Gå til innhold

Insomni og stå opp etter 20 min hvis søvn ikke kommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har insomni. Men det har gått noe opp og ned-  på grunn av ulike medikamenter jeg har fått utskrevet til tider. 

Noen ganger hatt håp om at ting ordner seg vært positiv og så blitt søvnløs igjen. 

Jeg har ikke prøvd dette med å unngå i ligge i sengen nok. Grunnen til at jeg ikke har prøvd dette ut til tross for at det er et sterkt råd er at når jeg står opp for å gjøre noe annet føler jeg meg bare ekstremt trøtt..Prøver å gjøre noe lite krevende, som å lese ( får ikke med meg noe, altfor sliten), prøver å strikke men føler meg for sliten og trøtt. Så om 2 minutter er jeg så trøtt at jeg vil prøve å sove igjen. Prøver å sove, det går 20 min, opp igjen prøve å gjøre noe. Får hodepine, så er det å legge seg igjen, ligger 20 min og opp i gjen drikke litt urtete. Legge seg må tisse... Det blir bare mye opp og ned og urolig. 

Er det noen som har løst dette? Hodet mitt er veldig sliten og trøtt, og ikke kapabel for å løse problemer eller gjøre noe, for trøtt for å se på tv til og med. 

Hvordan håndtere det når hodet ikke vil skru av men man er sliten og trøtt og egentlig klar for å sove?

Anonymkode: 27d18...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper å lage seg noe å tenke på, lage seg en historie om et eller annet du liker f.eks.    Hva med å planlegge handlelister i hodet, planlegge middager eller andre ting, alt som gjør at du ikke tenker på at du ikke får sove. Prøve å huske navnene på alle du gikk i klasse med på barneskolen, navnet på foreldrene deres e.l.  Det har hjulpet meg. 
Jeg står ikke opp igjen når jeg først har lagt meg for å sove, det fungerer ikke for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Osten skrev (40 minutter siden):

Det hjelper å lage seg noe å tenke på, lage seg en historie om et eller annet du liker f.eks.    Hva med å planlegge handlelister i hodet, planlegge middager eller andre ting, alt som gjør at du ikke tenker på at du ikke får sove. Prøve å huske navnene på alle du gikk i klasse med på barneskolen, navnet på foreldrene deres e.l.  Det har hjulpet meg. 
Jeg står ikke opp igjen når jeg først har lagt meg for å sove, det fungerer ikke for meg. 

Jeg har prøvd slikt mange ganger. Problemet er at hjernen min blir da aktivisert. 

Skrevet

Har du prøvd å høre på lydbok? Det fungerer for meg.  

Skrevet

Quetiapin. Før det: ASMR-videoer i mange år. 

Drømmeautomat
Skrevet

Min egen erfaring er at man skal lytte til generelle søvnhygiene-råd, men ikke følge dem slavisk. Grunn: De er stort sett utviklet og validert for folk uten psykiske lidelser, altså folk med primær insomni. Og til og med for disse er effekten moderat til dårlig.

De fleste på dette forumet har sannsynligvis insomni sekundært til en psykisk lidelse. Da må du gjerne eksperimentere litt for å finne noe som virker for nettopp deg.

Her snakker en psykolog om søvntips for traumer. Sier ikke at dette gjelder deg eller at det vil virke for deg, men det er et eksempel på tilpassede søvnråd.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (27 minutter siden):

Quetiapin. Før det: ASMR-videoer i mange år. 

Quetiapin og andre sedative medikamenter ønsker jeg å unngå 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står aldri opp. Ligger i senga og for å unngå at hjernen løper løpsk med tanker så spiller jeg på telefonen, type candy crush eller lignende. Det gjør jeg til jeg ikke klarer å være våken lenger. Vet det ikke er anbefalt med skjerm, men det er det eneste som klarer å deaktivere hjernen min. 

Anonymkode: c7c75...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Syns også dette er forøvrig praktisk sett vanskelig. 

Hvordan vet jeg st det har gått 20 min. ? Må se på klokken og å se på klokken frarådes. Så er det elementet om å bli stressa, " hvor lang tid har det gått?"  

Kan ikke sette alarm på 20 min, hvis jeg sovner vil alarmen vekke meg. 

Så da er det meningen å ta det omtrentlig, så ligger man der lurer på om 20 min har gått. Tenker kanskje ikke ennå, ender opp med dobbelt så lang tid. Så orker ikke stå opp. 

Syns dette er veldig vanskelig. 

Bøtteknotten
Skrevet

Har du prøvd kroppsscanning? Ikke at det er et vindunderråd altså, men jeg kom på det når du skriver at du er veldig trøtt men ikke orker å gjøre noe. 
Jeg fikk i oppgave på et kurs en gang, å gjøre en sånn halvtimes veiledet kroppscanning en gang til dagen. Det var mildt sagt umulig, jeg prøvde men sovna hver eneste gang. Det var ment som en sånn våken mindfullness oppmerksomhetsøvelse 🙄 Så når jeg nå strever veldig med å sovne for en periode, så bruker jeg mye den øvelsen rett og slett bevisst for å sovne. Det hjelper 8/10 ganger.

For meg tror jeg det handler om at den gir hjernen min noe å fokusere på, nok til å deaktivere alt den kan finne på av seg selv. Det går ikke an å ikke tenke? Så den tvinger hjernen til hva jeg skal tenke på. Og om tankene vandrer, så henter stemmen meg tilbake. Varer en hel halvtime. Men det er så søvndyssende, at jeg sovner nesten alltid før den er slutt. Selv om jeg vet det er derfor jeg gjør det. Helt merkelig.. tror hjernen blir nok «tatt av vakt» (samtidig som kroppen slapper av) til at søvnen kan overmanne meg. For jeg er jo også trøtt, skikkelig, får bare ikke sove. Hadde prøvd noe lignende på egen hånd før, men det funket aldri. En hel halvtime med en stemme som «drar det», er en heeeeelt annen sak for meg.

Uansett, om du eller noen andre vil teste, så finnes det mange på nett/youtube. Den jeg bruker er på norsk og ligger på sidene til JDPS, kan legge inn link: https://www.jdps.no/behandlinger/mindfulness-gruppebehandling/#om-mindfullness-gruppebehandling

den lydfilen som heter Kroppsskanning (JH) 😊 kan ha på lyd men skru av telefonen, så stopper den bare når lydfilen er slutt, og man sover videre. Og om man fortsatt er våken når den er slutt, så vet man at det har gått en halv time, og en kan evt stå opp? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
Bøtteknotten skrev (7 timer siden):

Har du prøvd kroppsscanning? Ikke at det er et vindunderråd altså, men jeg kom på det når du skriver at du er veldig trøtt men ikke orker å gjøre noe. 
Jeg fikk i oppgave på et kurs en gang, å gjøre en sånn halvtimes veiledet kroppscanning en gang til dagen. Det var mildt sagt umulig, jeg prøvde men sovna hver eneste gang. Det var ment som en sånn våken mindfullness oppmerksomhetsøvelse 🙄 Så når jeg nå strever veldig med å sovne for en periode, så bruker jeg mye den øvelsen rett og slett bevisst for å sovne. Det hjelper 8/10 ganger.

For meg tror jeg det handler om at den gir hjernen min noe å fokusere på, nok til å deaktivere alt den kan finne på av seg selv. Det går ikke an å ikke tenke? Så den tvinger hjernen til hva jeg skal tenke på. Og om tankene vandrer, så henter stemmen meg tilbake. Varer en hel halvtime. Men det er så søvndyssende, at jeg sovner nesten alltid før den er slutt. Selv om jeg vet det er derfor jeg gjør det. Helt merkelig.. tror hjernen blir nok «tatt av vakt» (samtidig som kroppen slapper av) til at søvnen kan overmanne meg. For jeg er jo også trøtt, skikkelig, får bare ikke sove. Hadde prøvd noe lignende på egen hånd før, men det funket aldri. En hel halvtime med en stemme som «drar det», er en heeeeelt annen sak for meg.

Uansett, om du eller noen andre vil teste, så finnes det mange på nett/youtube. Den jeg bruker er på norsk og ligger på sidene til JDPS, kan legge inn link: https://www.jdps.no/behandlinger/mindfulness-gruppebehandling/#om-mindfullness-gruppebehandling

den lydfilen som heter Kroppsskanning (JH) 😊 kan ha på lyd men skru av telefonen, så stopper den bare når lydfilen er slutt, og man sover videre. Og om man fortsatt er våken når den er slutt, så vet man at det har gått en halv time, og en kan evt stå opp? 🤷‍♀️

Jeg prøvde kroppsscanning i går kveld og takk for dette. 

Det hjalp litt muligens. Ble ikke umiddelbart mer søvnig, men det hjalp litt med fokus og avslapning. 

Sto opp deretter la meg på sofaen, der jeg begynte å bli søvnig og sovnet, så flyttet meg til sengen. Men sov 5 timer. 

Skrevet (endret)

Jeg tenker på tilfeldige ord. Tar en bokstav og tenker på ord som starter på denne bokstaven, men som ikke har noen relasjon til hverandre. Med en gang tankene mine begynner å trekke paralleller fra et ord til et annet tvinger jeg tankene over på et tilfeldig ord. Går jeg tom for ord så bytter jeg bokstav. 

Endret av skogbrann
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sovner veldig sjelden på 20 min. Det tar som regel 1-2 timer. Men jeg sover godt. Nå er jo jeg i den situasjonen at jeg ikke jobber så trenger ikke stå opp grytidlig. Sovetabletter bruker jeg aldri.

Anonymkode: 49067...1c3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...