AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Jeg gikk hos en psykolog i 2 år for noen år siden og har nylig lest gjennom journalen fordi jeg ville lese hva hun hadde skrevet om den diagnostiske vurderingen. Og der har hun bl.a skrevet: "U.t og andre som har fulgt Emma tett over tid har sett at diagnosen bipolar lidelse trolig ikke kan forklare hele bildet av symptomer og funksjonssvikt som Emma erfarer i perioder, og siste årene mer eller mindre kontinuerlig. Depresjoner, mye angst og tilbaketrekking, vansker med å stå i jobb og vansker i sosialt samspill." Det står jo "mye angst" og det virker ikke som en skrivefeil heller? Er det ikke rart at hun aldri har nevnt angst til meg hvis det er det jeg har? Vi har snakket om uro, men hun har aldri sagt at det er angst. I så fall har jeg glemt det fullstendig, men tror ikke det(?). Kan det være jeg har helt glemt det? Eller kan det kanskje være en skrivefeil? Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
psykedeliker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Du kan kontakte behandlingsstedet og kreve en forklaring på dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar psykedeliker skrev (27 minutter siden): Du kan kontakte behandlingsstedet og kreve en forklaring på dette. Psykologen har sluttet å jobbe der, da er det vel ikke vits for ingen andre kan jo forklare hva hun sa og ikke i timene eller hva hun tenkte? Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk hos en psykolog i 2 år for noen år siden og har nylig lest gjennom journalen fordi jeg ville lese hva hun hadde skrevet om den diagnostiske vurderingen. Og der har hun bl.a skrevet: "U.t og andre som har fulgt Emma tett over tid har sett at diagnosen bipolar lidelse trolig ikke kan forklare hele bildet av symptomer og funksjonssvikt som Emma erfarer i perioder, og siste årene mer eller mindre kontinuerlig. Depresjoner, mye angst og tilbaketrekking, vansker med å stå i jobb og vansker i sosialt samspill." Det står jo "mye angst" og det virker ikke som en skrivefeil heller? Er det ikke rart at hun aldri har nevnt angst til meg hvis det er det jeg har? Vi har snakket om uro, men hun har aldri sagt at det er angst. I så fall har jeg glemt det fullstendig, men tror ikke det(?). Kan det være jeg har helt glemt det? Eller kan det kanskje være en skrivefeil? Anonymkode: 0a3cd...30a Skulle ikke tro at det er skrivefeil iallefall. Kanskje hun tenker at uro=angst? Anonymkode: e1c94...877 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skulle ikke tro at det er skrivefeil iallefall. Kanskje hun tenker at uro=angst? Anonymkode: e1c94...877 Ja, det kan godt hende. Og at siden jeg brukte ordet uro så brukte hun også det ordet. Selv om vi kanskje like gjerne kunne brukt ordet angst? Men burde jeg ikke da ha fått en angst diagnose i tillegg til diagnosene jeg har fått? Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det kan godt hende. Og at siden jeg brukte ordet uro så brukte hun også det ordet. Selv om vi kanskje like gjerne kunne brukt ordet angst? Men burde jeg ikke da ha fått en angst diagnose i tillegg til diagnosene jeg har fått? Anonymkode: 0a3cd...30a Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har hatt mye angstplager, men fikk ikke angstdiagnose. "Kun" depresjon( og unnvikende pf). Anonymkode: e1c94...877 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. Jeg har hatt mye angstplager, men fikk ikke angstdiagnose. "Kun" depresjon( og unnvikende pf). Anonymkode: e1c94...877 Åja. Lurer på hva det er som gjør det at man ikke får en egen angstdiagnose. Sa behandleren din noe om det? Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åja. Lurer på hva det er som gjør det at man ikke får en egen angstdiagnose. Sa behandleren din noe om det? Anonymkode: 0a3cd...30a Nei og jeg glemte å spørre. Jeg tenker det er fordi angst og uro følger depresjon. Anonymkode: e1c94...877 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei og jeg glemte å spørre. Jeg tenker det er fordi angst og uro følger depresjon. Anonymkode: e1c94...877 Det gir vel mening det. Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
psykedeliker Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykologen har sluttet å jobbe der, da er det vel ikke vits for ingen andre kan jo forklare hva hun sa og ikke i timene eller hva hun tenkte? Det trenger du ikke tenke på. Du har rett til å få svar på dette. 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Jeg har angst. Schizofreni er hoveddiagnosen. Selv om angst plager meg mest nå som jeg ikke er psykotisk. Men jeg har bare diagnosen schizofreni. Selv om jeg oppfyller kriteriene både ril panikklidelse, agorafobi og OCD. 1 Siter
nachnoo Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Ved bipolar lidelse er angst sgs et obligatorisk symptom, særlig ved BP2. Det kan være at behandler ser på det som en side av BP og ikke som en egen diagnose/lidelse. Jeg vet selvsagt ikke, men det kan være en forklaring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar nachnoo skrev (17 timer siden): Ved bipolar lidelse er angst sgs et obligatorisk symptom, særlig ved BP2. Det kan være at behandler ser på det som en side av BP og ikke som en egen diagnose/lidelse. Jeg vet selvsagt ikke, men det kan være en forklaring. Ja, det gir jo mening. Hva er forresten det avgjørende for om en behandler ser på angst som en del av bipolar eller som egen diagnose? Anonymkode: 0a3cd...30a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar nachnoo skrev (18 timer siden): Ved bipolar lidelse er angst sgs et obligatorisk symptom, særlig ved BP2. Det kan være at behandler ser på det som en side av BP og ikke som en egen diagnose/lidelse. Jeg vet selvsagt ikke, men det kan være en forklaring. Er GAD en diagnose man ofte ser sammen med BP? Anonymkode: 32f26...1e6 0 Siter
nachnoo Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det gir jo mening. Hva er forresten det avgjørende for om en behandler ser på angst som en del av bipolar eller som egen diagnose? Anonymkode: 0a3cd...30a Det tror jeg avhenger mest av hvor oppdatert vedkommende er. 0 Siter
Glitter Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar nachnoo skrev (På 13.1.2026 den 22.47): Ved bipolar lidelse er angst sgs et obligatorisk symptom, særlig ved BP2. Det kan være at behandler ser på det som en side av BP og ikke som en egen diagnose/lidelse. Jeg vet selvsagt ikke, men det kan være en forklaring. Hvor sterk angst er det snakk om? Jeg har angst når jeg gjør ting utenfor hjemmet og av og til angst når jeg bare er hjemme. Men det er ikke snakk om alvorlig angst. Jo jeg får veldig angst når universet går imot meg, men det er jo ikke en del av den bipolare delen i meg. Er det skikkelig sterk angst man vanligvis ser ved bipolar? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Glitter skrev (9 timer siden): Hvor sterk angst er det snakk om? Jeg har angst når jeg gjør ting utenfor hjemmet og av og til angst når jeg bare er hjemme. Men det er ikke snakk om alvorlig angst. Jo jeg får veldig angst når universet går imot meg, men det er jo ikke en del av den bipolare delen i meg. Er det skikkelig sterk angst man vanligvis ser ved bipolar? Er det kjent at man ved bipolar har sterk angst? Anonymkode: e1c94...877 0 Siter
Glitter Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det kjent at man ved bipolar har sterk angst? Anonymkode: e1c94...877 Vet ikke, men @nachnoo sa at angst så og si kommer sammen med bipolar, så da lurte jeg på om den typisk er sterk. 0 Siter
nachnoo Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Glitter skrev (23 timer siden): Hvor sterk angst er det snakk om? Jeg har angst når jeg gjør ting utenfor hjemmet og av og til angst når jeg bare er hjemme. Men det er ikke snakk om alvorlig angst. Jo jeg får veldig angst når universet går imot meg, men det er jo ikke en del av den bipolare delen i meg. Er det skikkelig sterk angst man vanligvis ser ved bipolar? Jeg opplever ikke at det er noen regel for hvor sterk angsten er ved bipolar lidelse. PS: Jeg tenker at alle som har en langvarig lidelse har nytte av en lærebok om lidelsen. Haver, Ødegaard og Fasmer skriver om dette i sin lærebok på norsk. https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/bipolare-lidelser-9788245005851?gad_source=1&gad_campaignid=22907063704&gbraid=0AAAAAD22RQFgefxlQ1Hjr8-U2VL9GdD1Q&gclid=CjwKCAiA4KfLBhB0EiwAUY7GAUFWgd2m3hHXvRZKYyjNkOcgGqzWMvFkIisB4XGNVBOrnGbATfpJzRoCWVMQAvD_BwE 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.