AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Jeg er livredd for lyder, og allerede nå smeller det fra mange kanter og det skal holde på til sikkert 00.30. Vanskelig dag for meg, dette 😔 Anonymkode: a8306...cf2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er livredd for lyder, og allerede nå smeller det fra mange kanter og det skal holde på til sikkert 00.30. Vanskelig dag for meg, dette 😔 Anonymkode: a8306...cf2 Hva har du gjort før som kan hjelpe for deg nå? Anonymkode: 3f94e...aa8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er livredd for lyder, og allerede nå smeller det fra mange kanter og det skal holde på til sikkert 00.30. Vanskelig dag for meg, dette 😔 Anonymkode: a8306...cf2 Bruk headset/airpods, eller hørselsvern om du har mulighet. Anonymkode: 3c522...191 1 Siter
krøll9 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Er lidelsen oppstått gjennom erfaringer fra krig? Håper det går bra i dag. Det er enda godt dette bare er ok en gang i året. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar krøll9 skrev (1 time siden): Er lidelsen oppstått gjennom erfaringer fra krig? Håper det går bra i dag. Det er enda godt dette bare er ok en gang i året. Det der var en unødvendig og ufin kommentar. Anonymkode: a9609...387 0 Siter
krøll9 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det der var en unødvendig og ufin kommentar. Anonymkode: a9609...387 Hva? Hvorfor det? Jeg tenkte at høye smell får frem vonde minner hos mange. Skjønner at man kan ha traumer fra helt andre ting også, men siden det var nyttårsaften tenkte jeg det var nærliggende. Beklager hvis det ble tatt opp på gal måte - forstår ikke helt hvorfor, men gjentar bare: håper det går bra med deg i dag 🤷♀️ 4 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 18.13): Jeg er livredd for lyder, og allerede nå smeller det fra mange kanter og det skal holde på til sikkert 00.30. Vanskelig dag for meg, dette 😔 Anonymkode: a8306...cf2 Tips til neste år. Bestill hotellrom på Gardermoen som er lydtett. Vi gjør det pga hund som er livredd fyrverkeri. Vi hører ingenting. bor du langt unna kan du finne et sted i nærheten der du bor. Anonymkode: 952df...f7e 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 18.13): Jeg er livredd for lyder, og allerede nå smeller det fra mange kanter og det skal holde på til sikkert 00.30. Vanskelig dag for meg, dette 😔 Anonymkode: a8306...cf2 Lite gøy ja. Håper du kom deg igjennom nyttårsaften. Det gjør det ikke bedre at hode/kropp har innstilt seg på at dette blir en skummel dag (pga. skarpe lyder). Jeg synes ikke nyttårsaften er så ille, for det ble skutt opp raketter kontinuerlig fra rundt 17.00-01.00-tiden. Mitt hode har også lært seg å koble fra kroppen - det anbefales ikke. Jeg strever mer med dagene etterpå når jeg hører et og annet smell. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar krøll9 skrev (På 1.1.2026 den 13.19): Er lidelsen oppstått gjennom erfaringer fra krig? Håper det går bra i dag. Det er enda godt dette bare er ok en gang i året. Du burde da vite at mange som har ptsd ikke har opplevd krig vel? Jeg har k ptsd også og liker ikke raketter heller. Og om du er psykiater så burde du vite hvorfor mange med ptsd blir dårlig av raketter og høye lyder og smell, selv om en ikke har opplevd krig. Snakk om å være amatør. Anonymkode: 740d4...85a 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Her synes jeg @krøll9 får ufortjent pepper. Prøver å være støttende og omtenksom, men treffer en hyperkrenkbar person. 5 Siter
stjernestøv Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar krøll9 skrev (På 1.1.2026 den 16.00): Hva? Hvorfor det? Jeg tenkte at høye smell får frem vonde minner hos mange. Skjønner at man kan ha traumer fra helt andre ting også, men siden det var nyttårsaften tenkte jeg det var nærliggende. Beklager hvis det ble tatt opp på gal måte - forstår ikke helt hvorfor, men gjentar bare: håper det går bra med deg i dag 🤷♀️ Det er jo relevant, jeg kjenner ei som kom fra krigen og var redd 17 mai da det smalt. Trodde det var bomber. 0 Siter
emilie321 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Her er jeg helt enig med @nachnoo . @krøll9 spør et helt relevant spørsmål da det er mange i norge i dag med erfaring fra krig. Det utelukker jo ikke andre årsaker. 1 Siter
krøll9 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du burde da vite at mange som har ptsd ikke har opplevd krig vel? Jeg har k ptsd også og liker ikke raketter heller. Og om du er psykiater så burde du vite hvorfor mange med ptsd blir dårlig av raketter og høye lyder og smell, selv om en ikke har opplevd krig. Snakk om å være amatør. Anonymkode: 740d4...85a Hvorfor skulle jeg vært en psykiater? 🤔 Du har rett. Er "amatør". Jeg gir opp menneskelig kommunikasjon. Folk er for ensporede og evner ikke se ting fra flere sider. En mørk hemmelighet: folk er også ganske dumme. Jeg må anta at du ikke er noe unntak. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar krøll9 skrev (6 minutter siden): Hvorfor skulle jeg vært en psykiater? 🤔 Du har rett. Er "amatør". Jeg gir opp menneskelig kommunikasjon. Folk er for ensporede og evner ikke se ting fra flere sider. En mørk hemmelighet: folk er også ganske dumme. Jeg må anta at du ikke er noe unntak. Jeg tok feil av deg og nachnoo. Beklager for mitt utslag til deg. Jeg er ikke feilfri jeg heller. Anonymkode: 740d4...85a 0 Siter
krøll9 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tok feil av deg og nachnoo. Beklager for mitt utslag til deg. Jeg er ikke feilfri jeg heller. Anonymkode: 740d4...85a Du forventer at brukeren som skriver under nicket N er feilfri? Dette til tross for at brukeren slik jeg forstår det "kun" er kjent som et eller annet slag helsepersonell? Og selv hvis vedkommende var professor, doktor, kirurg og pilot samtidig tviler jeg på at hen hadde vært allvitende og feilfri. Og får jeg bemerke at jeg ikke har noen grunn til å mistro hva ulike brukere her hevder å ha av faglige kvalifikasjoner, men samtidig a) jeg vet det ikke. BrukerX kan for alt jeg vet være en bussjåfør, en kjedsom pensjonist eller en tenåringsjente eller en 30 år gammel jomfru som spiser cheesedoodles med en hånd i buksa hjemme i foreldrenes kjellerleilighet mesteparten av sin våkentid og b) det irriterer meg mildt, og bekymrer meg mye at visse deltagere i samfunnet har gått inn i rollen som passiv klient for hele samfunnssystemet. Hvor er din kompetanse og bevissthet rundt eget ansvar? Tenker du at du kan servere x problemstilling og at en eller annen "profesjonell" skal komme og løse problemet, automatisk inneha all relevant informasjon om ditt indre liv, fysisk helse, kognitive ferdigheter og what not? og gjetter ikke vedkommende riktig eller noe antyder at personen ikke har 100% innsikt i din person og problematikk, så er personen ikke verdig sin yrkestittel? Det skal ikke så mye til for å bli sykepleier vet du? Det er kanskje vanskelig å forstå om man aldri kom seg gjennom annet enn grunnskolen, men man blir faktisk ikke en slags allvitende superhelt av å ta en bachelor, uansett område. No offence intended, men ganske mange "idioter" der ute har kvalifisert seg til diverse yrkestitler. La oss si en sykepleier spesialiserer seg, får 20 års yrkeserfaring og tilegner seg en hel masse annen info og kunnskap: fortsatt ikke feilfri. Og personen kan ikke vite om ab på et forum er en krigsflyktning med traumer fra bombeangrep eller eller blitt traumatisert på annen måte. Hvordan? Tenker du at din rolle som mottager, klient, pasient, tjebestebruker og hjelpetrengende fritar deg fra et visst ansvar og voksenidentitet? Og utløser det en antagelse om at personen i tjenestegiverrolle da er det motsatte: 100% kompetent? Leger er heller ikke feilfrie forresten. Folk som har tatt den utdannelsen har lagt inn en innsats i sin akademiske karriere som få andre kan vise til - respekt for det - og for en krevende jobb de har. Men de kan fortsatt bli gode eller heller middelmådige (kanskje til og med elendige innen visse aspekter) i jobben sin, og kan ha samme type feil, rare vaner og svakheter som finnes i befolkningen for øvrig. 2. Siste setning du skrev tok jeg for gitt. 0 Siter
frosken Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar krøll9 skrev (3 timer siden): Du forventer at brukeren som skriver under nicket N er feilfri? Dette til tross for at brukeren slik jeg forstår det "kun" er kjent som et eller annet slag helsepersonell? Og selv hvis vedkommende var professor, doktor, kirurg og pilot samtidig tviler jeg på at hen hadde vært allvitende og feilfri. Og får jeg bemerke at jeg ikke har noen grunn til å mistro hva ulike brukere her hevder å ha av faglige kvalifikasjoner, men samtidig a) jeg vet det ikke. BrukerX kan for alt jeg vet være en bussjåfør, en kjedsom pensjonist eller en tenåringsjente eller en 30 år gammel jomfru som spiser cheesedoodles med en hånd i buksa hjemme i foreldrenes kjellerleilighet mesteparten av sin våkentid og b) det irriterer meg mildt, og bekymrer meg mye at visse deltagere i samfunnet har gått inn i rollen som passiv klient for hele samfunnssystemet. Hvor er din kompetanse og bevissthet rundt eget ansvar? Tenker du at du kan servere x problemstilling og at en eller annen "profesjonell" skal komme og løse problemet, automatisk inneha all relevant informasjon om ditt indre liv, fysisk helse, kognitive ferdigheter og what not? og gjetter ikke vedkommende riktig eller noe antyder at personen ikke har 100% innsikt i din person og problematikk, så er personen ikke verdig sin yrkestittel? Det skal ikke så mye til for å bli sykepleier vet du? Det er kanskje vanskelig å forstå om man aldri kom seg gjennom annet enn grunnskolen, men man blir faktisk ikke en slags allvitende superhelt av å ta en bachelor, uansett område. No offence intended, men ganske mange "idioter" der ute har kvalifisert seg til diverse yrkestitler. La oss si en sykepleier spesialiserer seg, får 20 års yrkeserfaring og tilegner seg en hel masse annen info og kunnskap: fortsatt ikke feilfri. Og personen kan ikke vite om ab på et forum er en krigsflyktning med traumer fra bombeangrep eller eller blitt traumatisert på annen måte. Hvordan? Tenker du at din rolle som mottager, klient, pasient, tjebestebruker og hjelpetrengende fritar deg fra et visst ansvar og voksenidentitet? Og utløser det en antagelse om at personen i tjenestegiverrolle da er det motsatte: 100% kompetent? Leger er heller ikke feilfrie forresten. Folk som har tatt den utdannelsen har lagt inn en innsats i sin akademiske karriere som få andre kan vise til - respekt for det - og for en krevende jobb de har. Men de kan fortsatt bli gode eller heller middelmådige (kanskje til og med elendige innen visse aspekter) i jobben sin, og kan ha samme type feil, rare vaner og svakheter som finnes i befolkningen for øvrig. 2. Siste setning du skrev tok jeg for gitt. Hva skjedde nå? Du tar jo plutselig helt av? Det du skriver er for så vidt korrekt, men nå er det også slik at det er mange her inne som faktisk vet noe om kompetanse hos enkelte brukere. Det er ikke nødvendigvis tegn på dårlig kildekritikk at man stoler på fagråd. 1 Siter
krøll9 Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar (endret) frosken skrev (1 time siden): Hva skjedde nå? Du tar jo plutselig helt av? Det du skriver er for så vidt korrekt, men nå er det også slik at det er mange her inne som faktisk vet noe om kompetanse hos enkelte brukere. Det er ikke nødvendigvis tegn på dårlig kildekritikk at man stoler på fagråd. Kritiserer heller ikke det å stole på fagråd. Det er overhodet ikke temaet i svaret der. Poenget er at brukerens respons er bak mål, samme om tilbakemelding som kommenteres kom fra fagperson eller ikke - og du vet ikke om denne brukeren vet hvem som er hva er - selv om du gjør det. Tar av? Eneste forskjell fra nå til ellers er at jeg svarer uten å henge meg opp i høflighetsregler og hensynta at andre brukere trolig ikke kan diskuteres med på øyenhøyde. Men burde vel vite bedre enn som så. Endret 4. januar av krøll9 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar krøll9 skrev (4 timer siden): Tar av? Eneste forskjell fra nå til ellers er at jeg svarer uten å henge meg opp i høflighetsregler og hensynta at andre brukere trolig ikke kan diskuteres med på øyenhøyde. Men burde vel vite bedre enn som så. Ja, helt ærlig - og velment godt om du velger å se på det som et komplement - ttrodde jeg at du visste bedre. Ens eget svar trenger ikke å synke ned på motdebattantens nivå. 0 Siter
frosken Skrevet 5. januar Skrevet 5. januar krøll9 skrev (8 timer siden): Kritiserer heller ikke det å stole på fagråd. Det er overhodet ikke temaet i svaret der. Poenget er at brukerens respons er bak mål, samme om tilbakemelding som kommenteres kom fra fagperson eller ikke - og du vet ikke om denne brukeren vet hvem som er hva er - selv om du gjør det. Tar av? Eneste forskjell fra nå til ellers er at jeg svarer uten å henge meg opp i høflighetsregler og hensynta at andre brukere trolig ikke kan diskuteres med på øyenhøyde. Men burde vel vite bedre enn som så. Hvis du vil bidra til at diskusjoner her inne foregår "på øyenhøyde", så vil det vel være en fordel å ikke uttrykke fullt så mye arroganse? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.