Gå til innhold

Ideer til hvordan løfte blikket og være en bidragsyter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden på Åpent med spørsmålsstilling som omhandler hvorvidt vi (her?) kun interesserer oss for oss selv: Det treffer en nerve hos meg, jeg håper hos fler. 

Med alle gode grunner til å være igjen i Platons hule - kanskke ikke sammenligningen er helt riktig, men kanskje noen tar poenget - HVA KAN VI GJØRE AV SMÅ ELLER STØRRE HANDLINGER SOM ER POSITIVE PÅ ET NIVÅ UTENFOR OSS SELV, EVENTUELT MENINGSFULL MED SAMFUNNSNYTTE ELLER BARE MED HENSYN ELLER OMTANKE FOR ANDRE INDIVIDER ELLER GRUPPER?

Følgende kriterier: 

- det skal være uselvisk

(synes det blir nesten helt umulig å foreta en handling som ikke i et eller annet ledd allikevel har relevans for egen person - om det så bare er samvittigheten og behov for å være moral? Er det ikke da egosentrisk igjen? ) 

- ikke økonomisk art 

Mulig andre kan, men er selv i en heller ufordelaktig posisjon økonomisk. Kommer ikke til å velge å gi bort de få og heller utilstrekkelige ressursene jeg har fordi/selv om det finnes mange mennesker som har der verre. Er jeg dermed diskvalifisert? Vil uviljen mot å kutte ned egne og familiens sparsomme midler si at jeg er for egoistisk til å gjøre noe meningsfullt? (Jeg tror ikke det!) 

Hvilke flere kriterier trenger vi? 

Hvem har forslag til gode uselviske handlinger som ikke er i strid med kriteriene?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter i det små med noe jeg gjør som er ment uselvisk og som godt. Kritikk mottas med takk. 

Kostnad (hvis relevant): eget ønske om isolasjon + trosser telefonangst. Maskering av psykisk ubalanse. 

Ringer jevnlig og opptil flere ganger ukentlig til eldre familiemedlemmer. Grunn: Bryr meg om dem og vet at behovet er der for å bli sett og hørt, for deres generelle følelse av deltagelse og sosialt behov, for å lindre bekymring og hindre å eventuelt selv bli kilde til bekymring for personen. 

Skrevet

Frivillig arbeid kan jo også være en fin ting å gjøre. 

Skrevet

Når jeg møter en annen person som har noe på hjertet, enten det er privat eller i yrkesammenheng: 

Gir personen min fulle oppmerksomhet og kanaliserer alle indre ressurser inn på empati, problemløsning og refleksjon som speiler eller utfordrer det personen uttrykker. 

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Frivillig arbeid kan jo også være en fin ting å gjøre. 

Ja. Absolutt. Eksempler? 

For min del bryter det med kriteriet om økonomi/tid. 

Skrevet (endret)

Videre spørsmål

Hvis eget behov er moral (blir det da moralsk "overlegenhet"?), nuller det ut det uselviske ved handlinger hvis motiv er nettopp det etiske eller moralske aspektet ved det? 

Endret av krøll9
Skrevet
krøll9 skrev (3 minutter siden):

Ja. Absolutt. Eksempler? 

For min del bryter det med kriteriet om økonomi/tid. 

Jeg så ikke kriteriet om tid, men det trenger ikke koste noe? Man kan sjekke om det er en frivillighetssentral der man bor, der er det ulike ting man kan gjøre. Evt hjelpe til hos en lokal dyrebeskyttelse/omplasseringssenter. De vil ofte trenge hjelp med alt fra renhold til gå tur med hund.

Skrevet (endret)
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Jeg så ikke kriteriet om tid, men det trenger ikke koste noe? Man kan sjekke om det er en frivillighetssentral der man bor, der er det ulike ting man kan gjøre. Evt hjelpe til hos en lokal dyrebeskyttelse/omplasseringssenter. De vil ofte trenge hjelp med alt fra renhold til gå tur med hund.

Det er gode ideer

Det bryter med kriteriet om økonomi fordi det er en forpliktelse som opptar tid man ellers hadde brukt til lønnet arbeid, men mindre man av ulike årsaker er fritatt lønnet arbeid og allikevel har en økonomisk grunnsikring. 

Tenker ikke at det passer for mennesker med allerede lite tid til hvile grunnet lønnet borte eller ulønnet (omsorgsarbeid) hjemme. Men er ikke her for å kritisere. Altså liste så langt 

- holde kontakt med mennesker som trenger det

- være mentalt til stede med andre, vise empati

- engasjere seg i frivillig arbeid, f.eks. gjennom frivillighetssentralen. Konkret eksempel: dyrebeskyttelsen

Endret av krøll9
Skrevet
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Det er gode ideer

Det bryter med kriteriet om økonomi fordi det er en forpliktelse som opptar tid man ellers hadde brukt til lønnet arbeid, men mindre man av ulike årsaker er fritatt lønnet arbeid og allikevel har en økonomisk grunnsikring. 

Tenker ikke at det passer for mennesker med allerede lite tid til hvile grunnet lønnet borte eller ulønnet (omsorgsarbeid) hjemme. 

Mange av de som bidrar med frivillig arbeid har jobb utenom. Men det er selvsagt ikke alle som har kapasitet til det. 

Skrevet

Sånne tråder har bel et element av " gaslighting". Hva er hensikten med de annet enn å gi folk dårlig samvittighet?  

Anonymkode: b1dec...865

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånne tråder har bel et element av " gaslighting". Hva er hensikten med de annet enn å gi folk dårlig samvittighet?  

Anonymkode: b1dec...865

Hva? Hvorfor? Dette er oppriktig ment. 

Og hensikten: (den er selvisk 😆) Samle ideer og reflektere rundt hvordan er kan gjøre en positiv forskjell uten å tråkke over visse grunnkriterier. Det finnes altså grenser... 

På et annet plan: interessen rundt å snakke om hva moral egentlig er og om noe som helst egentlig kan ses som uselvisk?? 

Endret av krøll9
Skrevet

@krøll9 jobber ikke du i helsevesenet? Og er mor? Det høres i så fall ut som ganske store uselviske bidrag, spør du meg. 

Skrevet (endret)
Sokk skrev (4 minutter siden):

@krøll9 jobber ikke du i helsevesenet? Og er mor? Det høres i så fall ut som ganske store uselviske bidrag, spør du meg. 

Jo. Riktig.. Men målet her var litt å I det minste forsøke å flytte fokus bort fra egen person og mot mer allmenngyldige ideer om uselviske handlinger. Trenger ikke være rettet mot meg. Men takk for at du anerkjenner ❤️😉

Forslag? 

Endret av krøll9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her må jeg faktisk si meg enig. En verdinøytral tilnærming hadde vært å åpne med en drøfting av premissene, og ta det videre derfra.

Skrevet
krøll9 skrev (10 minutter siden):

Jo. Riktig.. Men målet her var litt å I det minste forsøke å flytte fokus bort fra egen person og mot mer allmenngyldige ideer om uselviske handlinger. Trenger ikke være rettet mot meg. Men takk for at du anerkjenner ❤️😉

Forslag? 

Du spør feil person. Jeg har mer enn nok med egen oksygenmaske og barna.

Frivillig arbeid er er overskuddsfenomen.

Men jeg tenker man alltid kan prøve å være nokså blid og hyggelig mot dem man møter, uansett hvem de er. 

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Du spør feil person. Jeg har mer enn nok med egen oksygenmaske og barna.

Frivillig arbeid er er overskuddsfenomen.

Men jeg tenker man alltid kan prøve å være nokså blid og hyggelig mot dem man møter, uansett hvem de er. 

Takk.

Så man kan gjøre noe for andre ved å være vennlig/blid og sånn sett imøtekommende. Det gjør du. 

Det bryter ikke med kriteriet om ressurser som tid og økonomi. Det med frivillig arbeid er noe vi kan sette i mente som unektelig gode handlinger, for dem der grunnkriteriene ikke utelukker dette. 

Skrevet
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Her må jeg faktisk si meg enig. En verdinøytral tilnærming hadde vært å åpne med en drøfting av premissene, og ta det videre derfra.

Ja. Men du er bedt om å legge frem videre premisser. Ser du ikke det i HI? 

Skrevet

Ser du ikke det i HI?

Nei, for kriteriet "uselviskhet" er allerede lagt som en føring - da utelukkes bl.a. muligheten for at egeninteresse og fellesinteresse kan handle om det samme.

Skrevet

Frivillig arbeid? 

Anonymkode: f2b5a...ae1

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Nei, for kriteriet "uselviskhet" er allerede lagt som en føring - da utelukkes bl.a. muligheten for at egeninteresse og fellesinteresse kan handle om det samme.

Så du mener at mennesket grunnleggende ikke er i stand til å gjøre noe uselvisk? Eller må vi justere og diskutere hva som ligger i begrepet "uselvisk"? Der er nettopp slike ting som er interessant å diskutere etter min mening. 

Hypotese: Fordi alle handlinger man velger å utføre aldri kan være uavhengig av egne behov og interesser, så er mennesket ikke i stand til å handle uselvisk? Selv hvis formålet er å gjøre det rette så er det selvisk fordi hele grunnlaget er eget behov for å gjøre "det riktige"? Altså man kjenner lindring av samvittighet eller til og med en slags moralsk overlegenhet i "selvoppofring"? Blir å trekke det langt, men lurer på det. 

Skrevet

Så du mener at mennesket grunnleggende ikke er i stand til å gjøre noe uselvisk?

Ja, jeg følger Ayn Rand på det området. Men det er i min egeninteresse at menneskene rundt meg har det bra.

krøll9 skrev (2 minutter siden):

Blir å trekke det langt,

Ikke for oss som har lest Ayn Rand...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...