Gå til innhold

Jeg har negatve forestillinger om meg selv som ikke matcher med virkeligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette, hvor kommer sånt fra og hvordan blir man kvitt det?

Nå har jeg riktig nok ptsd fra mobbing i ungdomsalder og hatt narsissistiske partnere, så kanskje har det med dette å gjøre. 

Jeg sliter med at det er svært ofte mils avstand mellom hva jeg tror folk tenker om meg og hva de egentlig gjør. 

Fikk for eksempel mye skryt fra noen i dag, som jeg var sikker på tenkte på meg som noe helt annet enn han sa. 

Jeg tror ofte jeg er dårlig i alt, men så sier alle at jeg er veldig flink og smart. Jeg Klarer ikke å se det, ser bare feil.

Jeg gnager på samme feil i mitt hode sikkert 1000 ganger før jeg kanskje kan glemme den og gå videre. 

Har cptsd fra mobbing i 6 år og hatt narsissistiske partnere, det har kanskje gjort sitt. 

Når jeg ble mobbet hadde jeg mye angst hele tiden, tror det ødela mye selv om det er over 30 år siden 

Hvordan blir mann kvitt en slik " styggen på ryggen"?

Anonymkode: dea29...07e

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan blir mann kvitt en slik " styggen på ryggen"?

Dette høres ikke ut som "styggen på ryggen", men normale reaksjoner på unormale livshendelser.

Jeg anbefaler alltid konfrontasjon av de ansvarlige som terapeutisk metode. Det er en krevende prosess i starten, men veldig effektivt når man først kommer i gang.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Dette høres ikke ut som "styggen på ryggen", men normale reaksjoner på unormale livshendelser.

Jeg anbefaler alltid konfrontasjon av de ansvarlige som terapeutisk metode. Det er en krevende prosess i starten, men veldig effektivt når man først kommer i gang.

Ja på det i fortiden, jeg tenker på det, at jeg nå automatisk tenker på meg selv som mye dårligere enn jeg er og det er om mye. Sparker meg selv for ting jeg sa og ting jeg gjorde og beviser på en måte for meg selv at det er sannhet at jeg fortjener å bli sparket. 

psykedeliker
Skrevet (endret)

Dersom du vil bruke denne metoden, må du først lære deg hva som er objektivt riktig å gjøre i situasjonene det gjelder. Dette vil fremgå av relevante styringsdokumenter, faglig konsensus etc. Mobbere og narsissister tar ikke hensyn til hva som er objektivt riktig, de vil finne en subjektiv grunn til å kritisere deg uansett hva du gjør. Men dersom du ikke gir dem muligheten til å bruke en subjektiv argumentasjon, kan du snu deres egne metoder mot dem, fordi de mest sannsynlig ikke vet hva som er objektivt riktig. Da gjelder det å arrangere en situasjon der de ikke kan trekke seg uten å tape ansikt, og heller ikke er i stand til å håndtere situasjonen objektivt riktig. Mange manipulatorer takler ikke dette, mister kontrollen og begynner å utagere på utenforstående. Da har du dem der de skal være, og du kan begynne å ta tilbake det som er ditt - med litt ekstra renter.

Endret av psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja på det i fortiden, jeg tenker på det, at jeg nå automatisk tenker på meg selv som mye dårligere enn jeg er og det er om mye. Sparker meg selv for ting jeg sa og ting jeg gjorde og beviser på en måte for meg selv at det er sannhet at jeg fortjener å bli sparket. 

Det er vel det mobbing gjør. Det er systematisk felles innsats for å få deg til å føle deg null verd. Til slutt tror du på det selv.

Du kan ikke satse på å aldri si eller gjøre noe dumt. Du må heller trene på å le av det og gå videre. Rette opp i det om nødvendig. 

psykedeliker
Skrevet

Og det er alltid lov å spørre noen med mer livserfaring om hjelp:

Skrevet

Ja mobbing ødelegger så utrolig mye. Ble mobba gjennom hele skoletiden selv. Hater meg selv for det. Skammer meg.

psykedeliker
Skrevet
Alba skrev (15 minutter siden):

Hater meg selv for det.

Du burde heller hate de som mobbet deg, og fokusere på å ødelegge livet deres istedenfor ditt eget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...