Gå til innhold

Hjelper AD mot angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deprimert. Er i tillegg svært plaget av angst/redsel for mangt og meget. Virker AD mot angst? Jeg står i dag på Litium+AP, men trapper i disse dager ned.

Videoannonse
Annonse
Worriesome Plenty 2
Skrevet

Ssri har jo ofte angst som indikasjon. Selv fikk jeg ikke noe særlig mindre angst da jeg stod på ett SSRI.

Skrevet

Efexor som er SNRI hjalp massivt mot angst for meg.

SSRI kan også hjelpe mot angst, men ikke Wellbutrin.

Skrevet

Cipralex fjernet angsten min helt i den tiden jeg sto på det. Det er vel et ssri. 

Skrevet
krøll9 skrev (15 timer siden):

Cipralex fjernet angsten min helt i den tiden jeg sto på det. Det er vel et ssri. 

Så fint. Ble du helt frisk og sluttet med medisin?

Anonymkode: 664ec...e7a

Skrevet
Osten skrev (3 timer siden):

Seroxat hjalp og hjelper meg

Så fint! Hjalp den deg både mot depresjon og angst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så fint. Ble du helt frisk og sluttet med medisin?

Anonymkode: 664ec...e7a

Nei. Sluttet på cipralex fordi jeg seponerte ved uhell. Gikk tom. Orket ikke starte opp igjen pga bivirkninger i starten og at jeg nesten følte meg ok på det tidspunktet. 

Startet på Wellbutrin noen måneder senere fordi jeg igjen ble deprimert. Wellbutrin gir ikke mindre angst for meg, men jeg fikk en stund bedre eksekutiv evne som var bra siden jeg opplevde å være utmattet. 

Skrevet
munchin skrev (4 timer siden):

Så fint! Hjalp den deg både mot depresjon og angst?

Jeg tar den bare pga angst. Er ikke deprimert

Skrevet

Har hatt lite effekt på angst for min del, men har en kompis som ikke klarer å gå på butikken uten AD engang.

Skrevet
krøll9 skrev (7 timer siden):

Nei. Sluttet på cipralex fordi jeg seponerte ved uhell. Gikk tom. Orket ikke starte opp igjen pga bivirkninger i starten og at jeg nesten følte meg ok på det tidspunktet. 

Startet på Wellbutrin noen måneder senere fordi jeg igjen ble deprimert. Wellbutrin gir ikke mindre angst for meg, men jeg fikk en stund bedre eksekutiv evne som var bra siden jeg opplevde å være utmattet. 

Jeg er også utmattet i tillegg til å være deprimert. Kanskje Wellbutrin kan hjelpe meg også.

Skrevet
krøll9 skrev (På 27.12.2025 den 22.20):

Hvilke bivirkninger hadde du i oppstart som gikk over? Skal selv antageligvis starte med denne eller Zoloft. Har tidligere bare prøvd SSRI i for kort tid.

Anonymkode: 1dd7e...631

Skrevet
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

AD hjalp ikke på min angst. 

Angst finnes som symptom også ved andre grunnlidelser. Effekten av SSRI er da vanligvis svakere. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Angst finnes som symptom også ved andre grunnlidelser. Effekten av SSRI er da vanligvis svakere. 

Ok, sånn å forstå ja. Ikke rart det ikke virket da. 

Skrevet
nachnoo skrev (49 minutter siden):

Hvilke grunnlidelser?

Skrevet
munchin skrev (1 minutt siden):

Hvilke grunnlidelser?

For eksempel schizofreni og autisme. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke bivirkninger hadde du i oppstart som gikk over? Skal selv antageligvis starte med denne eller Zoloft. Har tidligere bare prøvd SSRI i for kort tid.

Anonymkode: 1dd7e...631

Hodepine bare noen dager. Men økt svette varte lenger. Angst toppet seg på ca. 2 - 3 uker før jeg tror det var ganske ok igjen etter 6 uker. Følte jeg hadde 0 angst de 16 månedene jeg tok det. Men er to år siden oppstart nå, så husker ikke eksakt.

Edit: dette gjaldt cipralex (for min del) 

Wellbutrin: noe redusert fatigue og kanskje litt mer gjennomføringsevne. Men fungerer ikke mot min angst. Men så er angst ikke hovedproblemet angst men depresjon eller burnout eller hva det er. Så vil si der har fungert litt men nå etter noen måneder har jeg også tatt en dukkert ned og skrapa bunnen litt igjen..doseøkning har bare ført til mer instabilitet per nå. Men alt er jo så subjektivt. 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...