Gå til innhold

Om tro var ett valg,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du trodd på Gud?

Anonymkode: 8040a...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Tro er et valg.

Hm, da er du skrudd annerledes sammen en meg. Jeg kan ikke velge hva jeg tror på. Jeg kan late som, men det er ikke det samme. Hva man finner på skalaen fra sannsynlig til sant er da ikke noe jeg kan velge. 

Så du har valgt å tro på Thelema du da? Tenker på avatarene din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du har valgt å tro på Thelema du da? Tenker på avatarene din.

Jeg forbeholder meg retten til å la meg inspirerere av det jeg selv måtte ønske til enhver tid.

Skrevet

Å velge å tro på Gud, Buddha, eller hva enn, er selvsagt et valg. Tro er ikke medfødt hos noe menneske, det er noe man velger. 

Anonymkode: 2fbd6...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Å velge å tro på Gud, Buddha, eller hva enn, er selvsagt et valg. Tro er ikke medfødt hos noe menneske, det er noe man velger. 

Kan du velge å tro jorda er flat? Kan du begynne å tilbe Julenissen og tro han er ekte? 

Jeg tror ikke noen av dere vet hva tro betyr.

Skrevet

Jeg tror jeg er født med min tro, har trodd på det hele livet...gud og spiritisme og gode og onde krefter osv. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2025 den 17.52):

Kan du velge å tro jorda er flat? Kan du begynne å tilbe Julenissen og tro han er ekte? 

Jeg tror ikke noen av dere vet hva tro betyr.

Hvorfor skal jeg tro på noe som er åpenbart feil. Jorda er beviselig rund. Julenissen eksisterer ikke. Jeg tror heller ikke på Gud. Jeg har forståelse for at barn født inn i en kristen tro (feks) beholder den gjennom livet. Men det er fortsatt et valg. Vi er ikke slaver av tankene våre, tanker kan heldigvis endres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal jeg tro på noe som er åpenbart feil. Jorda er beviselig rund. Julenissen eksisterer ikke. Jeg tror heller ikke på Gud. Jeg har forståelse for at barn født inn i en kristen tro (feks) beholder den gjennom livet. Men det er fortsatt et valg. Vi er ikke slaver av tankene våre, tanker kan heldigvis endres.

Der er jeg uenig. Man kan ikke velge å beholde en tro man ikke tror på. Man kan late som, det har du rett i. Sikkert mange som later som de fortsatt er JV for å unngå å bli utstøtt f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt google AI og det ser ut til at jeg er i mindretall i dette synet.

AnonymBruker
Skrevet

Men i grupper for exkristne er mitt syn vanlig. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikkert mange som later som de fortsatt er JV for å unngå å bli utstøtt f.eks.

Jeg møtte en gang en "avhopper" fra JV, og jeg foreslo en del metoder han kunne bruke for å eksponere nedpsykingen og trakasseringen  han påsto han hadde vært utsatt for. Men dette ville han ikke, uten å komme med noen saklig grunn.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (20 timer siden):

Jeg møtte en gang en "avhopper" fra JV, og jeg foreslo en del metoder han kunne bruke for å eksponere nedpsykingen og trakasseringen  han påsto han hadde vært utsatt for. Men dette ville han ikke, uten å komme med noen saklig grunn.

Han er vel allerede utstøtt, men vil vel ikke gjøre det verre. Det er  nok en god del avhoppere fra sunniislam som heller ikke vil bli apostater. Man vil ikke stille seg laglig for hugg. Bokstavelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 13.56):

Jeg har spurt google AI og det ser ut til at jeg er i mindretall i dette synet.

Jeg er i alle fall enig med deg. Jeg kan ikke bare velge å tro at 2 + 2 = 5 når det ikke gir mening i mitt hode. Det å tro på en Gud fordi man ønsker at det skal være en Gud er ønsketenkning. 

Google AI og alle andre AI'er svarer det som er vanlige å skrive på nettet. Autoritetene på feltet er religiøse. De må mene at tro er et valg. Ellers er det urettferdig å dømme folk for å ikke tro.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man vil ikke stille seg laglig for hugg. Bokstavelig.

Hva refererer du til her, helt konkret?

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (14 timer siden):

Jeg er i alle fall enig med deg. Jeg kan ikke bare velge å tro at 2 + 2 = 5 når det ikke gir mening i mitt hode. Det å tro på en Gud fordi man ønsker at det skal være en Gud er ønsketenkning. 

Google AI og alle andre AI'er svarer det som er vanlige å skrive på nettet. Autoritetene på feltet er religiøse. De må mene at tro er et valg. Ellers er det urettferdig å dømme folk for å ikke tro.

Det er det jeg mener og. Tro krever overbevisning.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (13 timer siden):

Hva refererer du til her, helt konkret?

Sosial kontroll.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sosial kontroll.

Med sosial kontroll mener jeg tvang, trusler om både vold og utstøting. Bli sent til koranskole etc. Er det konkret nok @psykedeliker?

Skrevet

Det viktigaste er vel å vere tru mot seg sjølv. Å ikkje miste den individuelle røysta som lett kan bli køyvd av omverda og andre menneske. Det er noko heilt anna å ha ei teoretisk tru (belief) kontra å lide for det ein trur på (faith). Faith er noko djupare, og meir enn å ville tru. Ein kan ville noko veldig sterkt og ha gode motiv, men sanninga vinn alltid til slutt.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Atium said:

Det viktigaste er vel å vere tru mot seg sjølv. Å ikkje miste den individuelle røysta som lett kan bli køyvd av omverda og andre menneske. Det er noko heilt anna å ha ei teoretisk tru (belief) kontra å lide for det ein trur på (faith). Faith er noko djupare, og meir enn å ville tru. Ein kan ville noko veldig sterkt og ha gode motiv, men sanninga vinn alltid til slutt.

Hva er sanninga? Er den subjektiv eller objektiv?

Anonymkode: 95395...3c9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...