Gå til innhold

Forskjell på angst og uro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år slitt av og på med det jeg kaller uro. Men jeg lurer litt på om det egentlig er angst? Lurer derfor på hvordan man skiller de to? Det er ikke så veldig lett å forklare hva jeg kjenner på, men kan forsøke forklare: jeg kjenner en anspenthet, nervøshet, rastløshet og ofte også en form for adrenalin (tenk du holder på å bli påkjørt av en bil, den følelsen der). Ofte kan jeg kjenne på det helt tilfeldig uten at jeg klarer å knytte det til noe, mens jeg alltid gruer meg til jobb (er dårlig sosialt så det krever mye av meg å jobbe).

Anonymkode: a0786...aa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at i ekstra stressende situasjoner (som f.eks på jobb) så kan jeg kjenne meg litt utenfor meg selv og enkelte ganger hjemme når jeg kjenner på uroen (eller angsten?) så sliter jeg ofte med å spise og sove.

AnonymBruker
Skrevet

Det er angst ja. Uro og angst henger jo ganske tett sammen, for mange er det det samme (så må en skille litt mellom hva som er angstlidelse og angst tilhørende depresjon).

Anonymkode: 9cbcc...a53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er angst ja. Uro og angst henger jo ganske tett sammen, for mange er det det samme (så må en skille litt mellom hva som er angstlidelse og angst tilhørende depresjon).

Ååå, så det er faktisk angst ja. Da vet jeg det. Er det mulig å bli bedre bare med samtaleterapi? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker enorm stor forskjell på uro og angst. Men kan utvikle seg fra uro til angst.

Anonymkode: a9e77...f21

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ofte kan jeg kjenne på det helt tilfeldig uten at jeg klarer å knytte det til noe, mens jeg alltid gruer meg til jobb (er dårlig sosialt så det krever mye av meg å jobbe).

Hva legger du i "er dårlig sosialt"? Og hva slags jobb har du, siden dette er et problem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg merker enorm stor forskjell på uro og angst. Men kan utvikle seg fra uro til angst.

Anonymkode: a9e77...f21

Kunne du utdypet litt hvordan du merker forskjell?

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Hva legger du i "er dårlig sosialt"? Og hva slags jobb har du, siden dette er et problem?

Jeg fungerer dårlig sosialt. Er redd for å si eller gjøre feil osv, blir sliten og stressa av det å være med andre mennesker. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fungerer dårlig sosialt.

Hva slags jobb har du, siden dette er et problem? Hva som er riktig eller feil skal fremgå av arbeidsinstruksen, det er ikke et sosialt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Hva slags jobb har du, siden dette er et problem? Hva som er riktig eller feil skal fremgå av arbeidsinstruksen, det er ikke et sosialt spørsmål.

Er litt redd for å bli gjenkjent så har ikke så lyst til å si helt konkret hva jeg jobber med, men kan si såpass at det er det sosiale med kollegaene som er hovedproblemet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er litt redd for å bli gjenkjent så har ikke så lyst til å si helt konkret hva jeg jobber med, men kan si såpass at det er det sosiale med kollegaene som er hovedproblemet.

Men hvorfor du være sosial med kollegene dine i utgangspunktet? Kan du ikke bare gjøre jobben du skal, og være sosial på fritiden med noen andre?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor du være sosial med kollegene dine i utgangspunktet? Kan du ikke bare gjøre jobben du skal, og være sosial på fritiden med noen andre?

Ja, når vi jobber sammen blir det jo vanskelig å ikke være noe sosial med dem? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, når vi jobber sammen blir det jo vanskelig å ikke være noe sosial med dem?

Beklager, men dette gir ingen mening så lenge du ikke vil utdype hva jobben går ut på.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Beklager, men dette gir ingen mening så lenge du ikke vil utdype hva jobben går ut på.

Normalt sett er man gjerne litt sosial i lunchen osv, det er gjerne slik på steder der man jobber sammen flere. Da er vel egentlig yrket til ts irrelevant. Jeg tenker det er viktig å vise litt engasjement i møte med kolleger, det handler jo om å gjøre det man kan for å ha et ok arbeidsmiljø. Man kan derfor ikke alltid bare kjøre sin egen greie og late som om man lever i en boble.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan derfor ikke alltid bare kjøre sin egen greie og late som om man lever i en boble.

Det handler ikke om å "kjøre sin egen greie" eller å "late som man lever i en boble", men å skille mellom jobb og sosialt liv. Det må kolleger og arbeidsgiver respektere.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke om å "kjøre sin egen greie" eller å "late som man lever i en boble", men å skille mellom jobb og sosialt liv. Det må kolleger og arbeidsgiver respektere.

Det er sjelden så svart hvitt. Jobber man steder der andre også jobber så er det alltid litt småprat, litt lunchgreier og slike ting. Det er også sosialt og en viktig del av arbeidsmiljøet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber man steder der andre også jobber så er det alltid litt småprat, litt lunchgreier og slike ting.

Ja, i praksis er det ofte slik, men man må ikke ta det så høytidelig som enkelte gjør - og hvis noen ønsker å spise i stillhet skal det også respekteres.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Ja, i praksis er det ofte slik, men man må ikke ta det så høytidelig som enkelte gjør - og hvis noen ønsker å spise i stillhet skal det også respekteres.

Veldig enig :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...