munchin Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Ved depresjon. Eller trenger man fagfolk i tillegg for at diagnosen blir riktig? 0 Siter
munchin Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 munchin skrev (Akkurat nå): Ved depresjon. Eller trenger man fagfolk i tillegg for at diagnosen blir riktig? MADRS skulle det stå. 0 Siter
nachnoo Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Nei, det blir det ikke. MADRS selvutfylling har jeg ingen tro på. 0 Siter
munchin Skrevet 31. desember 2025 Forfatter Skrevet 31. desember 2025 nachnoo skrev (3 minutter siden): Nei, det blir det ikke. MADRS selvutfylling har jeg ingen tro på. Behandler må registrere og tolke pasienten og symptomene? 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Fra NHI.no, se spesifikt det jeg har hevet ut: Skåringsveiledning Spørsmål 1 skal vurderes etter intervjuets slutt. Resten av spørsmålene krysses av underveis MADRS er et godt instrument til å vurdere omfanget og intensiteten av vanlige depresjonssymptomer. MADRS fokuserer på psykiske symptomer på depresjon, men den kan også brukes hos pasienter med somatiske grunnlidelser. MADRS-skalen har god korrelasjon med Hamilton Depression Rating Scale hos somatisk syke MADRS er i utgangspunktet ikke en diagnostisk skala1 Observasjonstiden for MADRS er siste tre døgn Det første emnet er basert på legens observasjon av om pasienten ser synlig trist ut. For de øvrige emnene er legens åpningsspørsmål angitt. Legen kan supplere med videre spørsmål for å få pasienten riktig plassert på skalaen Hvert av emnene er gradert fra 0 (normalt) til 6 (alvorlig patologisk). De ti emnene summeres og gir MADRS-sumskår Maksimal MADRS-sumskår er 60 Vær oppmerksom på at legevakthåndbokens vurdering av sumskår har en annen vinkling enn prof. UF. Malt sin veiledende tolkning 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Der jeg arbeidet i det offentlige hadde vi MADRS-kurs for nyansatte. Også leger og psykologer måtte gjennom dette. Vanligvis hadde vi tre kurs à to timer der deltagerne skåret flere case med ulik grad av depresjon. Samrating - det at pasienten får samme skåre uavhengig av hvem som skårer, er svært viktig. For å bli godkjent MADRS-rater i vitenskapelige studier, er det langt strengere krav som stilles. Her hadde vi 3 kurs à to dager på RH hos prof. Ulrik Malt. Her måtte vi i tillegg til å samrate ferdiglagede case, også sende inn tre intervjuer som vi selv hadde gjort for å bli godkjent. Så må jeg gjenta det som står i forrige innlegg at MADRS ikke er et diagnostisk intervju, men en skala for å vurdere alvorlighet hos allerede diagnostiserte depresjoner. Ved å ta gjentatte vurderinger, kan man se på utviklingen over tid. En sak som ofte er en utfording, er at behandler hele tiden må stresse at man spør om hvordan pasienten har hatt det de tre siste dager. Pasienter vil lett fortelle om hvordan det var dengang da og ikke holde seg til instruksjonen om de ikke bli påminnet tre siste dager. Håper jeg nå har gitt leserne en forståelse for hvorfor jeg ikke fester særlig lit til selvutfylling. 2 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar nachnoo skrev (4 minutter siden): Der jeg arbeidet i det offentlige hadde vi MADRS-kurs for nyansatte. Også leger og psykologer måtte gjennom dette. Vanligvis hadde vi tre kurs à to timer der deltagerne skåret flere case med ulik grad av depresjon. Samrating - det at pasienten får samme skåre uavhengig av hvem som skårer, er svært viktig. For å bli godkjent MADRS-rater i vitenskapelige studier, er det langt strengere krav som stilles. Her hadde vi 3 kurs à to dager på RH hos prof. Ulrik Malt. Her måtte vi i tillegg til å samrate ferdiglagede case, også sende inn tre intervjuer som vi selv hadde gjort for å bli godkjent. Så må jeg gjenta det som står i forrige innlegg at MADRS ikke er et diagnostisk intervju, men en skala for å vurdere alvorlighet hos allerede diagnostiserte depresjoner. Ved å ta gjentatte vurderinger, kan man se på utviklingen over tid. En sak som ofte er en utfording, er at behandler hele tiden må stresse at man spør om hvordan pasienten har hatt det de tre siste dager. Pasienter vil lett fortelle om hvordan det var dengang da og ikke holde seg til instruksjonen om de ikke bli påminnet tre siste dager. Håper jeg nå har gitt leserne en forståelse for hvorfor jeg ikke fester særlig lit til selvutfylling. Tusen takk for informasjonen. 0 Siter
krøll9 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar nachnoo skrev (38 minutter siden): Der jeg arbeidet i det offentlige hadde vi MADRS-kurs for nyansatte. Også leger og psykologer måtte gjennom dette. Vanligvis hadde vi tre kurs à to timer der deltagerne skåret flere case med ulik grad av depresjon. Samrating - det at pasienten får samme skåre uavhengig av hvem som skårer, er svært viktig. For å bli godkjent MADRS-rater i vitenskapelige studier, er det langt strengere krav som stilles. Her hadde vi 3 kurs à to dager på RH hos prof. Ulrik Malt. Her måtte vi i tillegg til å samrate ferdiglagede case, også sende inn tre intervjuer som vi selv hadde gjort for å bli godkjent. Så må jeg gjenta det som står i forrige innlegg at MADRS ikke er et diagnostisk intervju, men en skala for å vurdere alvorlighet hos allerede diagnostiserte depresjoner. Ved å ta gjentatte vurderinger, kan man se på utviklingen over tid. En sak som ofte er en utfording, er at behandler hele tiden må stresse at man spør om hvordan pasienten har hatt det de tre siste dager. Pasienter vil lett fortelle om hvordan det var dengang da og ikke holde seg til instruksjonen om de ikke bli påminnet tre siste dager. Håper jeg nå har gitt leserne en forståelse for hvorfor jeg ikke fester særlig lit til selvutfylling. Men det punktet der behandler skal vurdere hvor trist pasienten ser ut utenfra, hva er det? Treffer sikkert godt i mange situasjoner, men mange av oss har et tillært og delvis automatisert og uvillet kroppsspråk. Er det veldig rart at jeg blir spurt om jeg har det veldig gøy, siden jeg går rundt for meg selv og smiler? Jeg hater når det skjer, for jeg vet ikke om det og det er som regel mennesker i jobbsammenheng som påpeker det. Det gliset mitt tror jeg ikke nuller ut resten av symptomene - gjør det bare merkelig i tillegg... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar krøll9 skrev (5 timer siden): Men det punktet der behandler skal vurdere hvor trist pasienten ser ut utenfra, hva er det? Treffer sikkert godt i mange situasjoner, men mange av oss har et tillært og delvis automatisert og uvillet kroppsspråk. Er det veldig rart at jeg blir spurt om jeg har det veldig gøy, siden jeg går rundt for meg selv og smiler? Jeg hater når det skjer, for jeg vet ikke om det og det er som regel mennesker i jobbsammenheng som påpeker det. Det gliset mitt tror jeg ikke nuller ut resten av symptomene - gjør det bare merkelig i tillegg... Ikke svar på spørsmålene dine. Når jeg har vært alvorlig deprimert har jeg sett trist ut, men likevel blitt beskrevet som smilende i journalnotatene ved sykehuset. Anonymkode: d1966...e2a 0 Siter
Fru2020 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Jeg bruker det selv for å finne ut sånn ca hvor jeg ligger. Synes det er nyttig. Jeg har blitt undersøkt så mange ganger med madrs at jeg kjenner de forskjellige nivåene i kroppen. Jeg vet hvordan det føles ut når jeg kommer over tretti. Det mest nyttige for meg er å vite om jeg er over eller under 20. Hvis jeg skårer meg selv til over 20 så vet jeg at jeg må sette igang tiltak. Når jeg bikker tretti synes jeg det er greit å diskutere det med fastlegen så vurderer hun videre. 0 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar Fru2020 skrev (2 timer siden): Jeg bruker det selv for å finne ut sånn ca hvor jeg ligger. Synes det er nyttig. Jeg har blitt undersøkt så mange ganger med madrs at jeg kjenner de forskjellige nivåene i kroppen. Jeg vet hvordan det føles ut når jeg kommer over tretti. Det mest nyttige for meg er å vite om jeg er over eller under 20. Hvis jeg skårer meg selv til over 20 så vet jeg at jeg må sette igang tiltak. Når jeg bikker tretti synes jeg det er greit å diskutere det med fastlegen så vurderer hun videre. Kan du si litt om hvordan du kjenner deg ved 20 versus 30? 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Dette er en bedre skala for selvvurdering: https://www.globaluniversity.no/malinger-av-angst-og-depresjon/depresjonstesten.html 0 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar nachnoo skrev (14 minutter siden): Dette er en bedre skala for selvvurdering: https://www.globaluniversity.no/malinger-av-angst-og-depresjon/depresjonstesten.html Takk. Jeg fikk vidt forskjellig resultat med de to iallefall. 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar munchin skrev (34 minutter siden): Takk. Jeg fikk vidt forskjellig resultat med de to iallefall. Håper det ikke er poengsummer du sammenligner fra det ene til det andre skjemaet. 0 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar nachnoo skrev (4 minutter siden): Håper det ikke er poengsummer du sammenligner fra det ene til det andre skjemaet. Nei, jeg så på resultatet i de ulike testene. MADRS = alvorlig depresjon. Depresjonstesten=mild depresjon. 0 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar munchin skrev (2 minutter siden): Nei, jeg så på resultatet i de ulike testene. MADRS = alvorlig depresjon. Depresjonstesten=mild depresjon. Kanskje jeg vipper på midten. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar munchin skrev (1 time siden): Kan du si litt om hvordan du kjenner deg ved 20 versus 30? 20 fungerer jeg greit. Jeg har begynnende tankekjør. Sover litt mer. Kjenner en lett tyngde i kroppen. 30 er alt tungt. Føler det er tungt og vanskelig å puste. Veldig tunghet I kroppen. Masse søvn. Tankekjør kontinuerlig samtidig som at hodet er tomt. Vanskelig å beskrive. nachnoo skrev (1 time siden): Dette er en bedre skala for selvvurdering: https://www.globaluniversity.no/malinger-av-angst-og-depresjon/depresjonstesten.html Den målte en del ting som jeg aldri ville fått poeng på. Verken om jeg har det bra eller er alvorlig deprimert. Men madrs testen har også svakheter for meg som sover mye mer når jeg er deprimert og som lider av overspisingslidelse. 0 Siter
munchin Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar Fru2020 skrev (7 minutter siden): 20 fungerer jeg greit. Jeg har begynnende tankekjør. Sover litt mer. Kjenner en lett tyngde i kroppen. 30 er alt tungt. Føler det er tungt og vanskelig å puste. Veldig tunghet I kroppen. Masse søvn. Tankekjør kontinuerlig samtidig som at hodet er tomt. Vanskelig å beskrive. Den målte en del ting som jeg aldri ville fått poeng på. Verken om jeg har det bra eller er alvorlig deprimert. Men madrs testen har også svakheter for meg som sover mye mer når jeg er deprimert og som lider av overspisingslidelse. Jeg sover og spiser også mer som deprimert. 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar munchin skrev (4 minutter siden): Jeg sover og spiser også mer som deprimert. Og der treffer du en av svakhetene til MADRS. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.