Gå til innhold

Latskap pga schizofreni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen som ung voksen, men var lat lenge før det. Vet ikke om det er personligheten min eller schizofreni som forårsaker det.

har jo lest om avolisjon, og det passer.

MEN nå er jeg veldig stabil psykisk, har vært det over lang tid. Altså ingen psykoser på lenge. Likevel får jeg ingenting gjort. Fungerer ikke som andre. hvordan bli bedre av dette?

@nachnoo

Anonymkode: 99319...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk diagnosen som ung voksen, men var lat lenge før det. Vet ikke om det er personligheten min eller schizofreni som forårsaker det.

har jo lest om avolisjon, og det passer.

MEN nå er jeg veldig stabil psykisk, har vært det over lang tid. Altså ingen psykoser på lenge. Likevel får jeg ingenting gjort. Fungerer ikke som andre. hvordan bli bedre av dette?

@nachnoo

Lage plan over hva du må/vil gjøre og "tvinge" seg i gang?

Anonymkode: a1de1...6b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lage plan over hva du må/vil gjøre og "tvinge" seg i gang?

Hm Kanskje det ja.

Kan nevne at jeg har POTS også, så pulsen min skyter i været av ingenting og blir så utmattet. Jeg må komme meg i gang med styrketrening for beina men 

- jeg orker ikke skifte til treningstøy

- hvis jeg først trener så blir jeg veldig svett men jeg er for sliten til å dusje etterpå

- orker ikke lage meg mat, så har ikke særlig energi pga det også

Ond spiral. Og latskapen eller avolisjon eller hva det er nå hovedgrunnen til at jeg ikke får levd livet mitt. Vil sånn ut av denne tilværelsen :(

Tror du at å tvinge seg i gang er en øvelse? Dvs at man kan trene opp viljestyrken sin?

AnonymBruker
Skrevet

Negative symptomer blir man ikke kvitt.

Anonymkode: fdb7b...865

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Negative symptomer blir man ikke kvitt.

Anonymkode: fdb7b...865

Må jo finnes noe man kan gjøre for at det skal bli litt bedre hvert fall. Nå som psykosene holder seg borte, så drømmer jeg om å bli helt frisk men er kanskje ikke realistisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hm Kanskje det ja.

Kan nevne at jeg har POTS også, så pulsen min skyter i været av ingenting og blir så utmattet. Jeg må komme meg i gang med styrketrening for beina men 

- hvis jeg først trener så blir jeg veldig svett men jeg er for sliten til å dusje etterpå

Ond spiral. Og latskapen eller avolisjon eller hva det er nå hovedgrunnen til at jeg ikke får levd livet mitt. Vil sånn ut av denne tilværelsen :(

Tror du at å tvinge seg i gang er en øvelse? Dvs at man kan trene opp viljestyrken sin?

Jeg har depresjon med utmattelse som symptom. Det fungerer for meg på enkelte ting å tvinge meg i gang. Jeg har som regel aldri lyst til å gjøre noe, men når jeg gjør det blir det bedre enn det jeg hadde sett for meg. Jeg får medfølelse for deg, det er vondt å ha det slik. Hvor lenge har det vært sånn for din del?

psykedeliker
Skrevet

Mottar du uføretrygd? Da spiller det jo ingen rolle om du er lat...

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Jeg mottar uføretrygd, så jeg har tak over hodet altså. Det er ikke det som er problemet. Kan du utdype? 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Jeg regner med at hun ønsker en bedre livskvalitet uføretrygd eller ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm Kanskje det ja.

Betviler ikke at dette er vanskelig for deg, og kanskje er det jeg nå skriver bare snusfornuft - men jeg gjør et forsøk allikevel (du kan bare ignorere det om du ikke tenker det kan funke). Jeg tror det går an å tvinge seg i gang og at det blir lettere etter hvert, men at det er lurt å legge til rette for å få det til. Et godt sted å starte kan være noen enkle styrkeøvelser samt litt balansetrening. For å få det gjennomført, så kan du starte dagen med å ta på klær du kan bli litt svett i uten at det gjør noe. Bestem hvilket klokkeslett du skal trene (f.eks. klokka ett mandag, onsdag og fredag), - og gjør det gjerne hjemme de første ukene. Lag et veldig enkelt treningsprogram, med f.eks.  fokus på knebøy, utfall, armhevinger og en eller annen mageøvelse. Deretter trener du litt enkel balanse som f.eks. å stå på ett ben. Lag en plan for hvor ofte du skal trene og hvor lenge. En god start kan være 20 minutter 3 ganger i uka. Etter noen uker øker du litt. Hvis du ikke orker, så trenger du ikke dusje etter slik trening. 

Jeg tror de beste tiltakene er å lage en veldig konkret plan, ikke for ambisiøs - men til gjengjeld noe som må gjennomføres på det tidspunktet du har bestemt. Ikke tillat unntak - just do it. 

Håper du finner en måte å få gjennomført mer av det du ønsker:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...