Gå til innhold

Kan Trump ha frontotemporal demens (FTD)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at flere fagfolk og kommentatorer har reist dette spørsmålet den siste tiden. De peker på endringer i atferd, språk, impulskontroll og dømmekraft, symptomer som ofte forbindes med frontotemporal demens, snarere enn "klassisk" Alzheimer.

Det er ikke rart man reagerer når mannen som i praksis kan få tilgang til atomknappen, viser det mange oppfatter som økende impulsivitet, usammenhengende tale og manglende selvkontroll. Det er, mildt sagt, litt urovekkende.

Frontotemporal demens rammer ofte personlighet og sosial adferd tidlig, og kan føre til nettopp hemningsløshet, manglende empati og dårlig vurderingsevne, ofte før hukommelsen svikter merkbart. 

Er det noen her inne som har fagkunnskap om FTD, eller erfaring fra helsevesenet, som kan si litt om hva som faktisk kjennetegner sykdommen og hva som eventuelt ikke passer med det vi ser offentlig?

Anonymkode: 08bdb...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med bl.a. dette. Ja, han har symptomer som ligner FTD. Grunnen til at jeg likevel er skeptisk er at en del av disse symptomene er ganske sammenfallende med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og dette har han hatt hele livet. Grunnen til forverringen kan være en generell svekkelse av kognitive funksjoner inkl. selvkritikk som hindrer han i å ta ut de mest avvikende personlighetstrekk. Bremsene blir svekket, og han fremstår mer og mer avvikende/psykopatisk.

• 2 måneder senere...
slabbedask
Skrevet (endret)

Han kan umulig klare å bli sittende tre år til. Dette blir verre og verre.

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)

Donald Trump han blir 80 år han er ikke ung lengre. 

Endret av Krisebærblomsten
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er en uting å drive med fjern diagnostisering. Det burde man holde seg for god til. 

Anonymkode: a4fd1...4be

AnonymBruker
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (16 timer siden):

Donald Trump han blir 80 år han er ikke ung lengre. 

Det burde vært aldersgrense på den stillingen.

Anonymkode: 66ee8...d6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Syns det er en uting å drive med fjern diagnostisering. Det burde man holde seg for god til. 

Man begynner å lure på hva som er galt. Syns du Trump har alle hestene hjemme?

Anonymkode: 66ee8...d6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I de aller fleste tilfeller ja. Men hos noen få får man stadig observasjon ved at de stadig uttaler seg offentlig, så da er diagnostikk meget mulig. Trump er en slik.

Derimot kan jeg ikke se at fjerndiagnostikk av MM har noe for seg. Det er mye rart med henne, men kan ikke se at noen diagnose er åpenbar.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

I de aller fleste tilfeller ja. Men hos noen få får man stadig observasjon ved at de stadig uttaler seg offentlig, så da er diagnostikk meget mulig. Trump er en slik.

Derimot kan jeg ikke se at fjerndiagnostikk av MM har noe for seg. Det er mye rart med henne, men kan ikke se at noen diagnose er åpenbar.

Hvilken diagnose (r) tror du Trump har da?

Anonymkode: 88192...42d

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvilken diagnose (r) tror du Trump har da?

Anonymkode: 88192...42d

Det viktigste, farligste og mest fremtredende er narsissistisk personlighetsforstyrrelse med klare tegn også på antisosial/dyssosial pf.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det viktigste, farligste og mest fremtredende er narsissistisk personlighetsforstyrrelse med klare tegn også på antisosial/dyssosial pf.

Og han folket stemt frem. Why??

Anonymkode: 099be...592

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og han folket stemt frem. Why??

Anonymkode: 099be...592

Husk at også Hitler kom til makten ved demokratisk valg. Jeg kan ikke forklare hvorfor så mage stemte på ham. Jeg vet at det finnes mange som har gode tanker om han (du finner dem på FB også her i Norge), men overrasket og skremt over at det var så mange.

Dette skriver AI om hans mulige diagnoser:

Ifølge de offentlige ekspertuttalelsene er det særlig fire trekk som trekkes fram: grandiositet/narsissisme, paranoia, antisosial atferd og sadisme. I et åpent brev fra over 200 psykiske helse-eksperter beskrives dette som symptomer på «malignant narcissism» og som noe som gjør Trump «deceitful, destructive, deluded, and dangerous».

Hvilke kriterier de peker på

• Grandiositet og narsissisme: Ekspertene viser til et oppblåst selvbilde, sterk selvopptatthet og behov for å framstå som eksepsjonell.

• Paranoia: De beskriver mistenksomhet og en tendens til å tolke motstand som fiendtlighet eller angrep.

• Antisosial atferd: De peker på gjentatte løgner, regelbrudd, mangel på ansvarsfølelse og liten respekt for andres rettigheter.

• Sadisme: Noen av vurderingene omtaler en tendens til å være ydmykende, hevngjerrig eller å nyte å skade andre politisk eller sosialt.

slabbedask
Skrevet (endret)

Sharpie-historien til Trump (video ovenfor) var visstnok bare oppspinn. Er det ingen voksne hjemme i det hvite hus?

Endret av slabbedask
AnonymBruker
Skrevet
On 3/27/2026 at 12:36 PM, slabbedask said:

Han kan umulig klare å bli sittende tre år til. Dette blir verre og verre.

13 minutes ago, slabbedask said:

Sharpie-historien til Trump (video ovenfor) var visstnok bare oppspinn. Er det ingen voksne hjemme i det hvite hus?

Første gang jeg hører om denne saken, men googlet Sharpie og for meg ser den pennen han holder helt identisk med i fasongen til Sharpie penner, så jeg tror det er en custom made sharpie. Men det betyr jo ikke at det var Sharpie som gjorde modifiseringen

"So i called the guy", behøver ikke være Sharpie selv, det er nok en mellom-forhandler, som tilbød seg å tilpasse dem for presidenten, så en sann historie, vinkles til å være usann og demens...

Ikke noe tegn på demens den penne greia....  Skjerpings! 👽

Anonymkode: 56f82...733

slabbedask
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Første gang jeg hører om denne saken, men googlet Sharpie og for meg ser den pennen han holder helt identisk med i fasongen til Sharpie penner, så jeg tror det er en custom made sharpie. Men det betyr jo ikke at det var Sharpie som gjorde modifiseringen

"So i called the guy", behøver ikke være Sharpie selv, det er nok en mellom-forhandler, som tilbød seg å tilpasse dem for presidenten, så en sann historie, vinkles til å være usann og demens...

Ikke noe tegn på demens den penne greia....  Skjerpings! 👽

Hva syntes du om mannens kognitive nivå etter å ha sett hvordan han raller usammenhengende i flere minutter om en penn midt under en regjeringskonferanse om Iran?

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, slabbedask said:

Hva syntes du om mannens kognitive nivå etter å ha sett hvordan han raller usammenhengende i flere minutter om en penn midt under en regjeringskonferanse om Iran?

Han liker oppmerksomhet og mye han gjør og sier er upassende, men.....

Trump har alltid vært et slikt menneske, dermed blir demens teorien feil. Det er bare sånn hans personlighet

slabbedask
Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Han liker oppmerksomhet og mye han gjør og sier er upassende, men.....

Trump har alltid vært et slikt menneske, dermed blir demens teorien feil. Det er bare sånn hans personlighet

Syntes det er åpenbart at det kognitive svikter merkbart (det var vært ganske mange merkelig opptredener fra Trump de siste månedene). Minner om Bidens to siste år. Spørsmålet er om vi kan være på vei mot en lignende situasjon igjen: en president som i praksis må skjermes fra offentligheten, doseres nøye i korte opptredener, og ellers holdes mest mulig unna spontane settinger. Om utviklingen fortsetter i samme spor, er det ikke vanskelig å se for seg at også Trump, som Biden før ham, i perioder nærmest må "settes på pause" bak lukkede dører i det hvite hus for å unngå ytterligere eksponering av svekkelsene.

Endret av slabbedask
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (18 timer siden):

Husk at også Hitler kom til makten ved demokratisk valg. Jeg kan ikke forklare hvorfor så mage stemte på ham.

For meg er dette ganske forståelig. 

I likhet med et Tyskland som etter 1.verdenskrig hadde blitt ydmyket, har amerikanerne, spesielt de som ikke bor i byene, følt seg forsmådd, deres tanker om store motorer, rødt kjøtt og industri blir overkjørt av wokeness, miljøvern og politisk korrekthet. At det da kommer noen (selv en idiot som Trump) og definerer en felles fiende, en løsning, og snakker til nasjonalfølelsen. Jeg forstår at det selger.

Så skal det i tillegg sies at velgere i sørstatene kanskje ikke er verdens mest opplyste mennesker heller..

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...