Gå til innhold

Pause med quetiapin, hvor lenge?

Anbefalte innlegg

emilie321
Skrevet

Har brukt 100mg quetiapin i mange år, men sover bare dårligere og dårligere. Prøvde å øke til 125mg i høst, men den positive virkningen varte ikke lenge. Fikk egentlig bare mer bivikninger som økt sult og oftere restless legs. Gikk etterhvert ned til 100mg, men har hatt oftere restless legs enn tidligere og sover svært lite. Prøver nå å ta en pause for å se om det kan hjelpe, men sover minimalt. Tok 50mg igår kveld og har tenkt til å ta 0 ikveld. Hvor mange dager bør det gå uten quetiapin for at den skal begynne å virke igjen?   Eller er det en annen medisin som kan prøves?

Har bipolar med psykose og ptsd. 

@nachnoo  Har du noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (1 time siden):

Har brukt 100mg quetiapin i mange år, men sover bare dårligere og dårligere. Prøvde å øke til 125mg i høst, men den positive virkningen varte ikke lenge. Fikk egentlig bare mer bivikninger som økt sult og oftere restless legs. Gikk etterhvert ned til 100mg, men har hatt oftere restless legs enn tidligere og sover svært lite. Prøver nå å ta en pause for å se om det kan hjelpe, men sover minimalt. Tok 50mg igår kveld og har tenkt til å ta 0 ikveld. Hvor mange dager bør det gå uten quetiapin for at den skal begynne å virke igjen?   Eller er det en annen medisin som kan prøves?

Har bipolar med psykose og ptsd. 

@nachnoo  Har du noen tanker om dette?

Alimemazin ?

Anonymkode: 1ddfe...6d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri nedtrapping dette uten legens oppfølging. 

50 -0 er vel altfor stort hopp. Du skal vel gå ned fra 100- 75-50-25 i minst 14 dager på hver om jeg husker riktig, men spør legen!. Noen anbefaler også mindre doser på slutten, men det har jeg aldri fått tak i og på tabletten står det at den ikke kan deles. 

Det er vel individuelt,,men jeg fikk det som kalles for "rebound insomnia" selv om jeg sluttet korrekt med medisiner. Korrekt minus for meg fordi jeg avsluttet 25 mg etter 10 dager. 

Rebound insomnia vil ikke anbefale. 

Min seroquel mistet ikke virkning før 10 år, slet også med bivirkninger over lang tid...sluttet da, ble ikke bedre fikk rebound insomnia. 

Anonymkode: de392...c1c

Everybody
Skrevet

Jeg har nettopp selv gått fra 150 mg seroquel til 25. Gikk fra 150 til 100 og ventet 6 uker. 100 til 50 og ventet 6 uker. Så nå er jeg på 25 og har tenkt å vente 3 til 6 uker før jeg går til 0.

Dette var det legen anbefalte.

emilie321
Skrevet
Everybody skrev (12 minutter siden):

Jeg har nettopp selv gått fra 150 mg seroquel til 25. Gikk fra 150 til 100 og ventet 6 uker. 100 til 50 og ventet 6 uker. Så nå er jeg på 25 og har tenkt å vente 3 til 6 uker før jeg går til 0.

Dette var det legen anbefalte.

Takk!   

Kom til et punkt der jeg ikke greide mer av de bivirkningene og ikke sov jeg noe særlig uansett. Har ikke noe fungerende fastlege akkurat nå (bare vikar), men får henne igjen 1 februar. Så da blir det en tur til henne.   Har lest litt på nett og der står det at en må trappe ned fra høye doser. Jeg har tenkt at 100mg ikke er en høy dose, men tror nok at jeg kanskje bør stå på 50mg litt til. 

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri nedtrapping dette uten legens oppfølging. 

50 -0 er vel altfor stort hopp. Du skal vel gå ned fra 100- 75-50-25 i minst 14 dager på hver om jeg husker riktig, men spør legen!. Noen anbefaler også mindre doser på slutten, men det har jeg aldri fått tak i og på tabletten står det at den ikke kan deles. 

Det er vel individuelt,,men jeg fikk det som kalles for "rebound insomnia" selv om jeg sluttet korrekt med medisiner. Korrekt minus for meg fordi jeg avsluttet 25 mg etter 10 dager. 

Rebound insomnia vil ikke anbefale. 

Min seroquel mistet ikke virkning før 10 år, slet også med bivirkninger over lang tid...sluttet da, ble ikke bedre fikk rebound insomnia. 

Har ikke hørt om rebound insomnia, hvordan oppleves det?

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (28 minutter siden):

Har ikke hørt om rebound insomnia, hvordan oppleves det?

Vel jeg er usikker på om min insomnia er rebound insomnia. Fordi søvnen min kollapset totalt mens jeg gikk på 100mg fortsatt. Men ble ikke bedre iallefall ( kanskje verre??). 

Men vil anbefale forsiktighet når man slutter!! 

Jeg har hatt svak søvn helt siden. Ble bedre en stund når legen satte meg på remeron, og så enda mye bedre på stor dose 300 mg seroquel, fordi man blir slått ut. Men syns seroquel i store doser ikke er noe for meg. Var ikke meg selv hverken med insomnia eller høy dose seroquel eller imovane. Heller som en skygge av meg selv. 

Valegran fungerer på meg, men liker ikke være avhengig av sånt. 

Gjør det i samråd med legen, for å unngå at det blir verre. 

I mitt tilfelle tok jeg ikke nok kontakt med legen, men fikk også litt vage råd, kanskje fordi fastleger ikke vet så mye om slike medisiner. Så sikkert lurt å trappe ned i samråd med psykiater. 

Du kan jo google rebound insomnia og seroquel. 

Skrevet

Du må opplyse hvorvidt du bruker kvetiapin for søvn alene, eller for antimanisk/antipsykotisk/antidepressiv effekt.

Ved sistnevnte skal du IKKE trappe ned eller ta pause uten eksplisitt avtale med behandleren din.

Bruker du den for søvn alene, hjelper det med 3-5 dagers pause for å få effekten på nytt. Tar du andre sederende medisiner med antihistamineffekt i denne perioden (f.eks alimemazin) mister tiltaket effekten sin og du kan like gjerne la være. Medisiner som benzo og benzolignende innsovningstabletter gir ikke krysstoleranse og kan brukes som anvist av legen din. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (36 minutter siden):

Du må opplyse hvorvidt du bruker kvetiapin for søvn alene, eller for antimanisk/antipsykotisk/antidepressiv effekt.

Ved sistnevnte skal du IKKE trappe ned eller ta pause uten eksplisitt avtale med behandleren din.

Bruker du den for søvn alene, hjelper det med 3-5 dagers pause for å få effekten på nytt. Tar du andre sederende medisiner med antihistamineffekt i denne perioden (f.eks alimemazin) mister tiltaket effekten sin og du kan like gjerne la være. Medisiner som benzo og benzolignende innsovningstabletter gir ikke krysstoleranse og kan brukes som anvist av legen din. 

Hmm jeg fikk 100mg mot søvnvansker. Fikk likevel beskjed om å ikke trappe ned alene. Hadde aldri hørt om pauser heller. 

emilie321
Skrevet
ISW skrev (32 minutter siden):

Takk!

Bruker den for søvn.  Ellers bruker jeg abilify og cipralex.  Har imovane jeg kan ta i noen dager. 

Da høres det ut som at det er greit å seponere raskt

• 2 uker senere...
emilie321
Skrevet

Det endte opp med at jeg fortsatte på 50mg quetiapin, men sov minimalt og etterhvert gikk jeg opp til 100mg igjen.  Noen dager etter jeg økte med quetiapin så kuttet jeg alt koffein og med det resultat at jeg begynte å sove noe bedre. Så kanskje løsningen for meg er å holde seg helt unna koffein.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...