munchin Skrevet 2. januar Forfatter Skrevet 2. januar munchin skrev (4 minutter siden): Har du erfaring og vil dele? (Og ved opptrapping ny medisin). 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Kommer helt an på diagnose, sykdomsalvorlighet og hvilket preparat som skal nedtrappes. 0 Siter
munchin Skrevet 2. januar Forfatter Skrevet 2. januar nachnoo skrev (4 timer siden): Kommer helt an på diagnose, sykdomsalvorlighet og hvilket preparat som skal nedtrappes. Vil behandler ha en tydelig mening her eller er det opp til pasienten? (Unipolar depresjon- langvarig). 0 Siter
munchin Skrevet 2. januar Forfatter Skrevet 2. januar munchin skrev (2 minutter siden): Vil behandler ha en tydelig mening her eller er det opp til pasienten? (Unipolar depresjon- langvarig). Om vi ser bort fra pasienter med alvorlige sinnslidelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar munchin skrev (På 3.1.2026 den 0.05): Vil behandler ha en tydelig mening her eller er det opp til pasienten? (Unipolar depresjon- langvarig). Min erfaring er at behandler bestemmer det. Jeg fikk oppfølging hver 6 uke. Hva som passer deg snakker du med behandleren din om. Anonymkode: a58be...ded 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar munchin skrev (På 3.1.2026 den 0.05): Vil behandler ha en tydelig mening her eller er det opp til pasienten? (Unipolar depresjon- langvarig). Behandlere er så ulike at det er umulig å gi et svar som dekker de fleste. Jeg ville nok valgt intervall på 2-3 uker. 0 Siter
munchin Skrevet 4. januar Forfatter Skrevet 4. januar nachnoo skrev (2 timer siden): Behandlere er så ulike at det er umulig å gi et svar som dekker de fleste. Jeg ville nok valgt intervall på 2-3 uker. Er det vanlig å ha samtaleterapi samtidig med ned-og opptrapping? Eller er medisinvurdering en egen" greie" med kun fokus på medisinene? Det spørs kanskje på hva pasienten "bestiller"? 0 Siter
munchin Skrevet 4. januar Forfatter Skrevet 4. januar munchin skrev (9 timer siden): Er det vanlig å ha samtaleterapi samtidig med ned-og opptrapping? Eller er medisinvurdering en egen" greie" med kun fokus på medisinene? Det spørs kanskje på hva pasienten "bestiller"? @nachnoo?:) 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar Du og mange andre spør som om alle opplegg og alle behandlere er like. Jeg kan kun svare for meg selv. I den situasjonen som beskrives i starten av denne tråden, ville jeg hatt korte konsultasjoner med fokus på mulige effekter og bivirkninger av endret medikasjon. 0 Siter
munchin Skrevet 4. januar Forfatter Skrevet 4. januar nachnoo skrev (43 minutter siden): Du og mange andre spør som om alle opplegg og alle behandlere er like. Jeg kan kun svare for meg selv. I den situasjonen som beskrives i starten av denne tråden, ville jeg hatt korte konsultasjoner med fokus på mulige effekter og bivirkninger av endret medikasjon. Takk. Om en pasienten kommer til deg for medisinvurdering, da snakker dere kun mest rundt medisinene og har ikke samtaleterapi? 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. januar Skrevet 4. januar munchin skrev (19 minutter siden): Om en pasienten kommer til deg for medisinvurdering, da snakker dere kun mest rundt medisinene og har ikke samtaleterapi? Korrekt. Om en pasient er henvist til medisinvurdering, trenger jeg 20-30 minutter og noen få kontroller alt etter hva fastlegen har bestilt. Mange fastleger følger opp selv. Om en pasient henvises til psykoterapi, trenger jeg minst en time i første samtale for at vi skal finne problemstilling/fokus for samtalene, gjøre avtaler om hvordan terapien skal foregå og hvilke regler som gjelder. Jeg vil ha ukentlige timer, og jeg er ikke flinkere enn at jeg minimum må avtale 10 konsultasjoner for at jeg mener det skal være til nytte. Så får en heller ta det som en positiv overraskelse om det plutselig skulle løsne med færre samtaler. 0 Siter
munchin Skrevet 4. januar Forfatter Skrevet 4. januar nachnoo skrev (49 minutter siden): Korrekt. Om en pasient er henvist til medisinvurdering, trenger jeg 20-30 minutter og noen få kontroller alt etter hva fastlegen har bestilt. Mange fastleger følger opp selv. Om en pasient henvises til psykoterapi, trenger jeg minst en time i første samtale for at vi skal finne problemstilling/fokus for samtalene, gjøre avtaler om hvordan terapien skal foregå og hvilke regler som gjelder. Jeg vil ha ukentlige timer, og jeg er ikke flinkere enn at jeg minimum må avtale 10 konsultasjoner for at jeg mener det skal være til nytte. Så får en heller ta det som en positiv overraskelse om det plutselig skulle løsne med færre samtaler. Når du skriver regler; hvilke regler tenker du på da? 0 Siter
munchin Skrevet 4. januar Forfatter Skrevet 4. januar nachnoo skrev (51 minutter siden): Korrekt. Om en pasient er henvist til medisinvurdering, trenger jeg 20-30 minutter og noen få kontroller alt etter hva fastlegen har bestilt. Mange fastleger følger opp selv. Om en pasient henvises til psykoterapi, trenger jeg minst en time i første samtale for at vi skal finne problemstilling/fokus for samtalene, gjøre avtaler om hvordan terapien skal foregå og hvilke regler som gjelder. Jeg vil ha ukentlige timer, og jeg er ikke flinkere enn at jeg minimum må avtale 10 konsultasjoner for at jeg mener det skal være til nytte. Så får en heller ta det som en positiv overraskelse om det plutselig skulle løsne med færre samtaler. Ok. Takk. Jeg går privat pga at fastlegen ikke kunne hjelpe meg. Men jeg lurer på om at etter noen timer hos psykiater kanskje fastlegen kan følge meg opp da. Etter at jeg har seponert AP og Litium og startet på AD. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.