Gå til innhold

Nødhjelp for vond korsrygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Plutselig fått smerter i korsryggen igjen og skal jeg på fjellet imgn. Skjønner ikke hvordan jeg engang skal klare å bøye meg til skiene nå. Hva kan jeg gjøre i kveld for å bedre dette? Merker det hele tiden, som om det er litt betent et stort belte nede i korsryggen, men verst ved opp og ned.

Is? Varme? Øvelser?

Eneste jeg har gjort annerledes siste døgn er å ligge i en bedre seng enn min egen i natt, satt lenge på spisestuestol i går og gikk litt anstrengt noen meter på halvhøye sko. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er muskulært (ikke prolaps) og at det beste du gjør er å holde deg i bevegelse sånn at du ikke stivner. Går ut fra at du skal gå på nedoverski og ikke bortoverski, hvilket er litt synd, for sistnevnte er supert for å løse opp vonde rygger. 

Skrevet
cilie skrev (21 minutter siden):

Hei! Plutselig fått smerter i korsryggen igjen og skal jeg på fjellet imgn. Skjønner ikke hvordan jeg engang skal klare å bøye meg til skiene nå. Hva kan jeg gjøre i kveld for å bedre dette? Merker det hele tiden, som om det er litt betent et stort belte nede i korsryggen, men verst ved opp og ned.

Is? Varme? Øvelser?

Eneste jeg har gjort annerledes siste døgn er å ligge i en bedre seng enn min egen i natt, satt lenge på spisestuestol i går og gikk litt anstrengt noen meter på halvhøye sko. 

Is ned ryggen flere ganger i løpet av kvelden, legg deg på noe frossent (hvis du ikke har isposer, så bruk frosne grønnsaker) i 20 minutter av gangen - og gjenta gjerne hver time. I dagene som kommer, så kan du med fordel gjøre noen enkle øvelser  - som feks. stå på alle fire og krumme og svaie, samt en rotasjonsøvelse . 

Skrevet

Det gikk overraskende bra. Kjølet to ganger og ikke gjort noe annet. Men det kan virke som noe ligger latent, ev har jeg kommet i «reparasjons-alderen» . Det beste for rygg er vel å gå. #nyttårsforsett

Skrevet (endret)

Nå er nakken så vond at jeg nesten ikke kan bevege hodet. Brenner på siden av halsen og. Kanskje det er innebygd, fortrengt (i jula) stress som kommer fram nå når nyåret nærmer seg.

Endret av cilie
Skrevet
cilie skrev (9 minutter siden):

Nå er nakken så vond at jeg nesten ikke kan bevege hodet. Brenner på siden av halsen og. Kanskje det er innebygd, fortrengt (i jula) stress som kommer fram nå når nyåret nærmer seg.

Huff... det høres ikke godt ut.

Kan du prøve å ta en varm dusj på nakken og samtidig strekke litt? Det kan hjelpe litt

Skrevet
cilie skrev (33 minutter siden):

Uff, det høres ikke bra ut. Håper rådene du har fått i tråden kan være til hjelp. Sliter selv med ryggen nå og det hjalp faktisk flere hakk med varme. Jeg gikk til innkjøp av et slags varmeteppe til å legge i en lenestol (Power har slike). Før det satt jeg meg rett og slett i bilen med varme i setet, men nå har jeg altså muligheten innendørs. Håper dette kan være en løsning for deg. God bedring‼️

Skrevet
cilie skrev (48 minutter siden):

Jeg vet ikke akkurat hva slags smerte du har, men jeg får i hvert fall kink i nakken 1-3 ganger i året og det varer fra et par dager til et par uker. Da er det vanskeligere/vondere å vri hodet til den ene siden enn den andre, men det er stort sett vondt ved alle bevegelser. Det som fungerer for meg er å ta smertestillende (Paracet og Ibux) om hverandre. Når det gjør mindre vondt så slapper jeg liksom mer av også, så det bidrar til å forkorte forløpet. 

Skrevet

En fastlege jeg hadde en gang ga meg Vival da jeg hadde låst/stiv/veldig vond nakke. Det hjalp siden den medisinen blant annet er muskelavslappende. 

Skrevet

Tusen takk for gode råd @emilie321, @bibben, @Sokk, @Vendi  (håper jeg tagget riktig nå) Jeg har prøvd varmeplaster og varmepute, men ikke orket øvelser. Var så mørk til sinns i hele går, men sov likevel greit. Nakken er imidlertid like ille i dag og stråler nedover. så får prøve ut litt videre. Det som er rart er at det ene håndleddet verker også nå. 

Skrevet
cilie skrev (1 time siden):

Tusen takk for gode råd @emilie321, @bibben, @Sokk, @Vendi  (håper jeg tagget riktig nå) Jeg har prøvd varmeplaster og varmepute, men ikke orket øvelser. Var så mørk til sinns i hele går, men sov likevel greit. Nakken er imidlertid like ille i dag og stråler nedover. så får prøve ut litt videre. Det som er rart er at det ene håndleddet verker også nå. 

Har du prøvd å ise nakken ordentlig ned? 

Hvor er det det stråler?

Skrevet (endret)
frosken skrev (3 timer siden):

Har du prøvd å ise nakken ordentlig ned? 

Hvor er det det stråler?

Nei, jeg har ikke iset - tok bare varme i går. Det strålet nedover mot ryggen - ut på skuldrene og på siden av halsen. Føles stiv i hele ryggen egentlig, men verst i nakken.  - I «beinet» under nakken. 

Jeg gled og falt i en bakke for et par mnd siden og fikk umiddelbart vondt i albuen. Det gjør fortsatt vondt hver morgen - kjennes ut som jeg må knekke løs armen. (Jeg ligger med armen bøyd) Tror vel ikke det har noe med saken å gjøre utover at jeg snart må sjekke om noe faktisk er skadet i den. 

Endret av cilie
Skrevet
cilie skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har ikke iset - tok bare varme i går. Det strålet nedover mot ryggen - ut på skuldrene og på siden av halsen. Føles stiv i hele ryggen egentlig, men verst i nakken.  - I «beinet» under nakken. 

Jeg gled og falt i en bakke for et par mnd siden og fikk umiddelbart vondt i albuen. Det gjør fortsatt vondt hver morgen - kjennes ut som jeg må knekke løs armen. (Jeg ligger med armen bøyd) Tror vel ikke det har noe med saken å gjøre utover at jeg snart må sjekke om noe faktisk er skadet i den. 

Jeg har lært at is kan gjøre en forskjell mht smerter og evt skade, mens varme mer er «dill». Hvis du synes du har råd og vil prioritere det, så ville jeg ha oppsøkt nimi-volvat og presentert hele problemstillingen. Men nå så jeg at utredning hos idrettslege har blitt steindyrt🫤

Skrevet
frosken skrev (4 timer siden):

Jeg har lært at is kan gjøre en forskjell mht smerter og evt skade, mens varme mer er «dill». Hvis du synes du har råd og vil prioritere det, så ville jeg ha oppsøkt nimi-volvat og presentert hele problemstillingen. Men nå så jeg at utredning hos idrettslege har blitt steindyrt🫤

Takk for tips! Vedvarer det, så kan det prioriteres. Jeg orker bare egentlig ikke at dette skal «bli noe» når det allerede er så mye med søvn og mage - og stress… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...