt med tidligere høyere inntekt, slik at de som har tjent mye beholder mer av pengene. Synd at ikke Tanja tenkte på å øke inntekten sin før hun ble ufør. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 cathlin skrev (1 minutt siden): Kompensasjonsgraden minker i takt med tidligere høyere inntekt, slik at de som har tjent mye beholder mer av pengene. Synd at ikke Tanja tenkte på å øke inntekten sin før hun ble ufør. Så for meg som er minste ufør så vil det ikke lønne seg å jobbe? Jeg var i en sykepleierstilling, men rakk ikke jobbe så lenge. 0 Siter
cathlin Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Glitter skrev (Akkurat nå): Så for meg som er minste ufør så vil det ikke lønne seg å jobbe? Jeg var i en sykepleierstilling, men rakk ikke jobbe så lenge. Du må sette deg inn i eget vedtak. Der står tallene, blant annet kompensasjonsgraden. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 cathlin skrev (Akkurat nå): Du må sette deg inn i eget vedtak. Der står tallene, blant annet kompensasjonsgraden. Okei. Forstår ingenting av sånn jeg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 4 minutes ago, Glitter said: Okei. Forstår ingenting av sånn jeg. Kompensasjonsgraden står der, i prosent. Anonymkode: e76e5...82a 0 Siter
cathlin Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Glitter skrev (10 minutter siden): Okei. Forstår ingenting av sånn jeg. Hva forstår du ikke? Du har fått et vedtak og det står det kompensasjonsgrad og en prosent. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 cathlin skrev (1 minutt siden): Hva forstår du ikke? Du har fått et vedtak og det står det kompensasjonsgrad og en prosent. Jeg bare skjønner det ikke. Hvis det står feks 55% kompensasjonsgrad så skjønner ikke jeg hvor mye det blir i praksis. 0 Siter
cathlin Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Glitter skrev (7 minutter siden): Jeg bare skjønner det ikke. Hvis det står feks 55% kompensasjonsgrad så skjønner ikke jeg hvor mye det blir i praksis. Du kan tjene fribeløpet som for tiden er 0,4 G uten å bli trukket av uføretrygden. Etter det, hvis kompensasjonsgraden f.eks er 50%, trekkes du 50 øre per krone du tjener. Hvis du tjener 100.000.- over fribeløpet, sitter du igjen med 50.000.- (Dette trekkes av uføretrygden, ikke av inntekt fra arbeidsgiver). Bruk inntektsplanleggeren på nav.no for å se hva som blir trukket og hva du sitter igjen med. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 cathlin skrev (Akkurat nå): Du kan tjene fribeløpet som for tiden er 0,4 G uten å bli trukket av uføretrygden. Etter det, hvis kompensasjonsgraden f.eks er 50%, trekkes du 50 øre per krone du tjener. Hvis du tjener 100.000.- over fribeløpet, sitter du igjen med 50.000.- (Dette trekkes av uføretrygden, ikke av inntekt fra arbeidsgiver). Bruk inntektsplanleggeren på nav.no for å se hva som blir trukket og hva du sitter igjen med. Ok. Takk. Tror jeg skjønner litt mer. Vil gjerne jobbe litt så må finne ut av det. 0 Siter
cathlin Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Glitter skrev (1 minutt siden): Ok. Takk. Tror jeg skjønner litt mer. Vil gjerne jobbe litt så må finne ut av det. Det står på nav hva fribeløpet er, de kaller det for inntektsgrense. Kompensasjonsgraden kaller de trekkprosent. Det står også at hvis du tjener over x kroner, vil all uføretrygd trekkes. Dette tallet er ca 80% av hva man tjente før man ble uføretrygdet oppjustert til dagens verdi. Bruk for all den inntektsplanleggeren og meld inn det du vil tjene så snart du vet det. 0 Siter
Glitter Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 cathlin skrev (1 minutt siden): Det står på nav hva fribeløpet er, de kaller det for inntektsgrense. Kompensasjonsgraden kaller de trekkprosent. Det står også at hvis du tjener over x kroner, vil all uføretrygd trekkes. Dette tallet er ca 80% av hva man tjente før man ble uføretrygdet oppjustert til dagens verdi. Bruk for all den inntektsplanleggeren og meld inn det du vil tjene så snart du vet det. Ok. Takk. Skal gjøre det. 0 Siter
Everybody Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 (endret) Det er vel mulig at man kan tjene 130 000 ved siden av trygd fra 2027? Endret 23. desember 2025 av Everybody 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.