munchin Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Det gjelder enten jeg deler til hjelpeapparatet, venner eller familie. (Jeg er meget privat og deler lite av meg og mitt). 0 Siter
krøll9 Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) Ja. Blant familie føler jeg bare at det blir en belastning for dem. Men glipper ganske ofte på det. Det er nemlig lettere å bare si sannheten enn å stadig måtte lyge. Men dårlig kjenner jeg meg uansett. Føler meg uærlig og at jeg fører dem bak lyset når jeg prøver å gj inntrykk av at det går bra, men føler det enda verre når jeg sprer bekymring så prøver å holde maska litt bedre. I julen funket det relativt bra. Til hjelpeapparatet prøver jeg å være veldig ærlig og si ting som de er men jeg tror ikke helt man tror på det jeg sier. Endret 28. desember 2025 av krøll9 0 Siter
munchin Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 krøll9 skrev (1 time siden): Ja. Blant familie føler jeg bare at det blir en belastning for dem. Men glipper ganske ofte på det. Det er nemlig lettere å bare si sannheten enn å stadig måtte lyge. Men dårlig kjenner jeg meg uansett. Føler meg uærlig og at jeg fører dem bak lyset når jeg prøver å gj inntrykk av at det går bra, men føler det enda verre når jeg sprer bekymring så prøver å holde maska litt bedre. I julen funket det relativt bra. Til hjelpeapparatet prøver jeg å være veldig ærlig og si ting som de er men jeg tror ikke helt man tror på det jeg sier. Hva mener du om at man ikke helt tror på det du sier? 0 Siter
krøll9 Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 munchin skrev (11 minutter siden): Hva mener du om at man ikke helt tror på det du sier? Hun sa at "hvis jeg skulle tatt det du forteller bokstavelig så hadde det vært veldig bekymringsverdig". Det sier vel sitt. 0 Siter
munchin Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 krøll9 skrev (4 minutter siden): Hun sa at "hvis jeg skulle tatt det du forteller bokstavelig så hadde det vært veldig bekymringsverdig". Det sier vel sitt. Det er jo ikke noe greit? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Ja, spesielt når reaksjonen man får er at du har det ikke noe verre enn noen andre. Alle har det vanskelig, som regel fra venner og familie. Og motsatt: å bli syns synd i hjel hos psykologen, som syntes jeg har hatt det så forferdelig. Ingen av disse reaksjoner hjelper noe særlig. Den ene får en til å føle seg egoistisk og overfokusert på egne problemer, den andre fører til at man syns bare synd på seg selv og kanskje føler seg mindre i stand til å takle livet i det heletatt. Anonymkode: d0887...20f 0 Siter
nachnoo Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Overskriften fikk meg til å tenke på "Hva er sutring?" Jeg har ikke funnet noen definisjon, men dette er mine tanker: 1. Det må komme uoppfordret fra personen selv. Hvis det kommer som et svar på spørsmål fra andre, er det aldri sutring. 2. Det har noe med hyppighet å gjøre. Satt på spissen: Om noen en gang i året sier "Å, jeg har så utrolig vondt i hodet", er det ikke sutring. 3. Ytringen inneholder ikke noen oppfordring til å hjelpe til med en løsning. " I dag har jeg så vondt i hofta, har du noe forslag til hva jeg kan gjøre med det?", er ikke sutring. Det er hjelpsøking. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Jeg anser det som sutring hvis du bruker meg som søppelbøtte, men hvis du søker råd anser jeg det ikke som sutring. Men hvis du derimot gjentar å søke råd for det samme uten intensjon å følge det så blir det også sutring! Anonymkode: 7cb0e...07c 2 Siter
munchin Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg anser det som sutring hvis du bruker meg som søppelbøtte, men hvis du søker råd anser jeg det ikke som sutring. Men hvis du derimot gjentar å søke råd for det samme uten intensjon å følge det så blir det også sutring! Anonymkode: 7cb0e...07c Har du noengang blitt brukt som "søppelbøtte"? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 munchin skrev (2 timer siden): Har du noengang blitt brukt som "søppelbøtte"? I enkelte miljøer og subkulturer er det er en innarbeidet, akseptert og forventet sosial norm å bruke hverandre som mentale søppelbøtter. Det er én av grunnene til at det er problematisk i et flerkulturelt samfunn å la sosiale normer definere hva som er normalt eller ikke. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 munchin skrev (3 timer siden): Har du noengang blitt brukt som "søppelbøtte"? Det har jeg blitt. 0 Siter
munchin Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 stjernestøv skrev (1 time siden): Det har jeg blitt. Tok du avstand fra vedkommende? 0 Siter
Alba Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Jeg føler meg bare dum om jeg forteller noe privat om meg. Så derfor holder jeg det som er mest privat for meg selv. Har ikke sagt det til noen i det hele tatt. 0 Siter
munchin Skrevet 28. desember 2025 Forfatter Skrevet 28. desember 2025 Alba skrev (3 minutter siden): Jeg føler meg bare dum om jeg forteller noe privat om meg. Så derfor holder jeg det som er mest privat for meg selv. Har ikke sagt det til noen i det hele tatt. Har du behandler? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. desember 2025 Skrevet 29. desember 2025 munchin skrev (11 timer siden): Tok du avstand fra vedkommende? Det var sånn i mange år helt til jeg sa ifra, nå har vi ikke kontakt. 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Sutring er for meg et evigvarende gnål om alt som er vanskelig uten noe snev av løsningsorientering. Dermed er det ikke sutring å gi uttrykk for at man har det vanskelig nå og da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.