Gå til innhold

Foretaksmodellen i norsk sykehusvesen: Et feilslått eksperiment

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foretaksmodellen i norsk sykehusvesen ble solgt inn som effektivisering, men for meg fremstår den i dag som et byråkratisk monster. Sykehus drives som konsern uten konkursrisiko, fulle av direktører, konsulenter og tellekanter, mens sengeplasser forsvinner og pasienter blir bedt om å vente.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen fortsatt tror at helse fungerer som samlebåndsproduksjon. Pasienter er ikke "enheter" som kan presses inn i et Excel-ark. Likevel er det akkurat dette modellen belønner: mer rapportering, mindre tid til fag og pasienter.

Og når noe går galt, skjer det samme hver gang. Politikerne peker på foretakene, foretakene peker på budsjettene. Til slutt står man igjen med et system der ingen tar ansvar, men merkelig nok er det alltid noen som forsvarer det.

Tanker?

Anonymkode: 0b6d1...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen fortsatt tror at helse fungerer som samlebåndsproduksjon.

Det er jo bare å bare å se på responsen her inne hver gang jeg påpeker at real- og fiktivøkonomi (ref. Brochmann) - med alt det medfører- er to forskjellige ting, så blir det kanskje litt mer forståelig.

Det er heller ingen kritikere av New Public Management (så vidt jeg vet) som selv tar økonomiutdanning, men legger andre modeller og premisser til grunn enn det som er pensum på økonomistudiet idag, slik at de med den rette faglige autoriteten kan legge frem alternativer. (Dette gjelder forsåvidt mange andre profesjonsstudier også.)

Skrevet

Mange ser svakhetene. Årsaken til at modellen ikke er avviklet er at ingen har kommet opp med en bedre modell som mange nok støtter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...