Gå til innhold

Hva tenker dere om denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er noe stort tull. 

For det fysiske behovet, kan man akkurat like gjerne ta seg en runk.

Jeg konstaterer at det angivelig foreligger ett eller annet behov for anerkjennelsen det angivelig medfører å ligge med noen. Paradoksalt nok gjelder dette behovet også de som nærmest må tvinge kvinner til sex, eller ikke tar nei for et svar. Min foregående psykiater var jo nærmest besatt av dette, han så på det som kvinners plikt å ligge med menn (han var muslim, beklager å måtte presisere det) og bare jeg hadde sex, så ville alle mine psykiske problemer magisk forsvinne. Det skremmer meg litt at dette er holdninger som lever i psykiatrien.

Og selv om dette skulle gitt mening, hva er løsningen? Du kan ikke skrive ut sex på blå resept.

Videoannonse
Annonse
Everybody
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg konstaterer at det angivelig foreligger ett eller annet behov for anerkjennelsen det angivelig medfører å ligge med noen. Paradoksalt nok gjelder dette behovet også de som nærmest må tvinge kvinner til sex, eller ikke tar nei for et svar. Min foregående psykiater var jo nærmest besatt av dette, han så på det som kvinners plikt å ligge med menn (han var muslim, beklager å måtte presisere det) og bare jeg hadde sex, så ville alle mine psykiske problemer magisk forsvinne. Det skremmer meg litt at dette er holdninger som lever i psykiatrien.

Og selv om dette skulle gitt mening, hva er løsningen? Du kan ikke skrive ut sex på blå resept.

Ja som kupton mente da å legalisere prostitusjon i Norge som det er i Nederland i dag.

Skrevet
Everybody skrev (14 minutter siden):

Ja som kupton mente da å legalisere prostitusjon i Norge som det er i Nederland i dag.

Hva synes du om at kvinner mot betaling skal ligge med menn de ikke ønsker å ligge med? Hvordan vil det gå med disse kvinnenes psykiske (og fysiske) helse? 

Everybody
Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Hva synes du om at kvinner mot betaling skal ligge med menn de ikke ønsker å ligge med? Hvordan vil det gå med disse kvinnenes psykiske (og fysiske) helse? 

Nei jeg er ikke for legalisering av prostitusjon. Men det jeg mener er at det hadde vært den eneste løsningen.

Skrevet
Everybody skrev (1 minutt siden):

Nei jeg er ikke for legalisering av prostitusjon. Men det jeg mener er at det hadde vært den eneste løsningen.

Ja, men (og det er ikke ofte jeg sier det) her kan ikke Kupton bare ta seg en bolle, men spise hele bensinstasjonen på Espa. 

Jeg mener for det første at skal du greie å tenne på en prostituert (som har sex med deg fordi det er jobben hennes) så er det i utgangspunktet noe galt med deg. 

Dernest, som sagt, forstår jeg ikke psykiatriens mas om at menn på en måte 1) må ha og 2) er berettiget til sex, i den grad at kvinner mot sin vilje må ha sex. Jeg synes dette er kvinnefiendtlig. Jeg forventet det kanskje av Islam-psykiateren min og leger som Amir Tauqueer (han som gikk ut i media og skyldte på norske kvinner for at de ble voldtatt). Jeg hadde forventet mer av Kupton. 

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det er ikke farlig å si at sex er viktig eller at noen kan bli deprimert av å være incel. Det innebærer ikke at kvinner må stille opp eller at noen har rett på sex. 

Det står ingen ting i den retningen i artikkelen.

Man må bare akseptere at det finnes problemer som ikke samfunnet kan løse. 

Skrevet
ISW skrev (17 minutter siden):

Jeg er imot prostitusjon. Jeg ser på det som en avsporing. En måte å flytte diskusjonen til "trygg grunn" hvor det finnes enkle svar.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, ISW said:

Det er nok av de som vil det hvis betalingen er god nok.

Anonymkode: a040d...a07

Skrevet (endret)

Nå gjør jeg det jeg burde gjort fra starten. Et AI søk sier at forskning konsistent viser at sex er bra for den psykiske helsen.

Jeg vil ikke klippe og lime en vegg a  tekst. Folk kan søke selv.  Det står at sex er en naturlig antidepressiva. Samtidig er det ingen erstatning for behandling. Det er også avhengig av at det skjer på en god måte (åpenbart) 

"Yes, having sex is widely considered beneficial for psychological health, as it releases "feel-good" hormones like endorphins and oxytocin, reduces stress and anxiety, boosts mood, improves sleep, and fosters intimacy, contributing to overall well-being, though the quality and context of the experience matter."

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5052677/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11601183/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-mating-game/201602/7-compelling-reasons-have-more-sex

Endret av Grendel
Skrevet
Grendel skrev (12 minutter siden):

Nå gjør jeg det jeg burde gjort fra starten. Et AI søk sier at forskning konsistent viser at sex er bra for den psykiske helsen.

Jeg vil ikke klippe og lime en vegg a  tekst. Folk kan søke selv.  Det står at sex er en naturlig antidepressiva. Samtidig er det ingen erstatning for behandling. Det er også avhengig av at det skjer på en god måte (åpenbart) 

"Yes, having sex is widely considered beneficial for psychological health, as it releases "feel-good" hormones like endorphins and oxytocin, reduces stress and anxiety, boosts mood, improves sleep, and fosters intimacy, contributing to overall well-being, though the quality and context of the experience matter."

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5052677/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11601183/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-mating-game/201602/7-compelling-reasons-have-more-sex

Jeg er helt enig i at sex stort sett er positivt og at seksuell helse er viktig.

Men i innlegget som denne tråden handler om blir sex opphøyet til noe mye mer. Jeg tror ikke mer tilfeldig sex er løsningen på depresjoner og heller ikke at man MÅ ha sex for å unnslippe depresjon.

Da blir det bl.a. for lett for incels å fraskrive seg ethvert ansvar for egen tilstand og skylde alt på kvinnene som ikke gidder å ligge med dem. Men jeg tviler sterkt på at et 2 sekunders samleie ville kurert en incels depresjon.

Fra et samfunnsperspektiv synes jeg av grunner jeg har nevnt tidligere at vi ikke bør oppfordre til mer tilfeldig sex. Jeg tror som sagt ikke det er sex som er viktigst, men fellesskap og tilhørighet, og en viss intimitet. Har du en partner er det supert og sikkert helsebringende på andre måter  

Så må folk som ikke har det gjerne få onanere hvis de har lyst, men jeg tror liksom ikke man skal begynne å skrive ut onani på resept mot depresjon. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Merkelig da at ssri skrives ut til deprimerte, ettersom det ødelegger sexlysten og hos noen også evnen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er nok av de som vil det hvis betalingen er god nok.

Anonymkode: a040d...a07

Det har du nok rett i, men jeg opplever kanskje at det ikke er det vi diskuterer i denne saken.

Eksempelvis: Jeg tviler ikke på at en del litt naive kvinner ser mulighet for raske cash i f.eks. eskortetjenester, eller å kunne tjene titalls tusen kroner eller dyre vesker på en helg eller et par netter med f.eks. en finansmann på reise til en annen by enn der kona bor. Hvis prisen er riktig, er det meste til salgs her i verden.

Men den delen av "markedet" som ikke greier å få sex på andre måter enn å betale for det, har neppe (på generelt grunnlag) verken den betalingsevne eller -vilje (eller for den del framtreden - det er typisk ikke Richard Gere fra Pretty Woman dette) som gjør dette attraktivt for disse kvinnene. Det er ofte en grunn til at de ikke finner noen som finner dem attraktive. Eneste løsning jeg da ser, er at staten må subsidiere ("blå resept på sex") og det verken tror eller håper jeg det finnes noen som helst politisk vilje til. Jeg tror for øvrig det er en ganske kjip jobb å "tømme incels" hele dagen i den hensikt at det bedrer deres psykiske helse (ref artikkelen), og dette unner jeg ikke selv min verste fiende.

Endret av ISW
Skrevet

Nå er jeg uansett av den holdning at jeg forbinder sex med kjærlighet. Jeg har aldri sett behovet for å henge i byen klokken 03.15 for å ha dårlig fyllesex og angre dagen etter. Sånne behov løser man "på egen hånd".

Men det er jo bare meg.

Skrevet
Sokk skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig i at sex stort sett er positivt og at seksuell helse er viktig.

Men i innlegget som denne tråden handler om blir sex opphøyet til noe mye mer. Jeg tror ikke mer tilfeldig sex er løsningen på depresjoner og heller ikke at man MÅ ha sex for å unnslippe depresjon.

Da blir det bl.a. for lett for incels å fraskrive seg ethvert ansvar for egen tilstand og skylde alt på kvinnene som ikke gidder å ligge med dem. Men jeg tviler sterkt på at et 2 sekunders samleie ville kurert en incels depresjon.

Fra et samfunnsperspektiv synes jeg av grunner jeg har nevnt tidligere at vi ikke bør oppfordre til mer tilfeldig sex. Jeg tror som sagt ikke det er sex som er viktigst, men fellesskap og tilhørighet, og en viss intimitet. Har du en partner er det supert og sikkert helsebringende på andre måter  

Så må folk som ikke har det gjerne få onanere hvis de har lyst, men jeg tror liksom ikke man skal begynne å skrive ut onani på resept mot depresjon. 

Jeg tror også at artikkelforfatteren tillegger sex for stor vekt.

I rettferdighetens navn skriver han at onani og sosiale fellesskap kan være nok for mange og at det kan være et tveegget sverd for en deprimert å bli fortalt at han/hun burde ha sex.

Worriesome Plenty 2 skrev (3 timer siden):

Merkelig da at ssri skrives ut til deprimerte, ettersom det ødelegger sexlysten og hos noen også evnen.

Jeg stoler på leger i det store og hele, så jeg regner med at fordelene med SSRI er større enn ulempene. Bivirkningene hjelper nok ikke mot depresjon.

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Grendel skrev (12 minutter siden):

Jeg tror også at artikkelforfatteren tillegger sex for stor vekt.

I rettferdighetens navn skriver han at onani og sosiale fellesskap kan være nok for mange og at det kan være et tveegget sverd for en deprimert å bli fortalt at han/hun burde ha sex.

Jeg stoler på leger i det store og hele, så jeg regner med at fordelene med SSRI er større enn ulempene. Bivirkningene hjelper nok ikke mot depresjon.

Jeg gikk på det i 17 år. Gjorde ingen forskjell men depresjon er ikke hoveddiagnosen min. En psykiater stoppet det og lurte på hvorfor jeg gikk på det. Man blir flat av de. Man kan få mindre dype følelser.

UtakknemligDiva
Skrevet

De få gangene jeg faktisk har hatt sterkere lyst så har jeg også følt meg mer lykkelig. Om lysten kom av noe jeg ikke vet hva er, så ikke lykkefølelsen kom som følge av den, eller jeg ble mer lykkelig av det vet jeg ikke. 

Er det noe som dreper den, er det de medisinene jeg enda tar. På kveldstid kan det funke igjen. Har jeg vært litt uheldig og tatt for mye av medisinen (ja, i nesten-søvne og de står på nattbordet) og da kan lysten komme veldig sterkt om kvelden når de går ut igjen 😝 jeg vet ikke hvorfor. 

AD sies å permanent redusere den. Husker ikke hvor jeg leste det. 

Er den lysten egentlig nødvendig? For jeg lever greit uten. Det er de få periodene i livet liksom. Har jeg noen rundt meg som jeg liker ekstra så hjelper det på. Jeg vet ikke sikkert hva det vil si å være intim med noen. Sist jeg var det var det i fylla med ei av sammme kjønn. (er hetero).

Worriesome Plenty 2
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (12 timer siden):

De få gangene jeg faktisk har hatt sterkere lyst så har jeg også følt meg mer lykkelig. Om lysten kom av noe jeg ikke vet hva er, så ikke lykkefølelsen kom som følge av den, eller jeg ble mer lykkelig av det vet jeg ikke. 

Er det noe som dreper den, er det de medisinene jeg enda tar. På kveldstid kan det funke igjen. Har jeg vært litt uheldig og tatt for mye av medisinen (ja, i nesten-søvne og de står på nattbordet) og da kan lysten komme veldig sterkt om kvelden når de går ut igjen 😝 jeg vet ikke hvorfor. 

AD sies å permanent redusere den. Husker ikke hvor jeg leste det. 

Er den lysten egentlig nødvendig? For jeg lever greit uten. Det er de få periodene i livet liksom. Har jeg noen rundt meg som jeg liker ekstra så hjelper det på. Jeg vet ikke sikkert hva det vil si å være intim med noen. Sist jeg var det var det i fylla med ei av sammme kjønn. (er hetero).

Jeg gikk på ad i 17 år. Lysten kom tilbake da jeg sluttet. Stor forskjell, så jeg tror ikke den blir permanent skadet nei. Men hos meg gjorde den ingen nytte heller, så det var jo egentlig bortkastet. Jeg burde aldri tatt det i første omgang. tror slike medisiner er mest for de med ren angst eller affektiv lidelse. Fikk i hvertfall det inntrykket av psykiateren som ba meg slutte via nedtrapping.

AnonymBruker
Skrevet

Det som også kan bli et resultat av dette, er at deprimerte i et forhold kan få et ekstra press fra partneren om å ha sex.
Med begrunnelsen at vedkommende blir bedre hvis de har sex. Vil de ikke ha sex ønsker de ikke bedring.

Anonymkode: ef95b...d63

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (På 3.1.2026 den 20.59):

Jeg tenker nok at depresjon kan føre til redusert hyppighet eller kvalitet på sex, og at manglende sexliv kan føre til depresjon (eller ensomhet og dernest depresjon, som det også sies), men jeg blir overrasket dersom det er en sterk direkte korrelasjon mellom depresjon og sex slik det argumenteres for i artikkelen.

Derimot tror jeg at både manglende (evne til) nærhet, ensomhet, redusert sexliv og depresjon kan være konsekvenser av andre særpreg eller kjennetegn ved vår tid, som feks overdreven bruk av sosiale medier, dårlig søvnmønster, følelse av prestasjons- eller forventningspress (fra en selv eller andre), overfladisk livsstil eller urealistiske mål. Slike ting tror jeg kan gjøre svært mange både blaserte, utmattet, eller gi en følelse av å aldri strekke til hverken for en selv eller andre. Og derfra tror jeg veien kan være kort til depresjon, manglende evne til nærhet og/eller redusert hyppighet/kvalitet på sex. 

Jeg tror med andre ord at mange hadde hatt det langt bedre, vært mindre ensomme og hatt mer god sex dersom man slappet litt mer av, sluttet å følge influensere og andre tullepersoner på sosiale medier og faksisk gjorde noe konkret i stedenfor å surfe på nett hele døgnet. 

Hva tror du selv?

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...