Gå til innhold

Har det kjentes naturlig ut for deg at behandler spør deg om sex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble spurt om jeg ønsket å ha sex (med mannen min). Det kjentes ikke ok ut å bli spurt om det da jeg er privat av meg. Hva med deg? Dette var under en depresjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke fått spørsmålet men jeg tenker at en eventuell mangel på sexlyst kan være en del av symptombildet og at det derfor er naturlig at det blir spurt om.

Endret av Ikkeanonymnok
Skrivefeil
Skrevet
munchin skrev (4 timer siden):

Jeg ble spurt om jeg ønsket å ha sex (med mannen min). Det kjentes ikke ok ut å bli spurt om det da jeg er privat av meg. Hva med deg? Dette var under en depresjon.

Det må jo har vært OK fordi du er en pasient som har jobbet hardere enn alle andre (for den terapeuten i alle fall.?

Anonymkode: 5ec17...daa

Skrevet

Nei har aldri blitt spurt om sex. En på DPS spurte om jeg hadde blitt utsatt for overgrep da. Hvilket jeg ikke har. Det var litt kleint, for det virker som om hun trodde sterkt på at jeg hadde blitt det.

Anonymkode: cd6f6...51c

Skrevet

Jeg er åpen om alt med min psykolog. Hvordan skal hun ellers klare å hjelpe meg? 

Anonymkode: 4777f...f9f

Skrevet

Jeg hadde en gang en behandler som mente at alt ville løse seg bare jeg hadde mer sex. Jeg byttet han ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må jo har vært OK fordi du er en pasient som har jobbet hardere enn alle andre (for den terapeuten i alle fall.?

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt?

Skrevet

Det hører med å spørre om sexlyst når man utreder depresjon. Et litt mer åpent spørsmål kan være: "Hvordan er sexlysten din nå sammenlignet med når du føler deg frisk?"

Skrevet
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Det hører med å spørre om sexlyst når man utreder depresjon. Et litt mer åpent spørsmål kan være: "Hvordan er sexlysten din nå sammenlignet med når du føler deg frisk?"

Det var jeg ikke klarer over. Jeg oppfattet behandler som litt ubekvem da hen stilte spørsmålet, det gjorde meg ekstra usikker når spørsmålet kom. Mulig jeg er sær.

Skrevet
munchin skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med svaret ditt?

For en stund siden spurte du nachnoo hva behandleren din mente med at ingen har jobbet så hardt som deg i terapien. Da burde ikke dette spørsmålet overraske deg. 

Skrevet
munchin skrev (13 minutter siden):

Det var jeg ikke klarer over. Jeg oppfattet behandler som litt ubekvem da hen stilte spørsmålet, det gjorde meg ekstra usikker når spørsmålet kom. Mulig jeg er sær.

Eller. Jeg er nok ikke særlig, men sjenert det er jeg.

Skrevet
munchin skrev (Akkurat nå):

Eller. Jeg er nok ikke særlig, men sjenert det er jeg.

Ikke sær...

Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en gang en behandler som mente at alt ville løse seg bare jeg hadde mer sex.

Jeg var klar for å drøfte hva som står i manus om dette, men ingen av mine behandlere tok det opp.

Skrevet
psykedeliker skrev (5 timer siden):

Jeg var klar for å drøfte hva som står i manus om dette, men ingen av mine behandlere tok det opp.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at behandlere tar dette opp, nei. 

Skrevet
munchin skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at behandlere tar dette opp, nei.

I 1957 var det ihvertfall vanlig nok til at Hans Skjervheim refererte til det i "Deltakar og tilskodar".

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

I 1957 var det ihvertfall vanlig nok til at Hans Skjervheim refererte til det i "Deltakar og tilskodar".

Jeg tar ikke referansen din, men ville du ikke ta opp temaet selv?

Skrevet
munchin skrev (18 minutter siden):

Jeg tar ikke referansen din, men ville du ikke ta opp temaet selv?

Hovedproblemstillingen var noe annet, men det er mulig det kunne blitt nevnt i den forbindelse.

Skrevet
nachnoo skrev (7 timer siden):

Har aldri forstått hvordan dette spørsmålet er relevant under en depresjon. Selvfølgelig har man ikke sexlyst som deprimert? Eller er det bare hos meg? Neppe. Sex innebærer sosial kontakt, opplevelse av lyst og glede... 

Har ikke blitt spurt om sex annet enn én gang. Ble spurt om jeg hadde opplevd seksuelle overgrep. Sa først nei fordi det ikke skjedde som barn, men så svarte jeg ja etter noen sekunder allikevel, men at det ikke føles som viktig da tilfellene var sent I tenårene, tidlig i 20-årene og en gang i tidlig 30 åra. Altså som voksen. Vi har ikke snakket mer om det og det er helt ok for meg. 

Skrevet
krøll9 skrev (22 minutter siden):

Har aldri forstått hvordan dette spørsmålet er relevant under en depresjon.

Matlyst endres. Søvnmønster endres. Initiativ endres. Selvfølelse endres. Konsentrajon endres. Er det ikke relevant å spørre om disse symptomene heller?

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Matlyst endres. Søvnmønster endres. Initiativ endres. Selvfølelse endres. Konsentrajon endres. Er det ikke relevant å spørre om disse symptomene heller?

Jo. Men føler bare sexlyst er så langt fra basen i behovspyramiden at det gir seg litt selv. Dersom man ikke lenger har matlyst, har søvnproblemer, problemer med hukommelse o.l., at man unngår sosial kontakt og har problemer med å oppleve glede og interesse for ting, så blir sexlyst litt latterlig å spørre om. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...